Annons

Fota hundar på hundutsällning

Produkter
(logga in för att koppla)

Djurfotarn

Medlem
Hej!

Jag ska fota på en hundutställning på fredag och det är inomhus. Jag vet inte hur ljuset kommer vara, men hoppas på att det ska vara ett riktigt bra ljus, fast det kommer säkert inte att vara det.

Men vad ska jag köra på för inställningar? Om det är dåligt ljus, vilken ISO och vilken slutar tid osv? Jag har en Canon EOS 11000D med objetivet CANON ZOOM LENS EF-S 18-55. Alla tips är välkomna! Jag är fortfarande nybörjare.

Med vänlig hälsning
Johanna
 
Jag har har lärt mig av en annan djurfotande Johanna att hundar blir bäst när man fotar med snabba slutartider. En människa går ofta bra med slutartider runt 1/100s och uppåt, medans snabba hundar kräver mycket snabbare än så. Så ställ in på så hög ISO du tycker fungerar för dig och din kamera. Prova hemma under liknande belysning, tex lysrör. Ser bilden ok ut med ISO 800? Eller blir det för brusit?
Värt att tänka på är även vitbalansen, det finns inställningar för lysrörsbelysning o kameran.
Gå ut och fota första bästa hund som går omkring med sin husse/matte om du vill känna på hur snabbt fyrbenta rör på sig.
 
Hej Johanna, det är inte lätt, vad är det du skall plåta? Skall du plåta hundarna i ringen när de är uppställda (framför domaren)?

Skall du plåta när de rör sig i ringen eller på hundar/människor runtomkring?

Skall du plåta i ridhus eller sporthall.

Tips, i sporthall är det ofta mer ljus men kan bli knivigt med färg på golv osv.
I ridhus sämre ljusförhållande.

Jag använder antingen 24-105 f4/IS eller 70-200 f2.8/IS och du lär få använda högre ISO.
Dock så är detta inte problemet utan det är att ägarna till hundarna inte kan ställa upp sin hund ordentligt samt att du får svårt att få en bra plats att ta korten på. Ägarna/hunden kommer att stå still ca 1-2s och sedan flytta på sig. Så står du till vänster om "domarbordet" så måste du flytta dig till andra sidan osv.

Går din ras inte först i ringen så börja plåta och kolla allt på rasen innan. Ifall du kan låna ett tele så gör det. Ibland kan man få till bra bilder medans de väntande hundarna i klassen ställer upp inne i ringen innan det är deras tur framför domaren.

john
 
Jag ska fota på en hundutställning på fredag och det är inomhus. Jag vet inte hur ljuset kommer vara, men hoppas på att det ska vara ett riktigt bra ljus, fast det kommer säkert inte att vara det.
Om du inte vet hur ljuset kommer att vara så ta med eget ljus, dvs en bra blixt. Den interna blixten (om det finns någon sådan på 1100D) är antagligen inte kraftig nog.

Men vad ska jag köra på för inställningar? Om det är dåligt ljus, vilken ISO och vilken slutar tid osv? Jag har en Canon EOS 11000D med objetivet CANON ZOOM LENS EF-S 18-55. Alla tips är välkomna! Jag är fortfarande nybörjare.

Med 55mm som längsta brännvidd så behöver du komma ganska nära hundarna för att få bra bilder. Jag skulle använda ett kort teleobjektiv typ EF 70-200mm f/2.8L eller EF 70-200mm f/4L i stället.

Om du använder blixt så tror jag inte att du behöver bekymra dig över slutartiderna. Blixtljuset är så kort att det fryser rörelserna i alla fall.
 
Hej!

Jag ska fota på en hundutställning på fredag och det är inomhus. Jag vet inte hur ljuset kommer vara, men hoppas på att det ska vara ett riktigt bra ljus, fast det kommer säkert inte att vara det.

Men vad ska jag köra på för inställningar? Om det är dåligt ljus, vilken ISO och vilken slutar tid osv? Jag har en Canon EOS 11000D med objetivet CANON ZOOM LENS EF-S 18-55. Alla tips är välkomna! Jag är fortfarande nybörjare.

Med vänlig hälsning
Johanna

Nu har du ju fått förslag på långa objektiv osv. Men, det stora problemet för dig är kunskap och erfarenhet. Läs på om fotografiska elementa, bländare, slutare, ISO. Brännvidd och bildvinkel. Sedan ut och öva med de grejor du har. Träna gärna i läge "manuell" (även manuellt val av ISO), automatiken kan lura dig ordentligt. Ut och träna, fotograferingen av hundarna är väl inte ditt arbete så att du ska tjäna en massa pengar. Träna inomhus utan blixt förstås. Kör på vitbalans auto, det fungerar oftast. Men ut och öva, du vet väl hur det är på hundutställningar. Prova med hundar du möter på stan. Men huka dig så kameran kommer ner på hundens höjd, det blir bättre då. Men öva med de grejor du har, de duger säkert. Man måste krypa innan man kan gå. Efterhand när du fått lite erfarenhet kanske du upptäcker att det skulle bli bättre med andra grejor, kunskap är en lätt börda att bära.//K
 
Såhär hade jag gjort: Jag hade sett till att vara där i god tid så att jag hunnit testa. Ljuset kommer troligen inte att förändras nämnvärt under dagen (om de inte har en massa fönster i lokalen) så jag hade provat lite bilder innan och behållt de inställningarna under dagen.

Jag hade ställt programratten i läge Av, och valt ett så litet bländartal som möjligt (är det 3,5 på ditt objektiv?). Sen hade jag börjat på ISO 100 och tagit en provbild. Om slutartiden blir längre än typ 1/200 så hade jag skruvat upp ISO ett steg och tagit en ny bild och fortsatt så tills jag var nöjd med slutartiden.

Om hundarna rör sig mycket så hade jag valt ännu kortare slutartid (och högre ISO) för att säkert få skärpa i bilderna. Höga ISO-värden ger lite mer brus och lite sämre färger, men hellre det än suddiga bilder.

Och det viktigaste av allt: Jag hade kollat på bilderna emellanåt. Om man inte kollar exponering och skärpa med jämna mellanrum och justerar efterhand så kan man bli väldigt besviken när man kommer hem. Tänk på att kamerans exponering kan förändras beroende på hur ljust eller mörkt objektet är (vit eller svart hund), och även om ljuset i lokalen är ojämnt.

Sen när det gäller själva hundarna, så precis som Karl säger, huka dig ner! Ska du ta porträttbilder på en hund så bör du vara i hundens ögonhöjd. Jag fotade ett gäng chiuauor för ett tag sen och det blev till att åla på golvet för att det skulle bli bra. Ska du ta en bild på hund med förare så får man naturligtvis kompromissa mellan hundens och förarens höjd.

Lycka till!
 
Om du inte vet hur ljuset kommer att vara så ta med eget ljus, dvs en bra blixt. Den interna blixten (om det finns någon sådan på 1100D) är antagligen inte kraftig nog.



Med 55mm som längsta brännvidd så behöver du komma ganska nära hundarna för att få bra bilder. Jag skulle använda ett kort teleobjektiv typ EF 70-200mm f/2.8L eller EF 70-200mm f/4L i stället.

Om du använder blixt så tror jag inte att du behöver bekymra dig över slutartiderna. Blixtljuset är så kort att det fryser rörelserna i alla fall.

Blixten kommer bara att resultera i illröda ögon på alla hundarna.
Det kan gå vägen om du har en softbox, men då får du ha tur.

I befintliga ljuset så är det så högt ISO du kan ha med tanke på brus mm, så kort slutartid du kan få med tanke på hur stor bländaröppning du kan använda med bra nog skärpa.
 
Jag fotade lite på Malmös internationella förra helgen.Har en 450d med ett 100/2,0 på men fick skruva upp Isot på 1600 för att det skull funka någorlunda .Sen så funkade glödlampeläget på vitbalansen bra just i den hallen.
 
Varför ska du fota hundar? Är det för eget bruk? Tävlingsbilder? På uppdrag av hundägare? Nåt annat? Olika anledningar ger olika krav och behov.
 
Jag hade ställt programratten i läge Av, och valt ett så litet bländartal som möjligt (är det 3,5 på ditt objektiv?). Sen hade jag börjat på ISO 100 och tagit en provbild. Om slutartiden blir längre än typ 1/200 så hade jag skruvat upp ISO ett steg och tagit en ny bild och fortsatt så tills jag var nöjd med slutartiden.

Om hundarna rör sig mycket så hade jag valt ännu kortare slutartid (och högre ISO) för att säkert få skärpa i bilderna. Höga ISO-värden ger lite mer brus och lite sämre färger, men hellre det än suddiga bilder.

Och det viktigaste av allt: Jag hade kollat på bilderna emellanåt. Om man inte kollar exponering och skärpa med jämna mellanrum och justerar efterhand så kan man bli väldigt besviken när man kommer hem. Tänk på att kamerans exponering kan förändras beroende på hur ljust eller mörkt objektet är (vit eller svart hund), och även om ljuset i lokalen är ojämnt.

Sen när det gäller själva hundarna, så precis som Karl säger, huka dig ner! Ska du ta porträttbilder på en hund så bör du vara i hundens ögonhöjd. Jag fotade ett gäng chiuauor för ett tag sen och det blev till att åla på golvet för att det skulle bli bra. Ska du ta en bild på hund med förare så får man naturligtvis kompromissa mellan hundens och förarens höjd.

Lycka till!

Om du fotograferar på ett ställe hela tiden och ljuset inte ändras hade jag ställt kameraqn på M.
Det är nämligen så att exponeringsautomatik tror att värden är grå, och försöker exponera så att allt blir grått. Dvs totograferar du en vit hund kommer exponeringsautomatiken att tro att den är grå och släppa in för lite ljus, så att hunden faktiskt blir grå, och fotograferar du en svart hund kommer den att släppa in för mycket ljus så att den blir grå.

Normalt sett har du har du såmånga ljusnyanser i motivet att det jämnar ut sig och bilderna blir bra. Bilderna tas kanske i lite olika ljus så att betraktaren märker inte om det finns dragning åt ena eller andra hållet. Undantaget är t.ex. snölandskap, eller om ditt motiv övervägande består av en mörk eller ljus hund. Då blir automatiken lurad. Hunden blir grå och den del av omgivningen som syns runt hunden blir för ljus eller för mörk.

Fotograferar man från ett ställe, som t.ex. om du står vid domarbordet, kan du förvänta dig att belysningen är lika hela tiden. Därför bör också exponeringen vara lika hela tiden. Genom att välja manuell inställning säkerställer du att så blir fallet.

Då uppkommer frågan hur bästämmer du din manuella exponering. Ett sätt är göra som ovan dvs ta bilder med automatik och se hur högt iso värde du behöver för att få 1/200 dels sekund eller vad du nu behöver för att frysa hundarnas rörelse. Ställ in det iso värdet, och ställ in 1/200 dels sekund, och största bländare på samma sätt som beskrivs ovan, men när du väl har bästämt dig för lämplig iso ställ in de värden automatiken gav manuellt.

Nu är 1/200 dels sekund här bara ett exempel, gå ut och fotografera hundar som rör sig så mycket som du förväntar dig att de ska göra på utställningen och se hur kort tid du behöver för att de inte ska bli rörelseoskarpa. Sedan får du se om ljuset räcker för det när det väl blir utställningsdags, räcker det inte får du försöka hitta tillfällen där hundarna inte rör sig så mycket, eller helt enkelt leva med lite rörelseoskärpa.

Fotografera i RAW så har du större slarvmarginal när du efterbehandlar bilderna i datorn. Behöver du ladda upp bilderna någonstans innan du hinner hem och fixa med dem i datorn fotografera i RAW+JPEG, eftersom de flesta ställen dit man laddar upp bilder inte hanterar RAW.
För att hantera RAW bilderna behöver du ett program på din dator som förstår din kameras

RAW filer. Förmodligen följde det med en CD med ett sådant program när du köpte din kamera. Annars finns det ett program som heter Lightroom från Adobe, som är lättanvänt och förutom att kunna justerqa ljustyrka kontrast i dina bilder ör det ett utmärkt sätt att hålla reda på sina bilder.
Från Lighroom eller vad du nu använder för program för att hantera dina RAW bilder kan du sedan exportera dina bilder till andra filformat som TIFF eller JPEG, när du är klar med redigeringan.

Hur som helst gå ut och testa att använda manuell inställning så att kan din kamera när det väl blir dags.

När det gäller exponering tänk så här. Att exponera är ungefär som att fylla ett glas med vatten man kan fylla glaset med en tunn fin vattenstråle (liten bländaröppning t.ex 11) och då tar det lång tid, eller så kan du fylla glaset med en tjock kraftig vattenstråle (stor bländaröppning t.ex 4) och då fyller du glaset fortare. Dvs du kan få samma exponering med många olika bländar och slutartidsvärden. Om du t.ex. behöver kortare exponeringstid för att frysa rörelse kan du kompensera för detta genom att öppna bländaren och släppa in mer ljus.
En halvering av tiden motsvarar att du måste öka ljusinsläppet med ett bländarsteg för att få samma exponering, och på samma sätt om du dubblerar tiden behöver du minska ljusinsläppet med ett bländarsteg.

Ju större bländarvärde du har desto mindre blir hålet som släpper in ljus. Så om ditt motiv blir
rätt exponerat på 1/250 sekund och bländare 8, kommer du att få samma exponering med 1/500 dels sekund och bländare 5.6
 
Blixten kommer bara att resultera i illröda ögon på alla hundarna.
Det kan gå vägen om du har en softbox, men då får du ha tur.

Röda ögon är relativt enkelt att redigera bort i efterhand. Att få till bra bilder på hundar i rörelse i dåligt ljus tycker jag är betydligt svårare.

Om kameran har Auto-ISO så använd det och ställ in maximal slutartiden på 1/100 eller ännu kortare. Då kommer kameran att hissa upp ISO-talet så högt som den behöver. Det är dock inte att rekomendera i kombination med blixt eftersom ISO-talet då brukar bli alldeles för högt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar