ANNONS
Annons

Foto från båt, nattetid? tips önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
undrar om man kan göra det, med tanke på att båten inte lär stå still.
Nu är det bara en liten båt det gäller så den rör sig ju lättare med vattnet än vad en stor gör.
Hur skulle ni gjort? tips önskas

Skrev här för jag anser att båt är ett fordon.

undrar om man kan göra det, med tanke på att båten inte lär stå still.
Nu är det bara en liten båt det gäller så den rör sig ju lättare med vattnet än vad en stor gör.
Hur skulle ni gjort? tips önskas

Skrev här för jag anser att båt är ett fordon.

Högt ISO, stor bländare, bildstabilisering och ett hemmagjort gyro ;).

/stefan

Har du möjlighet så stå upp, kroppen stabiliserar bra!
Är motivet långt bort? om inte så kanske blixt kan hjälpa, annars så kan jag bara hålla med föregående talare.

Vad är det det ska fota? Egna båten? Andra båtar? Nåt annat? Det har ju viss betydelse för hur man löser uppgiften....

Det mesta av mitt fotande sker i skärgårdsmiljö och ofta ifrån båt och det bjuder på många utmaningar så utifrån den erfarenheten så blir svaret såhär.

Det Du vill göra är sannolikt bland det knepigaste och svåraste som finns just för att underlaget inte är stilla, inte ens en stor båt +-15m är helt stilla iaf inte när det gäller bilder vi upplever den som stilla men på bilden syns alla rörelser tydligt.

Nattfoto som kräver lång slutartid = stativ blir ännu omöjligare av smma orsak, och har Du motor i båten så stäng av den annars orsakar det vibrationer gäller oavsett när Du fotar i en båt så stäng av motorn och använd inte stativ.

Som nämnts ovan är kroppen ett bra staiv i en båt och någon variant av stadicam ökar möjligheterna men allt beror på vad Du ska fota och hur långa tider Du behöver, men helt klart är att Du ska välja det ljusstarkaste objektiv Du har och dra upp ISO till max för vad Din kamera klarar så är det iaf lite bättre odds, men enkelt blir det aldrig.

Kan Du så skaffa en större båt modell "finlandsfärja" de är acceptabelt stadiga även för nattfoto, kanske inte så billigt att hyra in en men iaf en lösning ;-)

Ett annat tips, särskilt om man inte har kamera med väldigt bra brusegenskaper är att fotografera massor av bilder vid högt iso för att sedan stacka dom i PS. På så vis kan du ha korta slutartid för att undvika skak.
En metod jag dock personligen ej prövat.

/Stefan

Testa båtbiljö från stad istället, mycket enklare ;o)
Har du testat något än eller är det i samband med en framtida resa du ska fota?

Testa båtbiljö från stad istället, mycket enklare ;o)
Har du testat något än eller är det i samband med en framtida resa du ska fota?

hehe ja de skulle vara nått.
ne har aldrig testat att fota från båt alls, skulle vara kul att testa det, foto i dagsljus borde vara "enkelt" men har ett ställe jag skulle vilja testa på natten/kvällen

Ok, här kommer mina tips. Glöm det jag skrev om steadicam tidigare. Det var mest på skoj, även om det antagligen skulle fungera kalas.

1) Först det uppenbara: Högt ISO-tal och en ljusstark glugg för att få så kort slutartid som möjligt.
2) Antiskak kommer antagligen inte att hjälpa så mycket. Den är till för att neutralisera normalt småvingel, inte de relativt långa svepande rörelser som båtgung ger. Kameran kommer antagligen tro att du försöker panorera och släpper igenom rörelserna.
3) Lägg stenplattor i botten på båten. Det sänker båtens metacenterhöjd och gör den stadigare. Ta inte för många så att du sänker hela skutan bara.
4) Försök att hålla kameran så nära båtens masscentrum som möjligt. Där är rörelserna som minst. I fören och aktern är de som störst.
5) Stå på knä. Det gör det lättare att parera båtens rörelser samtidigt som kameran kommer närmare båtens masscentrum i vertikal led.

Enkelt...Ett stativ som är tillräckligt högt (djupt) för att nå ner till botten och tillräckligt stabilt för att inte störas av vågorna ;-)

Du skulle kunna bygga ett gyro med ett cykelhjul som svänghjul. Använder du bakhjulet så skulle du kunna koppla en skruvdragare till axeln för att spinna upp hjulet. Sätter stativet i båtens rörelscentrum (den tänkta axeln båten gungar runt) så tror jag du skulle kunna gunga på rätt bra utan att få skakningsoskärpa även på långa tider.

5) Stå på knä. Det gör det lättare att parera båtens rörelser samtidigt som kameran kommer närmare båtens masscentrum i vertikal led.

Hmmm jag skulle rekommendera att stå upp med böjda knän dock för fjädringens skull. Står du på knä finns ju ingen kompensation i höjdled längre och du är utelämnad till båtens rörelser.

/Stefan

Att på något sätt försöka stabilisera upp kameran med knän/gyro/antiskak i kameran osv hjälper bara vid tider som är i sammanhanget korta och kommer därför att kräva riktigt högt ISO. Ska man få till vettiga ISO-nivåer så ser jag stackning av bilder som den enda lösningen. Har inte provat just båtvarianten men i andra sammanhang och då har det blivit bra. Det finns en funktion för det i PS, Edit-Auto align layers.
Min dotter har en Sony A55 och i den finns denna funktionen inbyggd. Kameran boostar upp ISO:t till en högre nivå än vad som normalt är möjligt och sen rappar den av ett gäng bilder i snabb följd. Därefter pusslar den ihop alla bilderna till en och resultatet blir en skarp bild med klart acceptabelt brus. För att få till lågbrusiga stadsbilder är kanske inte Sonys variant optimalt utformad men visar på att metoden fungerar bra.

Hmmm jag skulle rekommendera att stå upp med böjda knän dock för fjädringens skull. Står du på knä finns ju ingen kompensation i höjdled längre och du är utelämnad till båtens rörelser.
Man vinglar mer om man står på fötterna. Kompensation i höjdled får man genom att höja/sänka rumpan.

Som sagts, det här är svårt oavsett. Vad har du tänkt dej för båt?
Höst ISO, snabb glubb och IS/VR/antiskak. Lycka till!

En annan tanke är att göra om det som begränsar dig till en möjlighet.

Dra fast kameran i båten med en Super Clamp och en kulled och ta bilder med lite längre slutartid. Skulle kunna bli riktigt effektfullt beroende på sjögång, ljus ombord, placering av kameran i förhållande till rollaxel, vad som är framför linsen mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar