Annons

Fota med blixt i skymning/mörker. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jen90

Medlem
Jag hoppas kunna få svar snabbt på detta.
Är på power meet och på kvällen skulle jag vilja få bra bilder med min blixt, på motiv som är stilla och i rörelse.
Vill gärna ha bra tips på inställningar på blixten och kameran. Har en Nikon D7000 och Nikon speedlight sb-700.
Har läst i manualen om blixten men lyckas inte hitta eller förstå hur man använder den manuellt. Hur ändrar man ljudstyrkan?
Någon som kan ge andra bra tips på vad jag ska göra eller bra om jag vet?

Tack på förhand!

Ljudstyrkan blir svårt ;) Däremot ljusstyrkan kan du ändra genaom att trycka in blixtknappen på kameran & vrida på det bakre konrollvredet. Inställningar i övrigt blir ju svårt att sia något om då det lär ändras från situation till situation.

Det "bästa" är annars att låta automatiken fixa det, TTL är bra på att räkna ut rätt mängd ljus för motivet. Sen styr du själv bakgrundsljuset med slutaren, långt för ljust, kort för mörkt :)

"Ofta" brukar man kunna lösa en sån situation med att sätta kameran på M och blixten på automatik. Det betyder att du ställer in slutartid, bländare och ISO för att få bakgrunden/omgivningen som du vill ha den, och sen sköter automatiken om så att blixten pytsar ut lagom mängd ljus. Blir det fel så kan man kompensera blixten +/-.

Vad som brukar ge bättre blixtbilder är att låta kameran exponera för omgivningen och sen låta blixten ge lite fill light. Ställ in kamerans blixtinställning på Rear sync och användand exponeringskompensation för att justera bakgrunden och blixtkompensation (minska mest troligt) för att justera motivets exponering.

Utan rear sync stannar kameran på tex 1/60 och blixten styr den mesta exponeringen. Den föreslagna metoden kan rädda bilder i svagt ljus utan att upplevas som tagna med blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar