Annons

fota k1-gala.. behöver tipps!

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej hej!

Jag ska fota ringside på k-1 galan som är i solnahallen i februari, vad är det jag ska tänka på? jag kommer då äga en 10d.

Vad är det jag ska tänka på? ljus? slutartider? iso osv osv?

tacksam för tips =)

mvh
Markus

sukram skrev:

Jag ska fota ringside på k-1 galan som är i solnahallen i februari, vad är det jag ska tänka på? jag kommer då äga en 10d.

(K-1 är en av de största kampsportgalorna i Sverige)
Jag har fotat basket i Solnahallen med en D60. Det är rätt bra ljus faktiskt, men du bör ändå köra med högt ISO, 1600 är lämpligt och f2.8.
Ett Sigma 70-200/2.8 vore nog perfekt för ditt ändamål och kostar heller inte skjortan.

/bjanha

Njaaa.. ska du plåta ringside så är ett 70-200 alldeles för mycket, med tanke på att det kommer att sitta på en 10D. Jag skulle nog rekommendera ett normalzoom. typ 28-70/2.8. Tamron har ett fint och billigt 28-75/2.8 XR Di. Det sitter som handsken vid ringside.

Bilden är tagen på en landskamp mellan Sverige-Tyskland.

Använd brännvidd 40mm (motsv 64mm 35mm equiv.)
Tror du kommer att få svårt med helfigurer från ringside med 70mm som kortaste brännvidd.
Men det beror ju helt på vilken typ av bilder du vill ta. 100mm från ringside blir typ halvkroppsbilder. Så då är ju 70/75mm för kort.

Iso 1600 funkar bra på 10D och tillsammans med ett ljusstarkt objektiv så blir det tillräckligt korta slutartider för att frysa rörelser (beror iofs. oxå på ljuset).

Du bör vitbalansera innan och ta många många bilder. Jag tog 750MB jpg-filer på 1½ timme.. Så stora eller många kort.

Bilagor

• karate-40mm.jpg
    karate-40mm.jpg
    44 KB · Visningar: 483
Tjenare! snart beställer jag min kameran från http://www.technikdirekt.de och tänker då även beställa ett objektiv på en gång, vad lämpas för detta ändamål? det blir min premiärfotning på galan.

VAd för objektiv som inte är för dyrt .. typ 4000 kanske? som funkar.. tipps?

edit: såg ovan att jag fick tippset om tamron 28-75/2.8 XR Di.. vilket var klart intressant! fler alternativ?

sukram skrev:
En polare ska göra nått repotage åt nån utlänsk webtidning eller om det var radiostation.

Markus

Bildradio då eller? =)

Tänkte bara slänga in en liten varning.. Se till att beställa kameran snarast möjligt. Jag beställde själv en 10d för nån dag sedan och då pratade de (technikdirekt) om fyra veckors leveranstid.. Kanske borde du se till att ha en reservkamera på lut också? Om det är en viktig plåtning d.v.s..

Mvh. Adrian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar