Annons

Fotografering av ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)

j_sjoholm

Aktiv medlem
Hej mina vänner!
Om ett par veckor ska jag upp till Karlstad för att se på hockey, naturligtvis hänger systemkameran med.

Dock har jag aldrig fotat i en hockeyarena, så jag tänkte höra med er om ni har några tips eller tumregler vid sån här fotografering?

Jag kör med:
Canon EOS 40D
Canon EF 75-300/4-5.6 III

Ett högre isotal är ju att rekommendera, och även stor bländare.
Vad säger ni om vitbalans, jag vill ju inte ha ett konstgjort ljus på bilderna utan dom ska vara vita och "vanliga" som de proffsigare sportbilderna är.

Tacksam för all hjälp!

Hej mina vänner!
Om ett par veckor ska jag upp till Karlstad för att se på hockey, naturligtvis hänger systemkameran med.

Dock har jag aldrig fotat i en hockeyarena, så jag tänkte höra med er om ni har några tips eller tumregler vid sån här fotografering?

Jag kör med:
Canon EOS 40D
Canon EF 75-300/4-5.6 III

Ett högre isotal är ju att rekommendera, och även stor bländare.
Vad säger ni om vitbalans, jag vill ju inte ha ett konstgjort ljus på bilderna utan dom ska vara vita och "vanliga" som de proffsigare sportbilderna är.

Tacksam för all hjälp!

Kul! Hoppas bara att FBK inte är huvudintresset. ;) Har du pressleg?

Mina tips:

* Fota raw (ljuset domineras i regel av lysrör) och kör manuell vitbalans i efterhand.
* Med den gluggen torde du hamna på ISO 400-800 om ljuset liknar det i Swedbank Arena.
* AI AF.

Hej!
Tack för tipsen, nej tyvärr har jag inte pressleg så det får bli på läktaren någonstans nära isen men så jag ändå kan se över plexit.

RAW brukar det oftast bli, jag är om jag ska erkänna ganska dålig när det gäller vitbalans, men det får bli ett senare problem.

Självklart är FBK huvudattraktionen :)

Mina inställningar hittar du här.

När du plåtar lite uppifrån så får du se upp så att du och ljusmätningen inte luras av isen som är mycket ljusare än spelarna, dvs kolla att du får rätt exponering på spelarna och skit i om isen blir överexponerad (inom rimliga gränser bör tilläggas)

Mina inställningar hittar du här.

När du plåtar lite uppifrån så får du se upp så att du och ljusmätningen inte luras av isen som är mycket ljusare än spelarna, dvs kolla att du får rätt exponering på spelarna och skit i om isen blir överexponerad (inom rimliga gränser bör tilläggas)

Hehe, good old Gästrin in action.

Hej.

Jag funderade förra året på att ta med mig kameran till
HV71 - LHC.

Men ett HV fan sa att de inte tillät kameror
om man inte hade tillstånd.

De klipper den för dig direkt sa han, så kameran stannade hemma.

Vet inte om det var pga finalerna eller inte, men kolla upp det först.

Lite retligt att gå dit med kameran om de tar den ifrån dig.

MVH Julle.

Hej.

Jag funderade förra året på att ta med mig kameran till
HV71 - LHC.

Men ett HV fan sa att de inte tillät kameror
om man inte hade tillstånd.

De klipper den för dig direkt sa han, så kameran stannade hemma.

Vet inte om det var pga finalerna eller inte, men kolla upp det först.

Lite retligt att gå dit med kameran om de tar den ifrån dig.

MVH Julle.

Fotoförbud råder i alla ES-arenor tror jag. Jag har aldrig sett någon bli av med kameran, och jag har fotat från läktaren på många ES-matcher utan att någon har brytt sig. Jag tror dock inte att de har rätt att ta kameran, däremot kan de nog tvinga dig att sluta fota eller i värsta fall lämna arenan..

Tage: I din beskrivning skriver du något om aktivering med tummen på fokus. Hur menar du då?

Jo, man flyttar autofokusen till en knapparna vid höger tumme istället för att ha både autofokus och exponeringslås på avtryckaren. På Canon så finns det Cn-Fn som fixar det, exakt vilken beror på vilken modell man har. Modernare kameror har en AF-ON-knapp speciellt för detta ändamål.

Jag har så att AF kör när jag håller in knappen och stannar när jag släpper den. På så sätt kan jag t.ex. sätta fokus på målvakten, släppa tummen, hålla kameran i beredskapsläge och slippa bry mig om en domare eller annan spelare åker förbi och snor fokus och bara trycka av när jag hör slagskottet komma.

den här bilden så kanske kameran hade tagit sargfokus om jag låtit fokus gå medan jag fotade, då Mattias hoppade och min fokuspunkt kanske hade råkat hamna på sargen.

Aaahhaaa...
Det där har jag tidigare löst genom att köra AF på en viss punkt, sedan slå om brytaren på objektivet till MF.

Men det är ju naturligtvis så som du gör jag skall göra. Verkar mycket smidigare. Tackar för tipset och din beskrivning.

/H

Jo, man flyttar autofokusen till en knapparna vid höger tumme istället för att ha både autofokus och exponeringslås på avtryckaren. På Canon så finns det Cn-Fn som fixar det, exakt vilken beror på vilken modell man har. Modernare kameror har en AF-ON-knapp speciellt för detta ändamål.

Jag har så att AF kör när jag håller in knappen och stannar när jag släpper den. På så sätt kan jag t.ex. sätta fokus på målvakten, släppa tummen, hålla kameran i beredskapsläge och slippa bry mig om en domare eller annan spelare åker förbi och snor fokus och bara trycka av när jag hör slagskottet komma.

den här bilden så kanske kameran hade tagit sargfokus om jag låtit fokus gå medan jag fotade, då Mattias hoppade och min fokuspunkt kanske hade råkat hamna på sargen.

Fotoförbud råder i alla ES-arenor tror jag. Jag har aldrig sett någon bli av med kameran, och jag har fotat från läktaren på många ES-matcher utan att någon har brytt sig. Jag tror dock inte att de har rätt att ta kameran, däremot kan de nog tvinga dig att sluta fota eller i värsta fall lämna arenan..

Det där kan jag bringa lite klarhet i åt er. och så här är det:
Det råder förbud att filma med rörligabilder på isytan under ES-match (d.v.s videokamera eller liknande) däremot får du filma med videokamera på övriga platser i arenan.

Stillbildskamera är helt tillåtet på samtliga ES-arenor i Sverige, även isytan, att däremot fota i höjd med sargen krävs i regel presskort eller kontakter på respektive arena. Dom har ingen som helst rätt att beslagta kameran för dig, om du filmar isytan med rörliga bilder så kan dom göra en polisanmälan, men det har jag inte hört att det har hänt.

Har själv fotat under flera säsonger på scaniarinken mest i syfte att lära mig att ta bilder, dom senaste 2 säsongerna har jag fått möjligheten att fota från pressbåset vid isen eftersom jag är personligt engerad i SSK.

Senast ändrad:
Jag har haft kameror med mig vid flera tillfällen i Kinnarps arena (HV71:s arena) utan problem. Innan jag tog med mig kameran för första gången frågade jag om det var okej, och det var det, förutsatt att kameran inte störde någon eller kunde orsaka fara (jag antar att de främst syftar på stativ och liknande). Men det kan vara värt att höra med arena, så att du inte står där i entrén med kameran över axeln och med ett nej från arenavärdarna.

Det är nog ganska svårt att få till bra bilder från läktaren. Om du sitter högt upp blir vinkeln tämligen trist. Sitter du långt ner finns det säkert en mängd störande föremål i vägen (nät, plexiglas osv). Fota RAW för vitbalansens skull. Snabba tider och en stort minneskort (hockey går ju, som vi alla vet, riktigt fort. Mycket kan hända på några få sekunder).

Senast jag var på hockey hade jag en analog kamera med svart/vit iso3200-film, som jag lät pressa till iso6400. Objektivet var ett fast 28mm. Jag fokuserade inte på spelarna utan snarare på stämningen i arena. Det var intressant, och jag fick några bilder jag tycker var hyffsade.

PS: Jag hoppas Färjestad är redo för att bli krossade av HV i år. För i år har ni knappast en chans ;).

Hur stort minneskort ska man ta med sig om man fotar i RAW? Om man tänker att man kanske tar 200-400 bilder under en match, eller hur många bilder är normalt för er att ta? Ska man satsa på ett minneskort med 8GB?

Nu finns en liten del av alla bilder som togs, på min sida för den som vill se resultatet. Tyvärr kom ju sargen ivägen på en del bilder, men det får ni ta :)

/Johan

Nu finns en liten del av alla bilder som togs, på min sida för den som vill se resultatet. Tyvärr kom ju sargen ivägen på en del bilder, men det får ni ta :)

/Johan

Helt OK för att vara tagna med ett så enkelt objektiv. På några av bilderna har du dock fokus på sargen bakom spelarna, lätt hänt på hockey.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar