Jag hade ställt programratten i läge Av, och valt ett så litet bländartal som möjligt (är det 3,5 på ditt objektiv?). Sen hade jag börjat på ISO 100 och tagit en provbild. Om slutartiden blir längre än typ 1/200 så hade jag skruvat upp ISO ett steg och tagit en ny bild och fortsatt så tills jag var nöjd med slutartiden.
Om hundarna rör sig mycket så hade jag valt ännu kortare slutartid (och högre ISO) för att säkert få skärpa i bilderna. Höga ISO-värden ger lite mer brus och lite sämre färger, men hellre det än suddiga bilder.
Och det viktigaste av allt: Jag hade kollat på bilderna emellanåt. Om man inte kollar exponering och skärpa med jämna mellanrum och justerar efterhand så kan man bli väldigt besviken när man kommer hem. Tänk på att kamerans exponering kan förändras beroende på hur ljust eller mörkt objektet är (vit eller svart hund), och även om ljuset i lokalen är ojämnt.
Sen när det gäller själva hundarna, så precis som Karl säger, huka dig ner! Ska du ta porträttbilder på en hund så bör du vara i hundens ögonhöjd. Jag fotade ett gäng chiuauor för ett tag sen och det blev till att åla på golvet för att det skulle bli bra. Ska du ta en bild på hund med förare så får man naturligtvis kompromissa mellan hundens och förarens höjd.
Lycka till!
Om du fotograferar på ett ställe hela tiden och ljuset inte ändras hade jag ställt kameraqn på M.
Det är nämligen så att exponeringsautomatik tror att värden är grå, och försöker exponera så att allt blir grått. Dvs totograferar du en vit hund kommer exponeringsautomatiken att tro att den är grå och släppa in för lite ljus, så att hunden faktiskt blir grå, och fotograferar du en svart hund kommer den att släppa in för mycket ljus så att den blir grå.
Normalt sett har du har du såmånga ljusnyanser i motivet att det jämnar ut sig och bilderna blir bra. Bilderna tas kanske i lite olika ljus så att betraktaren märker inte om det finns dragning åt ena eller andra hållet. Undantaget är t.ex. snölandskap, eller om ditt motiv övervägande består av en mörk eller ljus hund. Då blir automatiken lurad. Hunden blir grå och den del av omgivningen som syns runt hunden blir för ljus eller för mörk.
Fotograferar man från ett ställe, som t.ex. om du står vid domarbordet, kan du förvänta dig att belysningen är lika hela tiden. Därför bör också exponeringen vara lika hela tiden. Genom att välja manuell inställning säkerställer du att så blir fallet.
Då uppkommer frågan hur bästämmer du din manuella exponering. Ett sätt är göra som ovan dvs ta bilder med automatik och se hur högt iso värde du behöver för att få 1/200 dels sekund eller vad du nu behöver för att frysa hundarnas rörelse. Ställ in det iso värdet, och ställ in 1/200 dels sekund, och största bländare på samma sätt som beskrivs ovan, men när du väl har bästämt dig för lämplig iso ställ in de värden automatiken gav manuellt.
Nu är 1/200 dels sekund här bara ett exempel, gå ut och fotografera hundar som rör sig så mycket som du förväntar dig att de ska göra på utställningen och se hur kort tid du behöver för att de inte ska bli rörelseoskarpa. Sedan får du se om ljuset räcker för det när det väl blir utställningsdags, räcker det inte får du försöka hitta tillfällen där hundarna inte rör sig så mycket, eller helt enkelt leva med lite rörelseoskärpa.
Fotografera i RAW så har du större slarvmarginal när du efterbehandlar bilderna i datorn. Behöver du ladda upp bilderna någonstans innan du hinner hem och fixa med dem i datorn fotografera i RAW+JPEG, eftersom de flesta ställen dit man laddar upp bilder inte hanterar RAW.
För att hantera RAW bilderna behöver du ett program på din dator som förstår din kameras
RAW filer. Förmodligen följde det med en CD med ett sådant program när du köpte din kamera. Annars finns det ett program som heter Lightroom från Adobe, som är lättanvänt och förutom att kunna justerqa ljustyrka kontrast i dina bilder ör det ett utmärkt sätt att hålla reda på sina bilder.
Från Lighroom eller vad du nu använder för program för att hantera dina RAW bilder kan du sedan exportera dina bilder till andra filformat som TIFF eller JPEG, när du är klar med redigeringan.
Hur som helst gå ut och testa att använda manuell inställning så att kan din kamera när det väl blir dags.
När det gäller exponering tänk så här. Att exponera är ungefär som att fylla ett glas med vatten man kan fylla glaset med en tunn fin vattenstråle (liten bländaröppning t.ex 11) och då tar det lång tid, eller så kan du fylla glaset med en tjock kraftig vattenstråle (stor bländaröppning t.ex 4) och då fyller du glaset fortare. Dvs du kan få samma exponering med många olika bländar och slutartidsvärden. Om du t.ex. behöver kortare exponeringstid för att frysa rörelse kan du kompensera för detta genom att öppna bländaren och släppa in mer ljus.
En halvering av tiden motsvarar att du måste öka ljusinsläppet med ett bländarsteg för att få samma exponering, och på samma sätt om du dubblerar tiden behöver du minska ljusinsläppet med ett bländarsteg.
Ju större bländarvärde du har desto mindre blir hålet som släpper in ljus. Så om ditt motiv blir
rätt exponerat på 1/250 sekund och bländare 8, kommer du att få samma exponering med 1/500 dels sekund och bländare 5.6