ANNONS
Annons

Fota med ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Mingan

Aktiv medlem
det här är första gången jag fotar med ljussättning, så jag tänkte s om ni har några tips när man fotar bilar, porträtter, typ vart ska den stå vinkklar osv. jag har bara en ljusbox ett paraply och en rund reflex skärm.

Bilagor

• IMG_0405.jpg
    IMG_0405.jpg
    17.1 KB · Visningar: 318
Strobox har ett galleri med bilder och schematiska skisser som visar hur de ställt upp ljus, softboxar mm.

Strobist Lighting 101 är en källa att ösa ur för kamerablixtar.

Sedan är du ju redan på en svensk sida med mängder av bilder och fotointresserade. Leta upp bilder du gillar och fråga hur just den bilden är gjord, så kommer du att få mängder med svar och tips.

Lycka till med ljussättandet :)

Strobox har ett galleri med bilder och schematiska skisser som visar hur de ställt upp ljus, softboxar mm.

Strobist Lighting 101 är en källa att ösa ur för kamerablixtar.

Sedan är du ju redan på en svensk sida med mängder av bilder och fotointresserade. Leta upp bilder du gillar och fråga hur just den bilden är gjord, så kommer du att få mängder med svar och tips.

Lycka till med ljussättandet :)

Tackar :D tyvär är jag inte så mkt här inne länre och denna utrustning är min tjej som har hållt den gömd för mig :D har ju aldig testat el gett mig in på ljus utrustning förrän jag hittade den som jag vart mer nyfiken på :D men tack så mkt för svaret ändå :D

Du har i princip redan fått de råd jag hade tänkt att ge, så jag vill bara komplettera med ett par smärre. Ett av de snabbaste sätten att komma över det rena nybörjarstadiet är förstås att gå någon kurs. Vissa studieförbund håller ibland kurser eller cirklar i studio-fotografering. Scandinavian Photo har hållit kurser ibland. Likaså vissa studioblixtleverantörer.

Bara en liten nyfiken fråga. Har du en anti-foto-tjej? Eller åtminstone en anti-artificiellt-ljus-tjej? :)

Och belysningsutrustningen hon hade gömt var således inte inköpt av dig, utan av henne själv, eller? Mystiken ökar... :)
.

Du har i princip redan fått de råd jag hade tänkt att ge, så jag vill bara komplettera med ett par smärre. Ett av de snabbaste sätten att komma över det rena nybörjarstadiet är förstås att gå någon kurs. Vissa studieförbund håller ibland kurser eller cirklar i studio-fotografering. Scandinavian Photo har hållit kurser ibland. Likaså vissa studioblixtleverantörer.

Bara en liten nyfiken fråga. Har du en anti-foto-tjej? Eller åtminstone en anti-artificiellt-ljus-tjej? :)

Och belysningsutrustningen hon hade gömt var således inte inköpt av dig, utan av henne själv, eller? Mystiken ökar... :)
.

tack för tipset.. :D

haha ja du hon fotar dagligen men hon har aldrig behövt utrustningen, hon har testat det et par gånger så har det bara legat i garderoben, fram tills jag fick syn på det så ville jag testa kitet lite. så ja det är hon som har köpt det och hon funderar på att sälja det. jag har nu gått igenom kitet och allt fungerar perfekt.. allt är som nytt :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar