Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota när man paddlar kajak i skärgården

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Någon här som gör det?

Hur gör ni / vad undviker ni? Är det ens någon mening att försöka om man bara har icke-vattentäta systemkameror? Vattentäta kameraväskor finns ju men de jag har sett skulle aldrig få plats på ett lätt tillgängligt ställe på kajaken.

Är det bara att strunta i fotandet och njuta av landskapet i stället? Eller finns det smarta utrustningstips för dem som annars mest fotar på land och har utrustning därefter? Eller andra dos:s och don´t:s?

Tar gärna del av era erfarenheter!

Plastpåse

En liten kompaktkamera i en plastpåse liggande i bröstfickan på flytvästen. Systemkameran i en plastpåse (dubbla fryspåsar) i ryggan under däck.

Vattentät kompaktkamera som ligger tillgänglig i sittbrunnen eller under packnätet. Vill man fota mer seriöst så kan man väl ha med systemkamera i vattentät packpåse bland övrig packning, men det blir ju isåfall foto på land.

Jag har hängt min billigaste systemkamera om halsen flera gånger och chansat. Har också med mig en liten vattentät säck där jag kan stoppa den om jag skall korsa en fjord med mycket vågor eller liknande.
Har ännu inte kapsejsat när jag väl paddlar. Endast en gång när jag klantade mig när jag skulle stiga i kajaken och trampade på en hal sten. Hade en Canon GX 9 i paddelvästens framficka. Den överlevde.

Så lugna fina dagar är det ganska riskfritt att ha även systemkameran runt halsen. Inte värre än att ha med den vid utförsökning. Den som inte vågar missar många bra bilder.
Se bara till att ha en liten vattentät säck/påse att stoppa den i vid landstigning och i stigning. Det är de största riksmomenten för att klanta till det.

Någon här som gör det?

Hur gör ni / vad undviker ni? Är det ens någon mening att försöka om man bara har icke-vattentäta systemkameror? Vattentäta kameraväskor finns ju men de jag har sett skulle aldrig få plats på ett lätt tillgängligt ställe på kajaken.

Är det bara att strunta i fotandet och njuta av landskapet i stället? Eller finns det smarta utrustningstips för dem som annars mest fotar på land och har utrustning därefter? Eller andra dos:s och don´t:s?

Tar gärna del av era erfarenheter!

Hej !

Vattentät kompakt i snöre fäst i flytvästen, ex runt axelbandet om det inte finns
någon lämplig ögla, jag har en liten enkel karbinhake nära kameran för att
hänga den i när den inte används, snöret behöver vara ca någon meter.

Systemkamera eller något annat, det går väl, men besvärligt, det blir lätt
( =alltid ) lite vatten på botten. ( i båten alltså )

Helt vattentät påse med mycket luft i, givetvis säkrad.

Forskajak är hopplöst, så fort man släpper paddeln svänger den iväg åt något håll
man inte önskar, havskajak är väl här lite enklare, likväl har man paddeln att
hålla reda på.

//MW

Hej,

Själv kör jag med en Nikon AW1, funkar riktigt bra att fota från sittbrunnen med den, den är vattentät och ger riktigt bra bilder. Annars blir ju förstås bilderna bättre om man går iland och fotar...

/pelle

Vattentät packpåse i sittbrunnen. När det inte gungar för mycket eller regnar kan man ta upp den och fota utan problem. Gungar det lite mer är det bara att se till att man inte har vågorna i sidan. Gungar det för mycket kanske man ska låta systemkameran ligga kvar i sittbrunnen. Kolla bara så du får med så mycket luft i packpåsen så den flyter man kameran i.

Jag har iofs bara gjort det en gång och då var själva syftet med utflykten att fota havsörn. Då hade jag systemkamera med teleobjektiv liggande över knäna under kapellet. Hyfsat lätt att komma åt och ändå ganska vädersäkrat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar