Annons

Fotbollslag pojkar, vad gäller för publicering.

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Fotade min sons lag efter en cup för ett par veckor sedan, det är 20 st 7-åringar i ett gruppfoto och tog sedan porträttbilder på dom var och en med sina medaljer.
Jag är en av tränarna för laget och vi vill nu publicera gruppbilden på våran lagsida.
Får man göra det utan föräldrarnas tillstånd?
Kommer nog inte att publicera porträttbilderna pga att jag inte är nöjd med kvaliten på dom, dåligt ljus och jag hade lämnat blixten hemma, men det vore bra och veta vad som gäller även för dom ifall jag skulle få till dom i Lightroom.
Martin.

Så vitt jag förstår finns det inget lagligt hinder för att publicera bilderna.

MEN om jag vore du skulle jag absolut INTE göra det utan samtycke från alla inblandade. Sannolikheten är mycket stor att det finns någon som har invändningar eller i vart fall skulle bli irriterade om de inte först var tillfrågade.

Jag hade lagt ut gruppbild o lite spelbilder.
Meddelat alla vad som finns att titta på o säga att man önskar respons om det är OK.
Krångla inte till det så blir det bäst.

Jag har plåtat ungdomshandboll i 7-8 år och aldrig mötts av några invändningar mot publiceringar. Tvärtom, bilderna på lagets hemsida har varit mycket uppskattade. Spelarna har tyckt att det varit roligt och ofta kommenterat bilderna. De har varit otåliga och frågat "när kommer bilderna?". De har blivit sedda och det är värt mycket.

Edit: Erik S svarade klokt medan jag skrev.

Oavsett vad lagen säger, så skulle jag nog rekommendera att du först frågar föräldrarna om det är OK att du dels fotograferar ungarna på träning/tävling och dels hur du publicerar detta på webben. Låt föräldrarna ge sitt medgivande alternativt säga nej till detta skriftligt, så blir det inga oklarheter från något håll. Det finns idag en hel del familjer och personer med s.k. skyddad identitet, som allt för ofta röjs via liknande publiceringar på webben oavsett om namnet publiceras eller ej.

Tror att du kommer längst med en ömsesidig respekt.

Tack alla för era svar.
Kommer att kontakta föräldrarna, problemet är att jag nog inte kommer att få svar av allihop, brukar vara så.
Tänkte mest att om det var någon som inte svarade så ville jag veta vad lagen säger om jag publicerar den ändå.
Jag ger ju alla chansen att svara, då bör jag väl inte bli anklagad för någon typ av respektlöshet, hänsynslöshet, omoral eller allt vad det nu kan heta?
Kommer jag med en bunt avtal till träningen och börja be alla skriva på tror jag nog mest skulle skrämma dom och göra dom misstänksamma, så det vill jag helst undvika, men behövs det får jag väl göra det.

Martin.

Policy??

Kanske kan vara på plats att klubben skapar en policy kring bilder ? - tex att tränare och andra ideella krafter fotograferar och publicerar bilder från klubben träningar och matcher tex ... dock är ju alltid det bästa att kolla med föräldrarna/vårdnadshavarna men det bör räcka att göra detta vid ett tillfälle så man inte behöver fråga vid varje tillfälle.

Lycka till och hoppas blderna blir uppskattade.
/Glenn

Fotade min sons lag efter en cup för ett par veckor sedan, det är 20 st 7-åringar i ett gruppfoto och tog sedan porträttbilder på dom var och en med sina medaljer.
Jag är en av tränarna för laget och vi vill nu publicera gruppbilden på våran lagsida.
Får man göra det utan föräldrarnas tillstånd?
Kommer nog inte att publicera porträttbilderna pga att jag inte är nöjd med kvaliten på dom, dåligt ljus och jag hade lämnat blixten hemma, men det vore bra och veta vad som gäller även för dom ifall jag skulle få till dom i Lightroom.
Martin.

I Danmark är det tillåtet att ta bilder av människor fotograferade från en offentlig plats även om människor som vistas på privat mark. Bara inte förmålet är* att fotografera personen, utan at fotografera till exempel. huset.
En sådan bild kan visas hvorsom helst. Det samma gäller för ett porträtt av en enda person, där personen är placerad på en offentlig plats och i en icke olycklig läge.
När det gäller uppladdning på webben - omfattas av alla andra bestämmelser. Här måste inte porträtt användas utan tillstånd. Gruppfoton med flera personer är tillåtna. Liksom situationen bilder - f.eks.fra fotbollsmatcher.

Här kan man i princip publicera bilder på vem som helst, tagna varifrån som helst där man inte upplysts om att det råder förbud att fotografera, så länge inte personen råkar vara naken eller på något annat sätt av domstol kan anses kränkt av publiceringen. Att personen har skyddad identitet och avslöjas på någon viss plats är normalt att anse som kränkande. Personen ifråga kan också stå var som helst, utom inom ett skyddsobjekt eller liknande ställe där fotografering är förbjuden, även om man själv inte befinner sig inom skyddsobjektets område.
Om jag tänkt mig tjäna pengar på bilden, exempelvis genom att den publiceras på paket med frukostflingor, då kan det bli en annan sak.

Så har jag i alla fall uppfattat det.

Tror inte ens att jag kan förbjuda någon att ta bilder av mig, såvida inte fotografen befinner sig på mark som jag äger, exempelvis min egen tomt. Jag kan förstås tala om att jag inte vill bli fotograferad, inte vill bli publicerad och så vidare, men det finns mig veterligt ingen lag att åberopa. Inte så länge bilden inte tas för kommersiell användning.

Detta var ett försök att sammanfatta vad jag lärt mig, bland annat genom att läsa vad kunniga personer skrivit i detta fora. Om jag fattat fel får någon rätta till det.

Tror inte ens att jag kan förbjuda någon att ta bilder av mig, såvida inte fotografen befinner sig på mark som jag äger, exempelvis min egen tomt. Jag kan förstås tala om att jag inte vill bli fotograferad, inte vill bli publicerad och så vidare, men det finns mig veterligt ingen lag att åberopa. Inte så länge bilden inte tas för kommersiell användning.
.

Du har nog rätt att avhysa fotografer som befinner sig på din tomt, och kanske kan anmäla dem för kränkning om de fotograferar dig, men jag tror inte du får hindra dem från själva fotograferingen på annat sätt än att just avhysa dem. Själva fotograferingen kan du inte göra något åt även om den är kommersiell, bilderna får inte användas i reklam utan ditt medgivande.

Nu är väl det där på väg att ändras om jag förstått det rätt dock ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar