Annons

Fotografera fester...

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Har fotograferat och jobbat mycket med porträtt bla i studio och utomhus och då menar jag professionellt men när det kommer till fester så känner jag att mina kunskaper inte räcker till...

mycket människor, folk äter... ofta känner man på sig att någon inte vill vara med på bild och förstör mer än tillför...

Många gånger inomhus med ganska dåligt ljus... vad ska jag fokusera på?

Ibland känns det som det skulle kunna bli bättre med mobilkamera än med system då skärpedjupet blir väldigt kort oavsett hur liten bländare man än försöker ha.

Vet att träning är det bästa men lite tips från dom som verkligen gillar att fotografera fester, mingel osv skulle vara kul att få.

Eller så är det jag bara som överanalyserar det hela

Har fotograferat och jobbat mycket med porträtt bla i studio och utomhus och då menar jag professionellt men när det kommer till fester så känner jag att mina kunskaper inte räcker till...

mycket människor, folk äter... ofta känner man på sig att någon inte vill vara med på bild och förstör mer än tillför...

Många gånger inomhus med ganska dåligt ljus... vad ska jag fokusera på?

Ibland känns det som det skulle kunna bli bättre med mobilkamera än med system då skärpedjupet blir väldigt kort oavsett hur liten bländare man än försöker ha.

Vet att träning är det bästa men lite tips från dom som verkligen gillar att fotografera fester, mingel osv skulle vara kul att få.

Eller så är det jag bara som överanalyserar det hela

Håller med dig om det där med skärpedjupet. Jag fotograferade på en studentfest i fredags och hade med ming dels en Nikon D800 med 24-70/2.8 och dels en liten Nikon v1 med 10 mm, och 18.5/1.8 objektiv. jag måste säga att v1:an imponerade stort. Kunde fotografera med v1 objektiven på full glugg och fortfarande få tillräckligt med skärpedjup, och dessutom har den ju sanslöst snabb autofokus. Dessutom kändes det mindre påträngande med en kamera som är stor nog att mer eller mindre dölja i handen, jämfört med en kamera med en relativt stor glasbit som 24-70 gluggen.

Eftersom jag var tvungen att blända ned D800 ett par steg var jag tvungen att köra den på högre iso tal, och skillnaden i kvalitet blev inte alls så stor som man skulle kunna tro. Naturligtvis har v1:an fortfarande bara 10 megapixlar, men jag räknar inte med att någon kommer att vilja ha de här bilderna i A2 format på väggen i vilket fall.

Naturligtvis hade jag kunnat få mycket bättre bildkvalitet med D800 och blixt, men blixt förstör lätt lite av feststämmningen.

En extern blixt med någon ljusmodiferare är inte helt fel för mingelfoto på fest. Då har du bra ljus och även möjligheten att jobba med långa slutartider för att lyfta fram ljus och rörelse i bakgrunden.

Rogue Flashbender har jag hört mycket gott om, men det finns en hel del annat på marknaden. Problemet är väl att hitta det i Sverige bara :)

Bara man riktar den externa blixten rätt och har rätt styrka så förstör man inte stämningen.

Håller med dig om det där med skärpedjupet. Jag fotograferade på en studentfest i fredags och hade med ming dels en Nikon D800 med 24-70/2.8 och dels en liten Nikon v1 med 10 mm, och 18.5/1.8 objektiv. jag måste säga att v1:an imponerade stort. Kunde fotografera med v1 objektiven på full glugg och fortfarande få tillräckligt med skärpedjup, och dessutom har den ju sanslöst snabb autofokus. Dessutom kändes det mindre påträngande med en kamera som är stor nog att mer eller mindre dölja i handen, jämfört med en kamera med en relativt stor glasbit som 24-70 gluggen.

Eftersom jag var tvungen att blända ned D800 ett par steg var jag tvungen att köra den på högre iso tal, och skillnaden i kvalitet blev inte alls så stor som man skulle kunna tro. Naturligtvis har v1:an fortfarande bara 10 megapixlar, men jag räknar inte med att någon kommer att vilja ha de här bilderna i A2 format på väggen i vilket fall.

Naturligtvis hade jag kunnat få mycket bättre bildkvalitet med D800 och blixt, men blixt förstör lätt lite av feststämmningen.

Varför var du tvungen att blända ner på din D800?

Hur menar du att externblixt stör stämningen i en fest?

Den drar helt enkelt alldeles för mycket uppmärksamhet till sig. Dessutom blir jag själv ganska irriterad över alltför många blixtar om jag inte är bakom kameran, och det är inte svårt att inse att jag nog inte är ensam om det.

Den drar helt enkelt alldeles för mycket uppmärksamhet till sig. Dessutom blir jag själv ganska irriterad över alltför många blixtar om jag inte är bakom kameran, och det är inte svårt att inse att jag nog inte är ensam om det.

Har som tur är inte samma erfarenhet som du. Blixt eller stor kamera har inte stört alls. Min erfarenhet säger mig att Festfotografering blir bäst med stor sensor, relativt stor bländaröppning (ej full), relativt högt iso samt i kombination med blixt. Och alla fortsätter festa som ingenting hade hänt. Fast det gäller att inte lägga sig i verksamheten och be dom göra saker framför kameran.

Jag har blandade erfarenheter. Är det festmingel i klubbmiljö brukar blixt inte störa, men om det är lugnare tillställningar (t.ex. en större middag) utan blinkande ljus och en massa ljud så har jag också upplevt att man stört mycket med blixten och ibland tom med ljudet från en DSLR. Vid ett tillfälle så ropade till och med toastmastern upp att nu kommer fotograferna springa omkring 15min.

/Karl

Tror det handlar mycket om att smälta in och att kunna haffa händelser utan att ses för mycket.

Väldigt personligt det där.

En fotograf som bara sitter och är "på jakt" efter en bra bild, märker folk mer än en fotograf som blandar sig in i festen och har roligt och tar tillfället i akt.

Stor/liten kamera/med blixt/utan blixt spelar ingen roll då!

En bra fotograf som hänger på och har trevligt. får folk att vara sig själva.
En bra fotograf som bara letar bilder och är osocial. Får folk att känna sig obekväma.

En fotograf jag känner, sitter och äter och super med sällskapet, kameran är alltid dold (typ mellan benen eller på stolen brevid, på hyllan bakom)
Och när alla har glömt den sista bilden och är som vanligt, är han där igen och klickar. Med sin stora kamera och med blixt.

Blir ibland tillfrågad att fotografera stora födelsedagsfester, dop och studentfester och har i dom flesta fallen sagt nej då jag ofta vill ha bra ljus, studioljus eller liknande och i sådana här situationer känner jag att man ofta sänka sina krav.. och jag har inte riktigt koll på ljuset.

ratta in ISO 800-1600, f/4-5.6. 1/30-1/80 och köra på... men studsar man blixten så är det inte säkert att den hjälper till att frysa rörelserna vilket blir en chansning eller hur?

många gånger sitter människorna kring borden... glas och mat kan före komma vilket stör oftast till det...

Att ta en porträttbild med en systemkamera är ju inga problem men att ta en mingel bild är helt en annan femma

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar