Annons

Fotografera på "röda mattan", era tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

calleengstrom

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ska fotografera några jurister på deras bal. De kommer, likt kändisarnas "röda mattor", stå framför någon typ av väg och posera i par.

Jag har inte gjort detta förut och undrar vad ni har för tips på inställningar osv?
Jag kan inställningarna på kameran (har fotat i ca 2 år) samt blixten men vill såklart få ut det bästa resultatet. Så jag hoppas någon erfaren skulle vilja bistå med hjälp!

Min utrustning:
Canon 60D
Tamron 17-50mm F2.8 & Canon 50mm F1.4
Canon Speedlite 430EX
 
Ta dig till platsen med en kompis som får stå som model någon dag innan evenemanget. Kolla ljusvinklar och väggar/tak du kan ha som reflektorer. Försök ha blixten på eget stativ med kabel till kamera för att inte få ett platt ljus.
Alltid svårt på ett nytt ställe. Testa först, då kommer du känna dig säkrare och vet hur resultatet blir. Ett kryss med tape på golvet för placering av paren kan underlätta jobbet.
 
Ta dig till platsen med en kompis som får stå som model någon dag innan evenemanget. Kolla ljusvinklar och väggar/tak du kan ha som reflektorer. Försök ha blixten på eget stativ med kabel till kamera för att inte få ett platt ljus.
Alltid svårt på ett nytt ställe. Testa först, då kommer du känna dig säkrare och vet hur resultatet blir. Ett kryss med tape på golvet för placering av paren kan underlätta jobbet.

Ja, att få bort blixten från kameran är en bra ide. Har du budget försök få tag i ett paraply för att få mjukare ljus. Vad det gäller lösa sladdar är det inte en så bra ide på event. Det är lätt att någon hakar i dem och drar ned utrustning. Så försök få tag på radio eller ir utlösare. Finns det inte budget för sådant tejpa fast lösa kablar mot golvet med gaffatejp så ingen hakar i dem och snubblar eller drar ned något.

Försök låna upp reservkamera och reservblixt ifall något tekniskt fel skulle uppstå.
 
Ta dig till platsen med en kompis som får stå som model någon dag innan evenemanget. Kolla ljusvinklar och väggar/tak du kan ha som reflektorer. Försök ha blixten på eget stativ med kabel till kamera för att inte få ett platt ljus.
Alltid svårt på ett nytt ställe. Testa först, då kommer du känna dig säkrare och vet hur resultatet blir. Ett kryss med tape på golvet för placering av paren kan underlätta jobbet.

Klokt! Men jag kommer troligtvis inte ha tillgång till lokalen förrän det är dags att fotografera. Har du några tips på bra inställningar?
 
Vad är ett rimligt pris för ett fotografera en sådan kväll? Fick 500:- som förslag.

Personligen tycker jag man kan nöja sig med 500 per timme + moms om man är en van fotograf, men om det är din enda inkomst är det för lite. Som amatör avgör du själv vad "skolan" är värd. Problemet med dumpade priser är att de påverkar seriösa fotografers verksamhet. (Med kabel menade jag en kort sådan, typ telefonlurskabelvariant till blixt. Bättre än att ha blixten på kameran.) Lycka till!
 
Jag gissar att detta är ett svartjobb och du får femhundringen för dig själv.
Skall du fota vitt så blir det självklart ett högre belopp för dem att betala.
Om det är utrustning du måste köpa så lägg till det i priset.
Måste du redigera bilderna i efterhand så skall du ha betalt för det också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.