Annons

Fota på utlandssemestern

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Är själv intresserad av vilka lagar som styr fotografering i andra länder. Har t ex uppfattningen (men ingen fakta) att England och Tyskland har striktare regler än Sverige för hur, vad och vem man får fotografera.

Fyll gärna på med er kunskap om detta.

Är själv intresserad av vilka lagar som styr fotografering i andra länder. Har t ex uppfattningen (men ingen fakta) att England och Tyskland har striktare regler än Sverige för hur, vad och vem man får fotografera.

Fyll gärna på med er kunskap om detta.

Har aldrig haft problem med fotografering, av människor och byggnader/landskap i något land.
Har varit både i Nord Amerika, Syd Amerika, Europa, Australien, Asien, vilka juridiska regler, som gäller vid allmän fotografering har det någon betydelse?

Militära områden kommer du ändå inte nära, ofta förbud anslaget, - lugn maten och login är gratis, under livstid, på landets fängelser!

Tyskland har betydligt strängare lagar. Tror inte att det går att ta bilder utan samtycke. Är inte 100% men någon annan får gärna fylla i.

Tyskland har betydligt strängare lagar. Tror inte att det går att ta bilder utan samtycke. Är inte 100% men någon annan får gärna fylla i.

Tyskland har visst någon lag som på svenska blir "rätt till sin egen bild". Det motsvaras i Sverige av personuppgiftslagen, om jag fattat det rätt.

Jag har varit i Berlin ett par gånger och fotat ganska friskt, i alla fall senaste vändan. Och visst finns det tyskar som inte vill vara med på bild, men det upplever jag inte värre i Tyskland än här i Sverige.

Tyskland har visst någon lag som på svenska blir "rätt till sin egen bild". Det motsvaras i Sverige av personuppgiftslagen, om jag fattat det rätt.

Jag har varit i Berlin ett par gånger och fotat ganska friskt, i alla fall senaste vändan. Och visst finns det tyskar som inte vill vara med på bild, men det upplever jag inte värre i Tyskland än här i Sverige.

Som vanligt måste man skilja på fotografering och publicering.

Det var bara ett förtydligande för den som kanske trodde att ditt påpekande om "rätt till sin egen bild" gällde fotografering.

Förtydligande ang gatufotografering i Tyskland: Det gäller definitivt publicering. Många gatufotografer i Tyskland har klagat på detta och de som publicerar - publicerar bilder där det inte går att identifiera personerna om man inte har ett godkännande såklart. Men det är som sagt inga problem att fota i Berlin tex. Men man ska vara medveten om att om man publicerar en bild på personer tagna i Tyskland utan deras godkännande så finns det om en så liten en risk att det blir problem.

Det har jag väldigt svårt att tro. Det skulle ju innebära att det var olagligt att fotografera utomhus, utom i naturen. Vilka länder tänker du på?

Jag tog det lite väl hårt, självklart är det publicering/användning det gäller. Citerar från Fotosidan Magasin nr 6 2012

"i en del länder kan finnas "property release", alltså att man som ägare till exempelvis ett hus har rätt att bestämma hur bilder av huset får användas. Det gäller bland annat i södra Europa och i de anglosaxiska länderna. "

Sen här wiki artikeln verkar trevlig, men tyvärr väldigt ofärdig. http://en.wikipedia.org/wiki/Photography_and_the_law

Förtydligande ang gatufotografering i Tyskland: Det gäller definitivt publicering. Många gatufotografer i Tyskland har klagat på detta och de som publicerar - publicerar bilder där det inte går att identifiera personerna om man inte har ett godkännande såklart. Men det är som sagt inga problem att fota i Berlin tex. Men man ska vara medveten om att om man publicerar en bild på personer tagna i Tyskland utan deras godkännande så finns det om en så liten en risk att det blir problem.

Gäller väl rimligen publicering i Tyskland?

Bra fråga som jag tyvärr inte kan svara på. Men idag med publicering på nätet så försvinner gränser. Jag menar om man publicerar på instagram så ligger väl servern utomlands?

Vad händer ex om jag tar en bild i Berlin med person som är identifierbar och publicerar den på fotosidan om senare den personen vill att jag ska ta bort bilden.

Bra fråga som jag tyvärr inte kan svara på. Men idag med publicering på nätet så försvinner gränser. Jag menar om man publicerar på instagram så ligger väl servern utomlands?

Vad händer ex om jag tar en bild i Berlin med person som är identifierbar och publicerar den på fotosidan om senare den personen vill att jag ska ta bort bilden.

Jag skulle ta bort bilden. Har jag inget avtal med en person om bilden, och jag publicerar den på min privata, eller firmans blogg/webb, och personen vill att jag tar bort den … så tar jag bort den. (Oavsett vad lagen säger)

Har vi avtalat publicering, så stannar den. Om inte personen kan ge stark motivering varför den ska bort.
Är det en nyhetssida (tidning), så är ansvaret inte mitt utan ansvarig utgivares ...

Så skulle jag vilja bli behandlad om någon fotograferade mig.

/jonas

Jag skulle ta bort bilden. Har jag inget avtal med en person om bilden, och jag publicerar den på min privata, eller firmans blogg/webb, och personen vill att jag tar bort den … så tar jag bort den. (Oavsett vad lagen säger)

Har vi avtalat publicering, så stannar den. Om inte personen kan ge stark motivering varför den ska bort.
Är det en nyhetssida (tidning), så är ansvaret inte mitt utan ansvarig utgivares ...

Så skulle jag vilja bli behandlad om någon fotograferade mig.

/jonas

Absolut. Men vad händer med ett gatufoto tagit i Berlin och sedan publicerat på fotosidan. Självklart att man tar bort den om man blir kontaktad: Men det betyder inte att den personen är tillfreds om den tex har lever under skyddad identitet. Jag förstår att det är ett extremt case men jag undrar ändå vad lagen säger. Ett annat exempel vore: under flera år har man fotat i Berlin och publicerar sedan en bok.

Det intressanta är väl inte hur olika personer skulle agera, utifrån personliga ställningstaganden, utan vilken juridik som gäller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar