Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i skogen stämmer påståendet?

Produkter
(logga in för att koppla)

otto.eimar

Aktiv medlem
Man läser ofta på sajter att svagt ljus inte är rekommenderat och tipset håll fram handen, är ljuset likadant ovan och under så är det dålig fotomiljö.
Så har de fotograferna inte prövat dra ner på exponeringen så det blir naturlig kontrast.

Ja vad kan man säga. Folk som ser genom analog sökare ser ju inte när rätt exponering är inställt.

Bilagor

• skog.jpg
    skog.jpg
    34.3 KB · Visningar: 219
Folk som använder optisk sökare lär sig att använda exponeringsmätaren och att kontrollera exponeringen på skärmen då och då. Inga konstigheter alls. Gör ungefär samma med EVF.

Vad var syftet med den här tråden? "...inte provat att dra ner på exponeringen så att det blir naturlig kontrast", hur menar du då? Exponeringen påverkar inte kontrasterna.

På den tiden man använde film så fick man ju ibland vänta dagar eller mer för att få feedback om man tänkt rätt med exponeringen och detta utgjorde ett starkt incitament till lärdom.

Skillnaden mellan EVF och OVF är ju i den jämförelsen minimal och just i den mörka skogen så fungerar det väl bra med LV.

Man läser ofta på sajter att svagt ljus inte är rekommenderat och tipset håll fram handen, är ljuset likadant ovan och under så är det dålig fotomiljö.
Så har de fotograferna inte prövat dra ner på exponeringen så det blir naturlig kontrast.

Ja vad kan man säga. Folk som ser genom analog sökare ser ju inte när rätt exponering är inställt.
Jag skulle ha använt Live View och råhistogram.

Jag skulle välja att läsa TS tidigare inlägg innan försök till svar ...

Apropå grått

Kan någon förklara varför bilderna blir så grå och färglösa när man fotar en gråmulen dag? Grått ljus är samma sak som vitt ljus, det har bara lägre luminans och det kan man kompensera med längre exp-tid iallafall så länge man jobbar med stillastående motiv :) . Alla färgkomponenterna RGB finns där i perfekta proportioner så motivets färger borde framträda precis som vanligt. Den stora grå himlen slår vilken softbox som helst i att ge en stor jämt lysande yta.. Okej om marken är mörk så får man förstås inget upplättningsljus underifrån men gråtrist-problematiken finns där även när det är snö på marken. Förutsättningarna borde ju vara hur bra som helst och ändå blir bilderna grå och färglösa. Varför ? :)
/erik

Kan någon förklara varför bilderna blir så grå och färglösa när man fotar en gråmulen dag? Grått ljus är samma sak som vitt ljus, det har bara lägre luminans och det kan man kompensera med längre exp-tid iallafall så länge man jobbar med stillastående motiv :) . Alla färgkomponenterna RGB finns där i perfekta proportioner så motivets färger borde framträda precis som vanligt. Den stora grå himlen slår vilken softbox som helst i att ge en stor jämt lysande yta.. Okej om marken är mörk så får man förstås inget upplättningsljus underifrån men gråtrist-problematiken finns där även när det är snö på marken. Förutsättningarna borde ju vara hur bra som helst och ändå blir bilderna grå och färglösa. Varför ? :)
/erik

För egen del håller jag inte alls med i detta. Tycker just att bilderna blir (eller har mkt bättre förutsättning att bli) tydligt bättre tekniskt. Jag får ju en mjukare, mer tolerant bildfil att jobba med vid mulet/dämpat. Solljuset frestar på bilden & jag får tygla en sån bild för att hålla färger & kontrast i schack. Eller handlar det enbart om personlig smak?

Folk som använder optisk sökare lär sig att använda exponeringsmätaren och att kontrollera exponeringen på skärmen då och då. Inga konstigheter alls. Gör ungefär samma med EVF.

Vad var syftet med den här tråden? "...inte provat att dra ner på exponeringen så att det blir naturlig kontrast", hur menar du då? Exponeringen påverkar inte kontrasterna.

Det är frågan hur upplyst du är eller som sagt aldrig varit i mörk skog och upptäckt att kamera automatisk överexponerar till svaga nyanser.

Vad är rätt och fel exponering det är väl en lika dum fråga, men vad går fototekniken ut på om det är så obestämt?

Eftersom jag var där och fotade så kan jag konstatera att den första bilden är felexponerad, det gröna är ljusare i ett mörkare område som förhindrar solen att nå in.. Så det det omöjligt när det är fotat 11 maj så sent kring 19:00

Den andra bilden har korrekt exponering när det gröna har rätt nyans en kontrast så som det såg ut.

Nån påstår att exponering inte påverkar kontrast men då borde den andra bilden ha samma kontrast fast mörkare.

Bilagor

• exponering.jpg
    exponering.jpg
    30.9 KB · Visningar: 153
Jag skulle ha använt Live View och råhistogram.

Nu blir jag nyfiken - vad jag förstår baseras histogrammet på kamerans genereade jpg och om man fotar raw är det alltså den i raw-filen inbäddade jpg:en. En rekommendation jag fått är att välja en jpg inställning med låg kontrast för att efterlikna raw just för att få ett mer rättvisande histogram för den faktiska raw versionen. Men.... råhistogram har jag aldrig hört om. Kan du förklara vad du menar?

Peter

Det är frågan hur upplyst du är eller som sagt aldrig varit i mörk skog och upptäckt att kamera automatisk överexponerar till svaga nyanser.

Vad är rätt och fel exponering det är väl en lika dum fråga, men vad går fototekniken ut på om det är så obestämt?

över- och underexponering lär man sig att hantera, man behöver inte vara i en mörk skog för att kamerans ljusmätare ska ge under- eller överexponering i förhållande till det önskade resultatet. Men exponering och kontrast är inte samma sak. Förhållandet mellan hög- och lågdager ändras inte för att du ändrar slutartid, bländare eller ISO-värde (såvida du inte hamnar utanför sensorns dynamiska omfång)

foto som konstform går ut på ungefär samma sak som musik; att skapa något som tilltalar betraktaren (eller lyssnaren när det gäller musik).

Nu blir jag nyfiken - vad jag förstår baseras histogrammet på kamerans genereade jpg och om man fotar raw är det alltså den i raw-filen inbäddade jpg:en. En rekommendation jag fått är att välja en jpg inställning med låg kontrast för att efterlikna raw just för att få ett mer rättvisande histogram för den faktiska raw versionen. Men.... råhistogram har jag aldrig hört om. Kan du förklara vad du menar?

Peter

Troligen moddad firmware till Canon i form av MagicLantern.

Finns det skäl att misstänka att trådskaparens skog är en sk. Trollskog? I så fall finns det inget vettigt svar, för i sådana härskar trollen.

Det fnns inget som heter rätt exponering.
Man kan exponera mer eller mindre, det svenska uttrycket lagom är bäst passar väldigt bra till exponering.

Finns inte rätt och fel så skulle det vara omöjligt att lära ut fototeknik.

Då rätt och fel inte finns så blir frågan över och underexponerat utdömt. Begreppet lagom finns bara i Sverige, På engelska måste du säga måttlig exponering så blir frågan hur mäter man ut det.

Att säga lagom exponering är lika meningslöst som att säga så som Gud gör.. Kan du få nån lärdom med det svaret och absolut visste dina nya konfigurationer?

Finns det skäl att misstänka att trådskaparens skog är en sk. Trollskog? I så fall finns det inget vettigt svar, för i sådana härskar trollen.

Har du så låga tankar så är du inte tvungen att delta i tråden
Vad är du kanske en flame war som plockar ut folk att hata

Finns inte rätt och fel så skulle det vara omöjligt att lära ut fototeknik.

Då rätt och fel inte finns så blir frågan över och underexponerat utdömt. Begreppet lagom finns bara i Sverige, På engelska måste du säga måttlig exponering så blir frågan hur mäter man ut det.

Att säga lagom exponering är lika meningslöst som att säga så som Gud gör.. Kan du få nån lärdom med det svaret och absolut visste dina nya konfigurationer?

Inte alls, det man behöver lära sig är hur man får det resultat man själv önskar och varför det blir på ett visst sätt om man gör si eller så. Det är något helt annat än någon gudagiven RÄTT exponering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar