Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera konfrimander...

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om att fotografera konfirmanderna här i byn (inte mer än 5-6 stycken totalt) och behöver lite tips och råd dels om jag kan göra jobbet och hur jag ska gå till väga.

Utrustning: Canon 20D, Canon 50/1,8 alt 17-40/4 och blixt Sigma 500DG SuperII

1. Jag har tänkt att använda befintligt ljus + blixten och ta bilderna på plats i eller utanför kyrkan. Tror ni att det räcker för ett bra resultat?

2. Naturligtvis så är det ju tänkt att bilderna skall användas till minnen samt säkert till tackkort m.m. Eftersom det blir alldeles för dyrt att göra det på egen hand så behöver jag tips på bra firmor som har möjlighet att fixa det.

Tackar på förhand!

/Micke

Med den utrustningen så skulle jag nog sattsa på att köra utomhus eftersom det kan vara svårt att få tillräckligt ljus för att få en jämn och fin belysning över både konfirmanderna och koret. Fixa ett stativ också.

Greven

det kanske kan vara lite knas med att blanda blixtljus med befintligt...

Om du plåtar SV så är det dock inget problem.

Du kanske har möjlighet att använda ett stort kyrkfönster som ljuskälla?

Ev. kombinerat med en reflektor?

Hej!

Har sjalv plata mycket konfirmander med ok resultat.

Problemen inne i kyrkan kan vara ojamn belysning om det ar stora fonster.

Skulle nog forsoka komma nara med 50 mm eftersom den blandaren ar stor o bra. Du kan ju testa aven med blixt men tror det ar svart med du vita drackterna o blixten.

De basta bilderna brukar jag fa efterat utomhus nar de kramar om varandra moter sina foraldrar och ev ger varandra rosor. Se bara till att forsoka mata ljuset i ansiktet eller nagot sa du inte far underexponerade bilder.

Hoppas du forstar trots att prickarna fattas.

Fotograferade 8 st konfimand töser idag å de var ABSOLUT ingen lätt uppgift.. använde en Canon EOS 300D , stativ och et 70-200mm objektiv.. stog längst bak i kyrkan... problemet blev
1.fokusen hade svårt att fokusera på just den person jag ville,

2.jag hade svårt för att se ansikts uttryck på så långt håll( då jag föredrar att sikta in kameran och sedan titta med mina egna ögon efter rätt ögonblick)

3.använde manuell slutartid vilket resulerade i en hel del underexponeringar...

så mitt råd är att köra på ögonblicksbilder och plasera dig så nära konfimanderna som du kan komma utan att störa för mycket... de är inte för kul att lämna bort en CD skiva med 174 bilder på som du vet att ungefär 5-10 är hyffsade på ( visseligen ställer jag extrema krav på mig själv men endå)

lycka till !

Om jag hade 174 bilder och 5-10 var hyfsade så skulle det bara vara de 5-10 på CD:n.
Just därför att jag också ställer höga krav på mig själv.
Varför ge bort/sälja dåliga bilder?

Jesper

Använd ditt 17-40, (ev. stativ) och din blixt. Placera dem ute där du använder befintligt ljus, lätta upp med blixen. Det är inga problem med att blanda naturligt ljus med blixten när det gäller färgtemeratur. Använd en omnibounce på blixten för mjukare ljus och spridning. När det är så få personer som skall fotas är det inga problem med den blixten du har. Blända ned något så att alla hamnar inom skärpedjupet.

Hmm, men bjorn da. Varfor var du langst bak i kyrkan? Jag skulle ha stallt mej pa nagon sida eller satt mej en i av de framre bankraderna. Dock vet jag ju inte hur kyrkan du var i sag ut.

TAck för tipsen, tror nog att det ska funka även om jag i ärlighetens namn är rätt nervös ;o)
De bilder jag blivit ombedd att ta är rena porträtt och gruppbilder (glömde nog skriva det). Går det så blir det nog utomhus. Sen hade jag tänkt att försöka få lite "levande" bilder under tiden medan jag ändå är där.

Håller tummarna...

/Micke

Utomhus tror jag nog inte det ska bli nagra problem. Folj bara det jag skrivit innan sa brukar det bli bra.

Lycka till!

Ett bra tips utomhus brukar vara personerna i skugga och bakgrunden i sol. På det sättet slipper man de hårda kontrasterna och bländvita kläder. I stället får man mjukt ljus och solbelyst bakgrund.

Tänk dej för om någon bär glasögon. Det blir hemska reflexer av blixten om man inte ser upp.

Lycka till!

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar