Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotobok blev fel, hur gör jag med bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hejsan, jag har precis beställt en fotobok. Men framsidan blev inte som jag ville. Jag har en sv-bild på sydamerika där havet är vitt och sydamerika svart. Jag ville ha pärmen på boken svart med bara en vit siluett av sydamerika i mitten. För att få detta inverterade jag färgerna så att havet blev svart och sydameriak vitt.

Men nu när jag fick boken så var där bara en vit fyrkant på framsidan där bilden skulle ha varit. De sa att detta kunde bero på att bilden var transparant.

detta fick jag av de:
"Observera: Grafik med transparenskanaler, tex transparenta GIP- eller PNG-filer kan inte användas. De transparenta kanalerna blir alltid vita. Vid användning av TIF-format observera att fotofilerna inte får vara större än 50 MB. Använd ”LZW-komprimering” i ditt bildbearbetningsprogram eller förminska bilderna innan du påbörjar ditt fotoboksprojekt."

Blir min bild transparant av att jag inverterar färgerna i ps. Kan jag göra på något annat sätt för att det inte ska bli fel.

jag bifogar bilden och hoppas på att någon kan visa mig hur jag ska göra.

Än finns det en liten chans att den rätta boken kan komma innan jul...

TACK
Måns
 

Bilagor

  • southamerica2.jpg
    southamerica2.jpg
    28.1 KB · Visningar: 607
Din bifogade bild är i gråskala. Kanske de bara kan hantera RGB-bilder?

Undviker du bara gif, png och eps så kommer åtminstone eventuell transparens inte vara ett problem.
 
Såhär står det också i mailet som jag fick av de.

"
Följande format kan användas för att utforma din fotobok:
JPG, JPEG, GIF, PNG, TIF, BMP, PXU, PXH, ICO

Möjliga färgområden: gråskala, RGB, CMYK "

Ska jag göra om den på ngt annat sätt, spara den i vad för format?

Måns
 
om du gör sidan färdig i PS och sedan infogar den till boken (beroende på vilket program som används till det) så ska det inte vara några problem. Bild som bild. Enklast är väl sedan att spara den som JPG eftersom filen inte blir så stor och JPG inte klarar att spara "genomskinlighet" så då finns ingen risk för sådana fel.

Borde inte vara några problem med att spara en bild som gråskala med kolla för säkerhetsskull med din kontakt hos leverantören.

Vart gör du boken?

/Micke
 
Hejsan jag har gjort boken hos pixopolis i deras program pixgen. Bilden har jag sparat i jpeg, och sedan lagt in den på rätt sidan i programmet. Alla andra sidor har blivit bra, men de bilderna har jag inte gjort ngt speciellt med bara redigerat lite färger och så.

Så eftersom den är sparad i jpeg och är i gråskala, så borde det inte vara något problem egentligen väl?

"Följande format kan användas för att utforma din fotobok:
JPG, JPEG, GIF, PNG, TIF, BMP, PXU, PXH, ICO

Möjliga färgområden: gråskala, RGB, CMYK "
"

Måns
 
Det jag har gjort nu är att jag har öppnat bilden i Ps sedan: Image - adjustments - Invert och sedan har jag sparat den som jpeg. Inget mer, borde inte detta fungera. Kan det bildas några transparerande lager då?

Måns
 

Bilagor

  • southamerica1a.jpg
    southamerica1a.jpg
    28.1 KB · Visningar: 500
Och denna bilden ska in på bokens framsida som idag ser ut såhär...ja fast på rätt håll dvs. Vad tror ni, borde bilden fungera som jag har gjort nu, kan där finnas ngt transparent?
 

Bilagor

  • bok.jpg
    bok.jpg
    33.4 KB · Visningar: 490
monsfornander skrev:
Så eftersom den är sparad i jpeg och är i gråskala, så borde det inte vara något problem egentligen väl?
Helt rätt, det ska inte vara några problem, de har uttalat stöd för gråskala och de har uttalat stöd för jpg.
De har varnat för transparens, vilket inte finns i jpg så det är inga problem.
 
OK, tack så mycket då skickar jag iväg bilden igne och hoppas på at tdet blir rätt och med lite tur att boken kommer innan jul...
 
Hej, Måns!

Den svartvita siluettbilden av Sydamerika kan ju sparas både som gråskalebild och som en svartvit RGB-bild, båda i jpg.
Detta borde inte spela någon roll, och de har ju, som Björn påpekade, uttalat stöd för både gråskala och jpg, så det ska fungera vilket som.

Om du vill, och om pixopolis möjliggör det, kan du ju för säkerhets skull skicka dem båda versionerna av siluettbilden, men jag kan inte tänka mig att det skulle kunna bli fel om du skickar dem en svartvit jpg-bild, oavsett om det är gråskala eller RGB.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.