Annons

Fotografera av dia och mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejsing

Avslutat medlemskap
Hej jag är ny här.
Har fått ärva ett antal dia och mellanformat och svartvita kort ifrån -60 talet.
Jag skulle vilja fota av dom och jag har sett att det finns tips på foto teknik för att göra det,men fråga ett:
Jag har en Nikon d7100 med 18-105 och min fråga är vilken är den bästa optiken för detta.
Vill gärna ha tips på en bra optik för detta.
Jag har också sett att det finns diaduplikator,men funkar det till mellan format?
Hur gör man med svartvit mellan format utan ramar?
Stativ har jag och det är ju ett måste.
All hjälp vill jag ha och alla tips är välkomna.

Lejsing

Hej jag är ny här.
Har fått ärva ett antal dia och mellanformat och svartvita kort ifrån -60 talet.
Jag skulle vilja fota av dom och jag har sett att det finns tips på foto teknik för att göra det,men fråga ett:
Jag har en Nikon d7100 med 18-105 och min fråga är vilken är den bästa optiken för detta.
Vill gärna ha tips på en bra optik för detta.
Jag har också sett att det finns diaduplikator,men funkar det till mellan format?
Hur gör man med svartvit mellan format utan ramar?
Stativ har jag och det är ju ett måste.
All hjälp vill jag ha och alla tips är välkomna.

Lejsing

Har du tillgång till en iPad/surfplatta fungerar den bra som ljusbord. Max ljusstyrka och en tom sida i safari. Du kan behöva någon form av distans för att inte få med skärmens pixlar, men ljustemperaturen är dagsljus så det fungerar bra. Har själv fotat många negativ med detta, Nikon D7000 och tamrons 60 mm f2. Både småbild och mellanformat.

Du behöver ett makorobjektiv. Vilket som helst duger.

Sedan är det praktiskt med ett litet ljusbord, Jag har ett Dörr LP100 för 400:-, det duger utmärkt. Fram med stativet, så är du igång!

Per.

Ref: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=361430

Hej och tack för ditt inlägg.
Du säger att vilket macro som helst duger,vad tror du om Nikons 40mm?
Jag ser att det är ett hyfsat pris på det.
Eller ska man satsa på ett 80 eller 105mm?

Lejsing

Jag har använt Nikons billiga 40mm macro till att fotografera av både negativ och diabilder i småbilds- och mellanformat. Funkar alldeles utmärkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar