Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag har lite problem när jag fotar fotboll och solen lyser ibland och ibland inte, spelarna blir antingen för mörka eller så blir hela bilden för ljus. Jag kör med M och auto iso, men vad har man för ljusmätning ? j

Om ljuset skiftar hela tiden kanske du ska prova att köra på slutarprioritet istället för manuell. Funkar bra för mig i alla fall när ljusförhållanden skiftar.

Manuell med auto-iso är ju en form av automatik. Du skulle kunna testa med centrumvägd eller spot-mätning. För min del kör jag oftast slutarprio även om det skiftar en del. Möjligen lite plus på exponeringskompenseringen för att inte sota igen och sedan dra ner lite i efterbehandlingen på de som blir för ljusa. Dynamiken i bilden kan bli så stor att man får försöka exponera efter ansiktena och acceptera att himlen fräter ut lite.

Manuell med auto-iso är ju en form av automatik. Du skulle kunna testa med centrumvägd eller spot-mätning. För min del kör jag oftast slutarprio även om det skiftar en del. Möjligen lite plus på exponeringskompenseringen för att inte sota igen och sedan dra ner lite i efterbehandlingen på de som blir för ljusa. Dynamiken i bilden kan bli så stor att man får försöka exponera efter ansiktena och acceptera att himlen fräter ut lite.

Jag har ju 4 olika ljusmätningmetoder, kan någon här förklara vad dom gör ?

Evaluerande ljusmätning =
Utsnittsmätning =
Spotmätning =
Centrumvägd genomsnitt =

Ibland fotar jag innebandy/handbolls arenor som har ljusskyltar med reklam runt om planen, vilken ljusmätning skulle ni rekommendera då ?

Om det nu inte är en dag med blandad molnighet så borde du få ett bra resultat med allt på manuellt. Visst blir det lite skillnad på hur spelarna är vända mot solen men jag skulle gissa på att en genomsnittlig manuell inställning ger ett bättre resultat än kamerans försök att mäta.

Om din kamera har möjlighet till bracketing eller vad nu funktionen heter på din kamera så kanske du få några fler keepers med det (men det tar ju tid så du fyller buffert och riskerar att missa tillfällen)

Hej,
Jag har lite problem när jag fotar fotboll och solen lyser ibland och ibland inte, spelarna blir antingen för mörka eller så blir hela bilden för ljus. Jag kör med M och auto iso, men vad har man för ljusmätning ? j

Prova med spotmätning (eller ev. centrumvägd). Enda nackdelen är om du snabbt vill komposera om bilden, då är det bättre med evaluerande mätning.

//

Från Scaninavianphoto:

1. Evaluerande/Matris: Den vanligaste ljusmätningsmetoden. Kameran beräknar ljuset som finns i hela bilden.
2. Centrumvägd: Beräknar ljuset i hela bilden, men med fokus på mitten.
3. Utsnittsmätning: Beräknar ljuset enbart i ett område i mitten. (Finns inte på alla kameror)
4. Spotmätning: Beräknar ljuset på ett mycket litet område, vid den valda fokuspunkten.

För fotboll där det varierar mycket kan det helt enkelt vara svårt/omöjligt att hitta en inställning för hela bilden. Testa utsnitt eller spot för att få ansikte ok och fixa resten i efterbehandlingen.

Inomhus kör jag alltid helt manuellt inkl. iso och vitbalans. Även där exponerar jag för ansiktena, reklamskyltar och annat får bli vad det blir. Oftast blir det vitbalans för lysrör eller egen baserad på vit detalj i tröja, is eller annat, ca 1/800s, f/2,8 och den iso som krävs för att få en bra exponering.

Ibland fotar jag innebandy/handbolls arenor som har ljusskyltar med reklam runt om planen, vilken ljusmätning skulle ni rekommendera då ?
Inomhus?
Eftersom att belysningen inte ändrar sig inomhus så är manuellt perfekt. Ställ in så att spelarna se bra ut o strunta i resten.
Vitbalansinställning är givetvis bra, RTFM. Med RAW kan man ställa in det i post men själv plåtar jag inte sport i raw.

Inomhus?
Eftersom att belysningen inte ändrar sig inomhus så är manuellt perfekt.

Nu är ju så inte fallet längre, i de fall som frågeställaren nämnde ("arenor som har ljusskyltar med reklam runt om planen") så påverkar dessa förhatliga reklamskärmar såväl ljusstyrka som vitbalans å det grövsta - och ger ofta ett nästan obehandlingsbart blandljus så fort spelarna är nära sargen.

I innebandyarenan här i stan blinkar de konstant och byter såväl styrka som färg - den går ofta från helt avstängd till fullt blås kritvitt och tillbaka (eller ännu värre mellan orangeröda och gröna toner) inom en sekund. Då ska det en del till för att hinna med i M-läge...

Jag skrev inte att man skall ändra. Ställ in det så man är nöjd. Lev med problemen när det skiftar.Alternativet är auto vitbalans.

När jag fotar på arenor där en del av planen skuggas så brukar jag sätta mig så att jag har rakt motljus. Fördelen med det är att ansiktet på spelarna alltid är i skugga och det blir mindre variation i ljuset mellan sol och skugga. Utöver det så brukar jag köra helt manuellt, dvs ingen auto-iso eller annan automatik, och snabbt justera ISO (har ISO på tumhjulet) när spelet går in i skuggan. Ofta skiljer det bara ett till två bländarsteg mellan de ljusa delarna på planen och de skuggade.

Om man tycker att ovanstående är avancerat så rekommenderar jag att man fotar i motljus med spotmätning och ser till att motivet alltid är i spot:en.

Kan väl nämna att mitt skräckscenario är växlande molnighet på en plan med skugga och då blir det förutom spot-mätning med automatik och ett antal svordomar.

Tack för alla Tips! nu har jag lite att testa.
Pris enligt BLF:s prislista. Vad är det ?
Om jag säljer en bild till en tidning, vad skall jag ta betalt ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar