Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på båtmässa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Hm, vet ej om detta är rätt forumdel.
Men skall iallafall i slutet av Januari iväg på båtmässa i Dusseldorf. Tänkte ta med mig min 300D och fota lite.
Kommer antingen ta med det medföljande 18-55 mm. objektivet. Alternativt ett 35-70 mm 3.5-4.5.

Så, vad skall man köra för inställningar på kameran för att få bra bilder.

Kommer inte ha nån blixt (båtarna är så pass stora att jag inte tror att det hjälper ändå).
Kommer nig inte orka släpa med mig nått stativ heller.

Så, tips, rekomendationer och annat som kan hjälpa mig vore snällt!

/Jocce

Det bästa rådet jag kan ge dig är att gå till båtmässan och mäta upp ljuset och utifrån det välja slutartider och bländare som bäst ger det resultat för de bilder du vill göra. Med ett stativ kan du använda längre slutartider.
Spontant så är det nog överkurs att ha med sig teleobjektiv.

Om du inte orkar ta ett 3-bensstativ så ta ett enbensstativ, ett lätt och smidigt alternativ som ger bra mycket mer stabilitet än handhållet.

Enbenstativ, 400ISO och f/5.6-f/8 (beroende på slutartid, helst 1/30 eller kortare vid 18mm) borde fungera fint..man vill väl gärna ha hyfsat skärpedjup om man plåtar en båt på en mässa.

Glöm inte att välja rätt vitbalans oxå..gissningsvis blir lysrörsinställningen bra.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Om du inte orkar ta ett 3-bensstativ så ta ett enbensstativ, ett lätt och smidigt alternativ som ger bra mycket mer stabilitet än handhållet.

Enbenstativ, 400ISO och f/5.6-f/8 (beroende på slutartid, helst 1/30 eller kortare vid 18mm) borde fungera fint..man vill väl gärna ha hyfsat skärpedjup om man plåtar en båt på en mässa.

Glöm inte att välja rätt vitbalans oxå..gissningsvis blir lysrörsinställningen bra.

Har tyvärr inget en bensstativ :(
Och vill inte lägga pengar på att köpa ett, bara för att ha till denna båtmässa.
Är juh dessutom där mest för att kolla på båtarna, och vill juh självklart prova att plåta lite också!

Ang. vitbalansen tänkte jag prova att köra med "egen vitbalans".
Lär väl bli bäst resultat? eller?

/Jocce

Du gör så klart som du vill..men ett enbensstativ behöver bara kosta någon hundring..och kan givevis användas vid fler tillfällen..det är ingen engångsprodukt ;-)

Ställa in vitbalans manuellt blir fint..javisst.

sagan skrev:
Du gör så klart som du vill..men ett enbensstativ behöver bara kosta någon hundring..och kan givevis användas vid fler tillfällen..det är ingen engångsprodukt ;-)

Ställa in vitbalans manuellt blir fint..javisst.

Hm, jo, men det är väl inte omöjligt utan stativet? Eller?

/Jocce

Det beror på hur väl upplyst det är..är det gott om ljus lär det fungera utan stativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar