Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota sport inomhus
- Trådstartare Ardala
- Start datum
eskil23
Aktiv medlem
Har en systemkamera (Nikon D3000) med 18-105 objektiv. När vi tar bilder på sport inomhus blir det inga bra bilder. Det blir inte fokus på nånting. Hela bilden blir suddig.
Om jag ska köpa ett nytt objektiv, vad ska jag köpa då?
Att fota sport inomhus, eller närmare bestämt motiv som rör sig snabbt i halvtaskigt ljus, är en riktigt svår gren av fotokonsten. Nikons och Canons allra dyraste kameror (Nikon D4 och Canon EOS 1D) är gjorda för att klara just det. Därmed inte sagt att det är omöjligt för en amatörfotograf med billigare utrustning, bara svårare.
Om du vill köpa ett nytt objektiv så är ett ljusstarkt teleobjektiv att föredra. Nikon 85mm f/1,8G är väl den som passar bäst. 85mm kanske är lite kort brännvidd, men när det gäller ljusstarka telen så är det tunnsått med sådana som är tillräckligt moderna för att ha fungerande autofokus på en D3000 (Nikon 200mm f/2G vore nog idealisk om den inte var svindyr). Telezoomar är inte lika ljusstarka, men de är flexiblare. Det finns ett gäng telezoomar med brännviddsintervall 80-200 eller 70-200 och med bländare f/2,8 både från Nikon och tredjepartstillverkare. Nikons är ganska dyra, även gamla modeller som 80-200 f/2,8D AF-S, så Sigmas eller Tamrons objektiv är nog mer prisvärda. Se bara till så att de har inbyggd ultraljudsmotor eftersom din D3000 inte har någon egen fokusmotor.
Saltis
Aktiv medlem
Själv fotograferar jag en hel del handboll med en rätt enkel kamera och en 85mm 1.8.
Det blir inte lika bra som med dyrare utrustning men för hobbybruk, helt OK och tjejerna i laget är mycket glada över bilderna.
Upp med ISO, tid 1/800 följande autofocus.
Sedan får jag jobba i Lightroom för att bli av med bruset, men din kamera är säkert bättre än min.
// Anders
Det blir inte lika bra som med dyrare utrustning men för hobbybruk, helt OK och tjejerna i laget är mycket glada över bilderna.
Upp med ISO, tid 1/800 följande autofocus.
Sedan får jag jobba i Lightroom för att bli av med bruset, men din kamera är säkert bättre än min.
// Anders
x-country
Aktiv medlem
Utan att veta så gissar jag att du först och främst måste ställa in kameran på kortare slutartid. Det beroende bl a på hur fort det går och avstånd till objektet. Jag fotograferar ett kompisgäng som tränar amerikansk fotboll på onsdagkvällar i en idrottshall. Brukar köra slutarprioritet, sätta slutaren på 1/1000 s, använda största möjliga bländaröppning, mellan 2-2.8 beroende på objektiv. Detta brukar kräva ISO 3200-6400.
Sedan så kan det ju också vara svårt att sätta skärpan även om slutartiden är kort. Pröva kontinuerlig autofokus och serietagning. Jag föredrar dock AF-S och en bild i taget.
Sedan så kan det ju också vara svårt att sätta skärpan även om slutartiden är kort. Pröva kontinuerlig autofokus och serietagning. Jag föredrar dock AF-S och en bild i taget.