Annons

Fota på studentbal??

Produkter
(logga in för att koppla)

...........

Aktiv medlem
Hej, har fått några förfrågningar att fota ett antal par på en studentbal, Fototgraferingen kommer att ske utomhus i en park. Skulle vilja ha tips på lämplig film. ASA-tal, Lämpligt objektiv brännvidd?? mm mm. Tack maria.

Nej använder inte blixt, fotar i dagsljus. Tips på märke/typ av film. Fördelar nackdelar. Reala 100 är en film jag tänkt på. ??? Kanske inte räcker med en 100 ASA film?

reala har väldigt neutrala färger, superia har mer mättade. om det är på dagen går det bra med reala. är det mörkare, kör med superia 400 eller använd stativ.

själv använder jag diafilm. kanske kan någon annan rekommendera fler negfilmer?

Vilken tid på dagen?
Några tankar bara: Om det är dagtid och "vackert" väder så kan solen ställa till det så att du får hårda skuggor i ansiktet (= inte vackert) plus att skärmen på studentmössorna blir ett problem (skugga i pannan).
Det finns två, alternativt tre lösningar på problemet.
En lösning är att använda utfyllnadsblixt ("fill flash") för att lätta upp skuggorna. Kamerans inbyggda blixt kan duga till det om du inte har något bättre.
En annan är att plåta i skuggan. Problemet är att ljuset, och därmed "offrens" hudtoner blir gråa, trista och eventuellt en aning blåaktiga, dvs. de ser ut att må illa eller iaf. som om de inte är de friska och fräscha personer de nog gärna vill ge sken av på bild.
I det fallet (och även annars till utomhusporträtt) vill jag rekommendera Kodak Portra 160VC (Vivid Color), en negativ färgfilm med mättade (kraftiga färger). Den finns även i 400 ISO och som 160NC och 400NC där NC står för "Natural Color", dvs färgerna är mer neutrala. Jag anser att det är en aning för mesigt för utomhusporträtt...

Det tredje alternativet som jag dock inte har någon vidare erfarenhet av, är att använda reflexskärmar för att lätte upp skuggorna med befintligt ljus.
Det kan kanske vara i bängligaste laget för vad du har tänkt dig men det är iaf. en variant.

skugga

Tiden på dagen blir nog kring 4 tiden. Tänkte fota i skugga då de sällan blir bra bilder i direkt solljus. Sen slipper jag ju studentmössorna på balen. Men desto finare färgglada klännigar och kostymer på pojkarna får jag!!!. vill tilllägga att jag har lånat en ljus mätare och lär väl söka upp en plats med grön lummig bakgrund som ligger skuggad i vart fall få in paren i skugga och sedan mäta ljuset där.

Tänk på att solljuset som lyser igen löv och allt annat grönt färgar ljuset. Är det öppen skugga så är färgtemperaturen väldigt hög, kalla färger. Lätta gärna upp med en blixt, då får du renare färger och bättre kontrast i bilden.

Någon ovan har tipsat om Portrafilmerna, det är bra alternativ, helst VC utomhus, Nc kan bli lite matt i färgerna utanför studion.

Sedan om du skall ha 160 eller 400 beror på hur stark blixt du har och vilken bländare du vill använda till det befintliga ljuset.

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar