Annons

Fota hundar på hundutsällning

Produkter
(logga in för att koppla)

Djurfotarn

Medlem
Hej!

Jag ska fota på en hundutställning på fredag och det är inomhus. Jag vet inte hur ljuset kommer vara, men hoppas på att det ska vara ett riktigt bra ljus, fast det kommer säkert inte att vara det.

Men vad ska jag köra på för inställningar? Om det är dåligt ljus, vilken ISO och vilken slutar tid osv? Jag har en Canon EOS 11000D med objetivet CANON ZOOM LENS EF-S 18-55. Alla tips är välkomna! Jag är fortfarande nybörjare.

Med vänlig hälsning
Johanna

Jag har har lärt mig av en annan djurfotande Johanna att hundar blir bäst när man fotar med snabba slutartider. En människa går ofta bra med slutartider runt 1/100s och uppåt, medans snabba hundar kräver mycket snabbare än så. Så ställ in på så hög ISO du tycker fungerar för dig och din kamera. Prova hemma under liknande belysning, tex lysrör. Ser bilden ok ut med ISO 800? Eller blir det för brusit?
Värt att tänka på är även vitbalansen, det finns inställningar för lysrörsbelysning o kameran.
Gå ut och fota första bästa hund som går omkring med sin husse/matte om du vill känna på hur snabbt fyrbenta rör på sig.

Hej Johanna, det är inte lätt, vad är det du skall plåta? Skall du plåta hundarna i ringen när de är uppställda (framför domaren)?

Skall du plåta när de rör sig i ringen eller på hundar/människor runtomkring?

Skall du plåta i ridhus eller sporthall.

Tips, i sporthall är det ofta mer ljus men kan bli knivigt med färg på golv osv.
I ridhus sämre ljusförhållande.

Jag använder antingen 24-105 f4/IS eller 70-200 f2.8/IS och du lär få använda högre ISO.
Dock så är detta inte problemet utan det är att ägarna till hundarna inte kan ställa upp sin hund ordentligt samt att du får svårt att få en bra plats att ta korten på. Ägarna/hunden kommer att stå still ca 1-2s och sedan flytta på sig. Så står du till vänster om "domarbordet" så måste du flytta dig till andra sidan osv.