Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering nu olaglig i skogen

Produkter
(logga in för att koppla)

Iore117

Aktiv medlem
Idag har Nya Wermlandstidning en artikl om dieselstölder och en drabbad som har riggat övervakningskamera och fångat de skyldiga på bild.
I en sidoartikel tar man upp fotografering mera generellt (artikeln finns på nätet men kräver inloggning), där står det "Du får inte filma allmänheten, som exempelvis är ute på en skogspromenad i skogen, utan tillstånd, säger Tommy Lindh." Och Tommy är pressinformatör på Polisen i Värmland.
Sen när blev det förbjudet att fotografera på allmän plats, eller räknas inte skog som allmän plats?

Klart du får fota i skogen så länge du inte ställer kameran på tex intervalltagning och sen springer hem då räknas det som övervakning,är du i närheten och trycker av själv så är det ok.

Idag har Nya Wermlandstidning en artikl om dieselstölder och en drabbad som har riggat övervakningskamera och fångat de skyldiga på bild.
I en sidoartikel tar man upp fotografering mera generellt (artikeln finns på nätet men kräver inloggning), där står det "Du får inte filma allmänheten, som exempelvis är ute på en skogspromenad i skogen, utan tillstånd, säger Tommy Lindh." Och Tommy är pressinformatör på Polisen i Värmland.
Sen när blev det förbjudet att fotografera på allmän plats, eller räknas inte skog som allmän plats?

Hej.
Vad frågan gäller så är det att en ägare till grävmaskiner m.m har monterat upp en kamera som tar bilder av personer som kommer upp på denna för att möjligen stjäla diesel. Dessa stölder är ofantliga i vårt län. Nu ville också denna person lägga ut dessa bilder på nätet. Det är detta som man från polisen menar är olagligt. Frågan utreds, som man kallar det från polisen.
Att ta sin kamera och fotografera uti tex naturen är fortfarande lagligt.

Tycker vi har debatterat på det här forumet så mycket vid det här laget att vi kommit fram till att det är lagligt att publicera bilder på vem som helst, så länge inte en domstol finner bilden vara kränkande. Typ att "modellen" är naken eller nåt.

Det är kanske på sin plats att hänvisa till vad Värmlands Folkblad skrev om detta för att få klart vad det handlar om.
http://www.vf.se/nyheter/allman/olagliga-kameror-fangade-tjuvar

Helt klart har detta inget med "normal" fotografering att gör ,utan att en ägare ( grävmaskin) monterar upp vad man kan kalla "åtelkamera" på denna , som styrs automatiskt när något kommer in i "sökområdet". Och detta är då det tveksamma i det hela. Samt att även personen vill lägga ut bilderna på nätet i någon form.

Det handlar alltså om otillåten kameraövervakning. Publiceringen på FB har jag svårt att se skulle vara olaglig i sig.

Det handlar alltså om otillåten kameraövervakning. Publiceringen på FB har jag svårt att se skulle vara olaglig i sig.

Hej,
jag "citerar" endast tidningsartikeln och även polisen samt en jurists inställning till bla. publicering på FB som du skriver om.
Det är alltså inte min personliga åsikt eller uppfattade du det som detta?
Det är väl bra om lagstiftarna mfl. förklarar vad som gäller så behöver inte vi här på fotosidan spekulera.
Nu droppar jag detta och ägnar mig åt att gå ut och fotografera.

Utan spekulationer skulle forumet bli rätt trist ;)

Annars tycker jag det framgår också i VF att publiceringen på Facebook och den otillåtna kameraövervakningen är olika saker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar