Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Stjärnor med lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag vill hemskt gärna kunna ta nattbilder på stjärnorna med en extra lång slutar tid, dvs mer är 30 sek. Detta är en helt ny del för mig, jag har enbart fotat porträtt och bröllop innan praktiskt taget.

Jag vet att folk lyckas ta med 15 minuters exponering och liknande, men HUR gör man för att få in dom inställningarna på sin kamera?
Äger en Canon 1D Mark IV

Tacksam för hjälp
 
Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag vill hemskt gärna kunna ta nattbilder på stjärnorna med en extra lång slutar tid, dvs mer är 30 sek. Detta är en helt ny del för mig, jag har enbart fotat porträtt och bröllop innan praktiskt taget.

Jag vet att folk lyckas ta med 15 minuters exponering och liknande, men HUR gör man för att få in dom inställningarna på sin kamera?
Äger en Canon 1D Mark IV

Tacksam för hjälp

Slutarläge "bulb". Då reglerar du själv exponeringstiden. Det kan du inte göra med "fingret" på avtryckaren under så lång tid utan använder trådutlösare som passar din kamera.
Läge "bulb" hittar du då du bläddrat ned till absolut längsta tid i sekunder-sen kommer bulb. Åtminstone på min kamera. Bara att kolla !
 
15 min? Är du ute efter så långa slutartider så antar jag du är ute efter att fotografera väldigt avlägsna platser som nebulosor och galaxer? Då måste man ha teleskop. Eller du är ute efter startrails? Då räcker trådlutlösare satt i låst läge.

/Stefan
 
På så långa exponeringar får du star trails om du ställer kameran på ett stativ. Vill du ta bilder på punktformade stjärnor och galaxer så måste du ha en montering med automatisk följning av jordens rotation. Men sen brukar man inte ta så långa exponeringar i ett svep utan man brukar ta flera kortare exponeringar som man sedan slår ihop i datorn. För att göra star trails finns det enkla program som slår ihop exponeringar åt en, men det går också att göra i Photoshop. För att fånga ljussvaga objekt som galaxer så stackar man oftast bilder i ett speciellt program det vanligaste är Deep Sky Stacker.

Fördelen med att slå ihop exponeringar är att det kan räcka med din kameras 30 sekunder för att uppnå den effekt man är ute efter. Det är en fördel om din kamera har inbyggd intervalometer (kolla manualen) annars finns det tillbehör som kan funka som både intervalometer och långtidstimer tex den här: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12080400/phottix-fjaerrkontroll-tr-90-canon-c8
 
Kolla gruppen Astroscape på Facebook. Där postas en del Stjärnbilder med landskap och säkerligen har de flesta bilderna där kortare exponeringstid än 30s. Är det något sådant du eftersträvar, eller du är mer inne på astrofotografering?

/Stefan
 
På så långa exponeringar får du star trails om du ställer kameran på ett stativ. Vill du ta bilder på punktformade stjärnor och galaxer så måste du ha en montering med automatisk följning av jordens rotation. Men sen brukar man inte ta så långa exponeringar i ett svep utan man brukar ta flera kortare exponeringar som man sedan slår ihop i datorn. För att göra star trails finns det enkla program som slår ihop exponeringar åt en, men det går också att göra i Photoshop. För att fånga ljussvaga objekt som galaxer så stackar man oftast bilder i ett speciellt program det vanligaste är Deep Sky Stacker.

Fördelen med att slå ihop exponeringar är att det kan räcka med din kameras 30 sekunder för att uppnå den effekt man är ute efter. Det är en fördel om din kamera har inbyggd intervalometer (kolla manualen) annars finns det tillbehör som kan funka som både intervalometer och långtidstimer tex den här: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12080400/phottix-fjaerrkontroll-tr-90-canon-c8

Jag och min son köpte för ett antal år sedan utrustning för att kunna plåta stjärnor/galaxer mm, men kommer inte till skott på g a bristande kunskap. Har köpt en engelsk bok om astrofoto, men den är onödigt omfattande. Har letat på nätet men inte hittat vad jag (tror) att vi behöver.
Hur lär man sig enklast astrofoto i Sverige (på svenska)?

När Hale-Bopp var här byggde jag en barntracker och fick fina bilder på kometen och hoppas nu kunna utveckla detta lite mer.
 
Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag vill hemskt gärna kunna ta nattbilder på stjärnorna med en extra lång slutar tid, dvs mer är 30 sek. Detta är en helt ny del för mig, jag har enbart fotat porträtt och bröllop innan praktiskt taget.

Jag vet att folk lyckas ta med 15 minuters exponering och liknande, men HUR gör man för att få in dom inställningarna på sin kamera?
Äger en Canon 1D Mark IV

Tacksam för hjälp

Bulb + trådutlösare som man kan låsa knappen i nedtryckt läge (kanske alla kan?).

Med vidvinkel kan du nog ta någon minut eller så utan alltför mycket drift. Pröva att ta rakt upp i vintergatsbandet. Om du ska fota s k "deep sky objects", d v s galaxer och nebulosor så kommer du inte komma långt med 30 sekunder. I min profil finns två gamla astrobilder som jag har tagit + lite förklaringar som jag skrev för länge sedan.

Utan rörligt stativhuvud (i astrosammanhang kallat "montering") kommer man inte så långt. Ett s k barndoor mount (som någon nämnde) kan man tillverka sjäv. Dock kommer man inte kunna ta väldigt förstorade bilder ändå - stjärnor driver snabbare än man tror.

Ett förslag: Pröva ändå med ditt största tele + högt ISO att fota Andromedagalaxen M31. Var är den då? Ladda hem gratisprogrammet Stellarium så hittar du rätt. :)

Mats
 
För att följa stjärnorna på himmeln så kan man bygga en "barn door tracker" för mindre än 100kr. Två brädbitar, gångjärn och gängstång + mutter behövs bara. Sedan kan du följa stjärnhimmelen i flera minuter, beroende på objektiv.
 
Jo men den blir suddig pga rörelsen, man får nog fuska och klippa ihop två bilder för skärpa såväl på stjärna som jord
 
Beroende brännvidd, exponeringstid och komplixiteten hos förgrunden så kan sammanslagning av dessa bilder bli ett hästjobb. Men allt går om man vill.

/stefan
 
Jag och min son köpte för ett antal år sedan utrustning för att kunna plåta stjärnor/galaxer mm, men kommer inte till skott på g a bristande kunskap. Har köpt en engelsk bok om astrofoto, men den är onödigt omfattande. Har letat på nätet men inte hittat vad jag (tror) att vi behöver.
Hur lär man sig enklast astrofoto i Sverige (på svenska)?

När Hale-Bopp var här byggde jag en barntracker och fick fina bilder på kometen och hoppas nu kunna utveckla detta lite mer.

Vi är ungefär i samma sits. Det känns som att man gett sig in i snårskogen med astrofoto :) Har tyvärr inga genvägar, det är lite skralt med tutorials och guider på svenska men Patrik Holmströms ljussamlingsguide är en bra teoretisk grund: http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=6515
 
Mitt första råd när det gäller att börja med astro-foto, är att INTE börja med det. :)

Alltså, inte att det är det första man ska göra, menar jag förstås.

***********************************************
Börja istället med visuella observationer!
***********************************************

Trots att kameran, till skillnad från människans öga, inte är färgblind. Och att den dessutom genom möjlighet till långa exponeringar kan få fram massor av objekt som är helt omöjliga att se med ögat. Ögat kör som bekant i svartvitt på natten, och har ganska korta "exponeringstider" - det kan mera liknas med en liten fjuttig videokamera med ett litet objektiv med bara runt 2 cm brännvidd. Och ett otroligt litet område som blir skarpt... Sträcker man ut armen och sätter upp tummen så är området för skarpt seende inte större än tumnageln. Man skulle kunna säga att ögat är ett i många avseende tämligen misslyckat försök till att bli något slags fisheye-objektiv... :)

Således, för att inte gå på pumpen direkt, tycka att allt är besvärligt eller omöjligt, och stå och fumla ute i kyla och mörker med precis allting - börja med lära dig åtminstone de mest väsentliga stjärnbilderna. Samt att hitta vintergatan... Sedan är det dags att lära sig den utrustning du ev. har skaffat, genom att "torrsimma" inne i den varma och bekväma lägenheten.

Bor du på ett ställe med mycket "ljusföroreninngar" så behöver du ge dig iväg en bit för att se ljussvagare objekt. Typ stjärnor... Dock går det även i en storstad att se vissa objekt, som planeterna (och månen förstås), samt även ljusare stjärnor. Men för att se ljussvaga objekt måste man förstås ge sig iväg ut så man får en någorlunda svart himmel.

En god idé är att börja med att skaffa en stjärnhimmels-planisfär. Dock är det inte så lätt att få tag i någon - det är ju inte precis någon mängdvara...

Skulle flera vilja ha kan jag hjälpa till med att ordna ett samköp av planisfärer. Letar ni på egen hand så se till att den är ritad för våra breddgrader, dvs ca 60 grader nord (de vanligaste man hittar utomlands är beräknade för 40 grader N). Förutom med de engelska namnen på stjärnbilder och objekt så finns det även planisfärer med de svenska. Många har ett flertal versioner (t.ex. jag själv...). Läser man på nätet och letar efter tips så är det i stort sett enbart de engelska namnen som gäller.

***************************************************************
Alltså, första steget bör vara att orientera sig på himlen.
***************************************************************

Nästa steg kan vara en vanlig prismakikare. Ett tredje ett mindre teleskop (ifall man är ute även efter astro-foto).

Får återkomma senare med lite råd om olika typer av stativ och stativhuvud/monteringar. Man behöver rejält olika typer beroende på ifall man är ute efter star-trails eller astrofotografering - ifall himmelsobjekten ska avbildas skarpa eller ifall det är OK att de blir utdragna.
.
 
Senast ändrad:
Tack för svaret Gunnar.

Det här är läget. Har alltid varit intresserad astronomi. Med inte lagt mycket tid på det.
Men när Hale-Bopp var här så byggde jag en Barntracker med motor, efter mycket experimenterande. Lyckades också få en bra bild på kometen: http://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=74197&ID=883955
Sålde faktiskt 40 förstoringar på den bilden. Även min son byggde en barntracker.
Så när min son 2009 föreslog att vi skulle köpa en "stjärnkikare" tillsammans så var jag lättövertalad. Efter mycket om och men (vi köpte felgrejor, fick byta som väl var) och ständiga uppgraderingar så har vi nu följande utrustning:
William Optics Zenitstar 80 II ED som vi utrustat rödpunktsikte och montering för Nikons kameror.
Celestron CG5 montering som vi nu utrustat med motorstyrning och polsökare.

Det är väl inte dom modernaste prylarna men tror att dom skall fungera för oss.
Känner till dom vanligaste stjärnbilderna och har inga problem med att hitta polstjärnan.
Har använt teleskopet till att titta på planeterna. Är också medveten om att det inte duger för att plåta planeterna.
Hale-bopp plåtade jag med en Pentax 6x7 och 800 ASA-film med 8 minuters exponering och ett 150 mm:ers objektiv.
Dom digitala kamerorna ställer nya krav och det är här som vi gärna vill ha mer information.
Det skall plåtas en massa bilder, svarta bl a och sedan stackas i dataprogram och det är här som vi behöver lite lättfattlig hjälp.
 
Denna publicerade jag nyss på mim hemsida. Det är tagen med månen i motljus och 30sek exponering. Så är man inte för kinking med brus och detaljer så räcker det gott.

/Stefan
 

Bilagor

  • 20130924-256B3681-Redigera-Redigera-2.jpg
    20130924-256B3681-Redigera-Redigera-2.jpg
    36.7 KB · Visningar: 131
Tack för svaret Gunnar.
---.
Väl bekomme!

{Nedan har jag skrivit dina frågor inom citattecken.}


"Det här är läget. Har alltid varit intresserad astronomi. Med inte lagt mycket tid på det.
Men när Hale-Bopp var här så byggde jag en Barntracker med motor, efter mycket experimenterande. Lyckades också få en bra bild på kometen: http://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=74197&ID=883955"

Kul att du lyckades bygga en Barntracker och få en bra bild av kometen! Dock lyckades jag ej se din bild genom att följa länken du angav - allt som kom upp var en blank sida med nedanstående text:
'Du får ej redigera någon annans objekt'


"Efter mycket om och men (vi köpte felgrejor, fick byta som väl var) och ständiga uppgraderingar så har vi nu följande utrustning:
William Optics Zenitstar 80 II ED som vi utrustat rödpunktsikte och montering för Nikons kameror.
Celestron CG5 montering som vi nu utrustat med motorstyrning och polsökare."

Ett av mina teleskop (eller rättare sagt våra, eftersom jag har köpt dem tillsammans med en kompis) råkar vara ett William Optics ZenithStar Fluorite Doublet STM-Coating – 10th Anniversary. Teleskopvärldens "röda skönhet". :)


"Det är väl inte dom modernaste prylarna men tror att dom skall fungera för oss."

En fördel med astronomihobbyn är att inte allting föråldras så rasande snabbt. De grejer ni har är ju inte omoderna på något sätt. Fast du kanske menar att er CG-5 montering inte är en GoTo-version? GoTo-monteringar är naturligtvis mycket bekvämare, det är som du vet bara att knappa in namnet på objektet man vill undersöka, och sedan går teleskopet automatiskt dit (förutsatt att man har fixat polinställningen förstås). Men eftersom du hittar på stjärnhimlen och har en motor för RA-axeln så bör du klara dig ändå.


"Dom digitala kamerorna ställer nya krav och det är här som vi gärna vill ha mer information.
Det skall plåtas en massa bilder, svarta bl a och sedan stackas i dataprogram och det är här som vi behöver lite lättfattlig hjälp."

Du kanske inte kan köra längre än kanske 30 sek långa exponeringar eller så i primärfokus utan guidning, beroende på teleskopetsbrännvid, monteringens stabilitet och noggrannheten i polinställningen.

Eftersom de olika stackningsprogrammen förstås inte är identiska, så är nog det bästa rådet att läsa instruktionerna för just det program som du avser att använda.
.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.