Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera med Canon S110

Produkter
(logga in för att koppla)

DennisPa

Medlem
Hej allihopa!
Har nyligen köpt mig min första "riktiga" kompaktkamera, eller vad man ska säga.. Det blev en Canon S110, har hört mycket bra om den, därför köpte jag den, då jag själv knappt kan någonting om kameror och vad som är bra etc..

Nu är det såhär att jag ska iväg på en resa till Amerika i helgen, och skulle behöva lite tips av er erfarna fotografer, om det behövs några tips när man ska ta kort med S110:an, eller om de bara är att välja läget Auto och bara köra på?
Vill ha fina naturbilder, stadsbilder med fin skärpa, bra detaljerade etc..
Skulle vara kanon ifall nån kunde ge lite tips.
Mvh, Dennis

Grattis till en bra kamera som kan ge dig bra bilder och går ner i vilken ficka som helst.

Ett par tips:

Läs manualen noga så att du lär dig hur kameran fungerar.

Ställ in kameran för att fotografera i RAW. Du måste då lämna fullauto-läget (gröna rutan) och ställa in "P" eller något annat av de kreativa lägena. Använd t.ex. medföljande program Digital Photo Professional för att "framkalla" bilderna.

Batteriet räcker förhållandevis länge, men skaffa gärna ett extrabatteri om du tänker fotografera mycket. Se till så att du har en s.k. reseadapter, eftersom laddkabeln inte passar i USA-vägguttag.

Minneskort med plats för alla bra bilder. Bättre med flera mindre än ett stort. Eller spara ned på hårddisk efterhand.

Om att fota i raw:
I princip håller jag med. Numera fotar jag bara i raw om jag kan.
Men.
När jag skaffade min S90 (föregångare till S110) visste jag knappt vad raw var för något. Jag hade hört att det var bra, så jag provade att ta några bilder i raw-format. Det verkade bökigt. Stora filer som behövde speciellt program, och när jag lyckades öppna dem uppenbarade sig inget magiskt för mig. Jag såg ingen större skillnad mellan raw och jpg.
Första raw-lärdomen är att en bild blir inte automatiskt bättre av att sparas i raw. Raw möjliggör mycket efterarbete med bilden än om man börjar med jpg; man kan på sätt och vis jämföra raw-filen med ett negativ och jpg-filen med en framkallning. Men om man inte tänker efterarbeta sina bilder alls ger raw knappt något extra över jpg.

Med det sagt - jag har gått över till raw (när jag kan) och vill inte tillbaka till jpg.

Grattis till en bra kamera som kan ge dig bra bilder och går ner i vilken ficka som helst.

Ett par tips:

Läs manualen noga så att du lär dig hur kameran fungerar.

Ställ in kameran för att fotografera i RAW. Du måste då lämna fullauto-läget (gröna rutan) och ställa in "P" eller något annat av de kreativa lägena. Använd t.ex. medföljande program Digital Photo Professional för att "framkalla" bilderna.

Batteriet räcker förhållandevis länge, men skaffa gärna ett extrabatteri om du tänker fotografera mycket. Se till så att du har en s.k. reseadapter, eftersom laddkabeln inte passar i USA-vägguttag.

Minneskort med plats för alla bra bilder. Bättre med flera mindre än ett stort. Eller spara ned på hårddisk efterhand.

Okej, får ta och läsa igenom manualen imorgon.
Ja jag märkte att man var tvungen att lämna full-autoläget för att kunna spara i RAW.
Men vilket läge rekommenderar du på kameran, som det blir bäst bilder på? :)

Reseadapter + extra minneskort är med!
Tack Curt!

Om att fota i raw:
I princip håller jag med. Numera fotar jag bara i raw om jag kan.
Men.
När jag skaffade min S90 (föregångare till S110) visste jag knappt vad raw var för något. Jag hade hört att det var bra, så jag provade att ta några bilder i raw-format. Det verkade bökigt. Stora filer som behövde speciellt program, och när jag lyckades öppna dem uppenbarade sig inget magiskt för mig. Jag såg ingen större skillnad mellan raw och jpg.
Första raw-lärdomen är att en bild blir inte automatiskt bättre av att sparas i raw. Raw möjliggör mycket efterarbete med bilden än om man börjar med jpg; man kan på sätt och vis jämföra raw-filen med ett negativ och jpg-filen med en framkallning. Men om man inte tänker efterarbeta sina bilder alls ger raw knappt något extra över jpg.

Med det sagt - jag har gått över till raw (när jag kan) och vill inte tillbaka till jpg.
Okej, ska ta och experimentera lite med RAW imorgon för att se hur det är att jobba med på datorn, det löser sig nog! :)

Hej allihopa!
Har nyligen köpt mig min första "riktiga" kompaktkamera, eller vad man ska säga.. Det blev en Canon S110, har hört mycket bra om den, därför köpte jag den, då jag själv knappt kan någonting om kameror och vad som är bra etc..

Nu är det såhär att jag ska iväg på en resa till Amerika i helgen, och skulle behöva lite tips av er erfarna fotografer, om det behövs några tips när man ska ta kort med S110:an, eller om de bara är att välja läget Auto och bara köra på?
Vill ha fina naturbilder, stadsbilder med fin skärpa, bra detaljerade etc..
Skulle vara kanon ifall nån kunde ge lite tips.
Mvh, Dennis

Hej, mitt främsta tips för en USA-resa inom några dagar med en nyinköpt kamera skulle bli att göra det så enkelt som möjligt. Det kan vara onödigt att ge sig på grejer man kanske inte behärskar när man ända har så mycket annat att tänka på.

Några konkreta tips i övrigt skulle kunna vara:

- Om du inte känner att du hinner bli trygg med kameran tills du åker så utgå från helautomatik som grundläge. Det funkar bra till det mesta.

- Använd blixten när du inte tror att du behöver den - det kan t.ex. göra underverk med bilder i gassande sol. Men då tror jag att du behöver sätta kameran i P(rogramatumatik).

- Skaffa minneskort så att du inte behöver snåla. Det lär väl i och för sig gå ganska enkelt att komplettera med på andra sidan om det skulle behövas.

- Om du har en telefon som kan bläddra PDF:er så lägg in kameramanualen där. Nu för tiden plockar jag inte fram den särskilt ofta, men det är mycket praktiskt att ha den enkelt sökbar i telefonen.

- Till små kameror funkar små billiga "stativ" utmärkt. Skaffa nån liten gorillapodvariant som du kan vira runt en stolpe för att enkelt kunna kliva in i bilden själv. (En bild på exempelvis Hollywoodskylten blir bara ännu en bild på den. Men om man själv är med på bilden så blir den liksom mer "egen".)

Hej, mitt främsta tips för en USA-resa inom några dagar med en nyinköpt kamera skulle bli att göra det så enkelt som möjligt. Det kan vara onödigt att ge sig på grejer man kanske inte behärskar när man ända har så mycket annat att tänka på.

Några konkreta tips i övrigt skulle kunna vara:

- Om du inte känner att du hinner bli trygg med kameran tills du åker så utgå från helautomatik som grundläge. Det funkar bra till det mesta.

- Använd blixten när du inte tror att du behöver den - det kan t.ex. göra underverk med bilder i gassande sol. Men då tror jag att du behöver sätta kameran i P(rogramatumatik).

- Skaffa minneskort så att du inte behöver snåla. Det lär väl i och för sig gå ganska enkelt att komplettera med på andra sidan om det skulle behövas.

- Om du har en telefon som kan bläddra PDF:er så lägg in kameramanualen där. Nu för tiden plockar jag inte fram den särskilt ofta, men det är mycket praktiskt att ha den enkelt sökbar i telefonen.

- Till små kameror funkar små billiga "stativ" utmärkt. Skaffa nån liten gorillapodvariant som du kan vira runt en stolpe för att enkelt kunna kliva in i bilden själv. (En bild på exempelvis Hollywoodskylten blir bara ännu en bild på den. Men om man själv är med på bilden så blir den liksom mer "egen".)

Okej, jag tackar för alla tips!
Tänkte prova lite idag att gå ut utomhus och köra kameran i P (Programautomatik) i RAW filer, och sedan lägga in på datorn och se hur de blir i dagsljus när man kör med blixt.

Minneskort har jag ett extra med mig, men räcker inte det så går det ju att köpa ett där nere.
Jag tackar för att du tagit tid till att skriva dessa tips, mycket vänligt! :)

Mvh, Dennis

...och använder du stativ är det lämpligt att använda självutlösaren för att inte få skakningsoskärpa...

Håller med Claes om "ministativ". Mitt absoluta favorittillbehör till min lilla kamera. Grymt att ha i fickan för t.ex. kväll/natt-fotografering...eller när du av annan anledning tvingas till längre slutartider.
T.ex:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4009

Ska se om jag kanske hittar nått litet sista-minuten stativ i någon lokal butik :)

Men jag är inte riktigt nöjd med bildkvalitèn, tycker inte de blir jätte bra skärpa i bilderna, imellanåt får man till bilder som blir riktigt bra, men ibland inte, och då kör jag i lägena A & P med och utan blixt har jag provat...

Att du tycker du inte får skärpa i bilderna tycker jag verkar lite konstigt.
Canons fick- o kompaktkameror brukar ta knallskarpa bilder mest hela tiden.

Jag tycker du skall prova att köra på helautomat, A (gröna A?) hela tiden ett tag, och se om du slipper de oskarpa bilderna. Innan man kan det här med fotografering innan o utan, och hittar alla kontrollerna på kameran, är det nog risk att man klantar till det om man komplicerar det. Men får du oskarpa bilder i normalt ljus, med kameran på full-Auto, A, så låter det som om det kanske är nåt fel.

Men, ok, du borde få skarpa bilder på P också. En annan sak som slår mig är att du väl väntar tills autofokusen är färdig? Du siktar med kameran, trycker ner till hälften och väntar tills du får nån sorts klarsignal (skiftar lite med fokussystem o kamera), innan du trycker ända ner och tar bilden.
Eftersom det är nåt kontrastfokussystem, så kan du inte få klarsignal om det inte är skarpt, alltså inte ens om det är nåt fel på objektivet på din kamera.

Enda 'normala' anledningen till oskärpa med den kameran skulle väl vara lång exponeringstid och följande skaknings + rörelseoskärpa. T.ex i dåligt ljus.

Är det slutligen så att du försöker ta bilder utan blixt i dåligt ljus inomhus, så är nog den otillfredställande kvaliten helt normal. Du får en grynig bild med dålig detaljteckning helt enkelt. Det är det vi kallar brus på högt ISO.

Senast ändrad:
Ska se om jag kanske hittar nått litet sista-minuten stativ i någon lokal butik :)

Men jag är inte riktigt nöjd med bildkvalitèn, tycker inte de blir jätte bra skärpa i bilderna, imellanåt får man till bilder som blir riktigt bra, men ibland inte, och då kör jag i lägena A & P med och utan blixt har jag provat...

Hur man tittar på bilderna kan ha stor betydelse för hur man upplever skärpan i dem. Om man exempelvis öppnar en bild på masviss av megapixel och låter bildvisningsprogrammet trycka ihop dem på skärmen så kan skärpan mycket väl (ganska troligt) bli lidande. Och om man i det läget "zoomar in" till att låta skärmen visa pixel för pixel så kan det ända visa sig att bilden är riktigt skarp i grunden.

Jag kan det för dåligt men upplever i alla fall att olika bildvisningsprogram är olika bra på att hantera automatisk uppskärpning vid visning i nedskalat format. Jag använder typiskt Lightroom för att kolla bilder och upplever att det hanterar problemet bra. Windows fotovisare upplever jag som klart sämre. Möjligen är det här fenomenet orsaken till att du upplever bilderna som oskarpa.

Börja alltså med att kolla om bilderna trots allt kanske är skarpa. Se till att du har 100% visning "pixel för pixel" på skärmen och kolla nån del i bilden som borde vara skarp. Om det ser bra ut där men inte när du kollar bilden nedskalad till skärmstorlek så är det alltså omskalningen som är problemet, inte kameran.

Här har ni några test bilder, jag kanske helt enkelt är för kräsen och tycker de blir dålig skärpa i dem..

IMG_0218.jpg
Den här tycker jag de blev bra skärpa i!

IMG_0221.jpg

IMG_0224.jpg

IMG_0237.jpg

Här har ni några test bilder, jag kanske helt enkelt är för kräsen och tycker de blir dålig skärpa i dem..

Det är omöjligt att bedöma skärpan på bilder som förminskats så mycket.

Försök att göra originalbilderna tillgängliga för nedladdning så kan du säkert få feedback.

Ojoj, jag tänker ju inte klart för fem öre nu... haha
Men här är en länk med en zip fil i, och hoppas någon kan kika på den.
http://www.filedropper.com/test_25

Med vänlig hälsning, Dennis

Ser väl inte ut att vara något större fel vad det gäller skärpa på de bilderna. Skulle möjligtvis vara motljusbilden i skogen. Här ser nog inte autofocusen skogen för bara träd. Prova att fokusera manuellt. Ser dessutom ut som om det är lite rörelseoskärpa. Blåste det? Bilden är tagen på 1/30s så det fordras inte så mycket vind för att det ska bli rörelseoskärpa i grenverket.

Håll det enkelt

Autoläget är min rekommendation. Chansa inte med andra inställningar första tiden med en ny kamera på en resa. Det kan du gör när du kommer hem. Med auto får du 90 % bra bilder men med andra inställningar med en ny kamera och en oerfaren fotograf blir siffrorna lätt tvärtom.

Bilden på kraftstolpen är knivskarp.

Lastbilssläpet kunde kanske vara skarpare, men det är svårt att veta var fokuspunkten är lagd.

Skogsbilden är inte så skar men på 1/30 kan man inte vara säker.

Skogsmaskinen (?), ser OK ut tycker jag. Också den är på 1/30 vilket är väl långt om man vill ha max skärpa.

Inget i dessa testbilder tyder på att det är något fel på kameran.

Autoläget är min rekommendation. Chansa inte med andra inställningar första tiden med en ny kamera på en resa. Det kan du gör när du kommer hem. Med auto får du 90 % bra bilder men med andra inställningar med en ny kamera och en oerfaren fotograf blir siffrorna lätt tvärtom.

Skulle snarare säga, använd så mycket automatik som möjligt, men som fortfarande kan använda RAW, då det ger större möjligheter att rädda misstag i efterhand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar