Annons

Fotografera mitt band

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan. I helgen ska jag fotografera mitt band. Jag har inga direkta idéer i huvudet så det vore väldigt trevligt ifall ni kunde slänga upp just bandbilder, antigen era egna eller länka till andras. Värt att nämna är att vi är ett rockband.

MVH Felix

Jag spelar själv i band, har dock inga bra bilder att bidra med. Men, om jag vore du så skulle jag framför allt försöka undvika klyschor. Det finns så många fåniga stereotypa bandbilder. Du vet, de coola killarna som står med armarna i kors och kollar lite snett upp i himlen med nån dekadent bakgrund.

Vad spelar ni för musik? Hur vill ni framstå? Vad har ni för "image"?

Sitt med bandet och spåna kring lite idéer, och var inte rädd för att välja något udda, som kanske inte ger de fotografiskt intressantaste bilderna ändå. Det är roligare med originalitet än med perfekta bilder som "alla redan sett".

BengtJohnsson skrev:
Musikstil och fotostil kan också hänga ihop. Om man bryter helt mot bilder som "alla redan sett" slipper man klyschorna men riskerar samtidigt att få en bild som inte associerar till bandets musik.

När jag ser den här bilden får jag t.ex. mycket bestämda associationer till en musikstil:
http://www.omodern.com/kult/pages/norrlandspojkarna.html
Hahaha, de är för goa de där bilderna! :-D

Jag menar inte att man måste ta jättekonstiga bilder, men gärna undvika det mest använda.
Fast det är klart, en del musik bygger ju mer eller mindre på klichéer. Råkkenråll liksom...

Det man kan göra är också att ta lite trevliga portättbilder på bandet. Det är inte så vanligt, och det ger en personligare vinkel än de sedvanliga gruppbilderna med balla kläder och gitarrer i händerna.
Eller varför inte lite mer dokumentära bilder? Förberedelserna kring en spelning, bilder från replokalen, et cetera.

Tänk på att försöka ge en bild av den musik ni spelar! Jobba mycket med miljön även runtomkring om ni tycker att er musik kan associeras med någon viss tid eller design. Men det behöver för den skull inte bli klyschigt. Ex. 70-tals musik behöver inte nödvändigtvis innebära en sliten soffa, stearinljus, orange-bruna tapeter etc... Även om det visserligen är coolt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar