Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografer och hemsidor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan
här är min egenutvecklade hemsida.:
http://www.kja.nu/Galleri.aspx
här visas bilden med AJAX:
http://www.kja.nu/Fotograf.aspx

Jag gillar enkla sidor där bilden är i centrum. Teknisk lösning: bakom inloggningen laddas bilden upp och skalas direkt till tumnagel och den större bilden, för att få snabba bildvisningar. Sidor där man får vänta på bilderna tröttnar jag snabbt på.
/Jocke
 
Då jag tar mycket sportbilder och samtidigt vill samla allt på ett ställe. Vill ha det enkelt (hemsidan) att administrera, jag använder Mac och programmet Sandvox (med färdiga mallar). Snabbt och enkelt....eller?

www.aesfoto.se
 
För min del gillar jag när man faktiskt kan se bilderna i stort format då jag tycker man uppskattar bilden mer. Den enda nackdelen med detta är att bilderna får en tråkigt stor filstorlek. Jag har ändå valt att köra på detta sätt då jag anser att hastigheterna i bredbandsnätet knappast kommer bli sämre.

Min sida fokuserar på själva bilderna och menyer och annat är undangömt men kan plockas fram genom en mouseover eller ett klick.

Den som inte orkar vänta på att bilden laddas behöver inte säga att sidan är trög, det vet jag redan. Men som showcase sida tycker jag den fungerar bra i övrigt.

Min sida: http://www.phatz.se
 
För min del gillar jag när man faktiskt kan se bilderna i stort format då jag tycker man uppskattar bilden mer. Den enda nackdelen med detta är att bilderna får en tråkigt stor filstorlek. Jag har ändå valt att köra på detta sätt då jag anser att hastigheterna i bredbandsnätet knappast kommer bli sämre.

Min sida fokuserar på själva bilderna och menyer och annat är undangömt men kan plockas fram genom en mouseover eller ett klick.

Den som inte orkar vänta på att bilden laddas behöver inte säga att sidan är trög, det vet jag redan. Men som showcase sida tycker jag den fungerar bra i övrigt.

Min sida: http://www.phatz.se


Himla läcker sida och fräckt tänkt tycker jag, dock tröttnade man snabbt då det var bökigt att få fram det man ville så, Man blev lixom tvingad till vilka bilder man ska se. men som sagt, riktigt läckert annars tycker jag.
 
Himla läcker sida och fräckt tänkt tycker jag, dock tröttnade man snabbt då det var bökigt att få fram det man ville så, Man blev lixom tvingad till vilka bilder man ska se. men som sagt, riktigt läckert annars tycker jag.

Du såg att det poppade upp en meny där du kan hoppa direkt till bilder om du för musen ner till botten av din skärm? Tackar för din feedback :)
 
Min sida är kanske för informativ men ändå lättnavigerad med enkla galerier för bilderna.Många bilder men samtidigt en service åt många (chicks) modeller.
www.pix4chicks.se
 
Senast ändrad:
Håller med till 100%

Ett tips: håll det enkelt.
Försök dig inte på massa komplicerade menyer och bildvisningar.
Sidan ska vara enkel att använda. Har hänt mig flera gånger att jag klickar bort en sida för att denska ladda snygga saker, spela små flashfilmer ect.

Lite inspiration: http://www.erikskold.se

Mycket enkel sida. En Banner/meny, en Iframe och en footer

Mitt öga registrerar om det är flash på en hemsida på en hundradel av en sekund, o pekfingret på en tusendel. Då blir det back o aldrig mer ett besök på sidan.

Det är det värsta som finns, menyer som åker fram och tillbaka o det går inte att navigera för så fort man rör musen fälls menyn ihop o lyckas man träffa så leder länken bara till ännu mer otyg. :)
 
Mitt öga registrerar om det är flash på en hemsida på en hundradel av en sekund, o pekfingret på en tusendel. Då blir det back o aldrig mer ett besök på sidan.

Det är det värsta som finns, menyer som åker fram och tillbaka o det går inte att navigera för så fort man rör musen fälls menyn ihop o lyckas man träffa så leder länken bara till ännu mer otyg. :)

Då har du aldrig sett några bra flashsidor....
 
Mitt öga registrerar om det är flash på en hemsida på en hundradel av en sekund, o pekfingret på en tusendel. Då blir det back o aldrig mer ett besök på sidan.

Det är det värsta som finns, menyer som åker fram och tillbaka o det går inte att navigera för så fort man rör musen fälls menyn ihop o lyckas man träffa så leder länken bara till ännu mer otyg. :)

Flashfritt är en dygd! Jag reagerar som du när man blir "påtvingad" bildspel och hög musik som inte tillför något utan istället skrämmer iväg. Men det är kanske en generationsfråga...
 
Nope, jag tror du har helt rätt.Jag har inte hellre sett några där flash tillfört något till en hemsida.

Loading....

låter som ett gammalt "shoot'em up spel" på en lite lagom slö dator.

Jag hör nog också till dom som anser att "bra" och "flashsidor" är ömsesidigt uteslutande begrepp. :)

Jag har hittills inte sett någon foto-websida där flash tillfört något man inte kunde klarat sig utan. Däremot så har dom alla slöat ner min dator som i princip stannar när man tar upp en flashbaserad sida (min laptop går bättre av någon anledning), och jag har lärt mig att kasta mig på Back-knappen så fort det luktar flash.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.