Annons

Foto i snö med Canon AV-1 (automatisk)

Produkter
(logga in för att koppla)

superapan

Medlem
Hej Bullen!

Nybörjare inom analogt foto, och allmänt inkompetent inom all slags fotografi.

Jag har en gammal Canon AV-1. Alltså shutter priority-varianten och endast automatisk slutartid.

När jag fotar i snö har jag förstått att ljusmätaren inte läser rätt, då den förväntar sig 18 % grå. Jag behöver då underexponera bilden en aning, eller hur?

Räcker det då, eftersom jag inte kan välja slutartid, att helt enkelt ställa om ASA-vredet från ASA 400 till ASA 800, och fortsätta ha min Tri-X 400 i kameran? Visst borde detta kompensera för det extrema vita ljuset?

Stort tack på förhand!
 

Bilagor

  • PICT0081.jpg
    PICT0081.jpg
    28.8 KB · Visningar: 34
Nja, tvärtom blir det. Kameran kommer underexponera för att göra den vita snön 18% grå, så du måste öka exponeringen för att snön ska bli vit på bilden. Ett par steg eller så beroende på hur du mäter...
 
Okej, jag trodde bilden blev överexponerad av allt ljus!

Så alltså, för att få rätt exponering i en snömiljö ställer jag om ASA-vredet från 400 till 100-200, men behåller min Tri-X 400-film. Stämmer det? :)

Tack!
 
Ja, om det är vit snö som du mäter på. Jag kan inte den kameran, men om det är någon slags medelvärdesmätning och du har mörka objekt med i bilden också så kommer det påverka. Det kan vara en bra ide med bracketing, ta en bild som du tror är korrekt exponerad och ett par som är över- och underexponerade jämfört med vad du mätte.
 
Jag har en gammal Canon AV-1. Alltså shutter priority-varianten och endast automatisk slutartid.
Canon AV-1 har "aperture priority", dvs bländarförval. Eftersom den har endast automatisk slutartid så kan den ju inte ha "shutter priority" (slutarförval).

När jag fotar i snö har jag förstått att ljusmätaren inte läser rätt, då den förväntar sig 18 % grå. Jag behöver då underexponera bilden en aning, eller hur?
Som andra redan har påpekat så är det tvärtom, du behöver överexponera för att inte sånt som är mörkare än snön ska bli för mörka och snön bli grå.

Det finns en knapp på AV-1 som gör att kameran ökar exponeringen med ungefär 1.5 steg (se manualen) så du behöver inte nödvändigtvis fippla med ISO-inställningen.
 
Canon AV-1 har "aperture priority", dvs bländarförval. Eftersom den har endast automatisk slutartid så kan den ju inte ha "shutter priority" (slutarförval).

Det finns en knapp på AV-1 som gör att kameran ökar exponeringen med ungefär 1.5 steg (se manualen) så du behöver inte nödvändigtvis fippla med ISO-inställningen.
Tack för det, hade snurrat till det lite!

Ja, knappen har jag sett, och läste mig tidigare till i manualen att den användes vid fotografering i motljus. Inte förstått att den kan vara nyttig även i detta sammanhang, tack! Dock är den väldigt liten, och sitter besvärligt till - särskilt med handskar. Är jag en hel dag i snölandskap är det nog bekvämare att "luras" med ASA-vredet.

Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.