Annons

Fota hästar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lovisa.

Ny medlem
Jag har precis köpt mig en Nikon D3100 med ett 18-55mm objektiv. Och jag undrar vilka inställningar man ska ha ungefär för att det ska bli fina och skarpa bilder på springande/hoppande hästar i ett ridhus, det är ganska mörkt i ridhuset och jag får inte använda blixt. Jag har hört att man ska ha på största möjliga bländaröppning (dvs. lågt bländartal) , korta slutartider och hög ISO, stämmer det? :)

Jag har precis köpt mig en Nikon D3100 med ett 18-55mm objektiv. Och jag undrar vilka inställningar man ska ha ungefär för att det ska bli fina och skarpa bilder på springande/hoppande hästar i ett ridhus, det är ganska mörkt i ridhuset och jag får inte använda blixt. Jag har hört att man ska ha på största möjliga bländaröppning (dvs. lågt bländartal) , korta slutartider och hög ISO, stämmer det? :)

Stämmer bra. Med tanke på att 18-55:an inte är speciellt ljusstarkt, du kommer förmodligen behöva vrida upp iso ordentligt för att få tillräckligt korta slutartider om det är mörkt . Lyckas du inte få tillräckligt korta tider för att frysa rörelsen kanske du prova att gå andra vägen istället och försöka utnyttja rörelseoskärpan kreativt. Välj lite längre slutartid och panorera med hästarna så att hästens kroppå blir skarp medan bakgrunden och hästens ben och andra rörliga delar blir rörelseoskarpa.

Tack så mycket för svaren! Jag ska undersöka kamerans inställningar så jag lär mig mer exakt vad det innebär! :)

se till att knappen på objektivet det står VR på är på on. skall du fota från en läktare eller kan du röra dig fritt bland hästarna och komma nära? kan du komma nära kan du zooma ut lite och på så sätt minska risken för oskärpa. hursomhelst, största bländaren och tillräckligt hög iso är det alltid som gäller i dåligt ljus.

se till att knappen på objektivet det står VR på är på on. skall du fota från en läktare eller kan du röra dig fritt bland hästarna och komma nära? kan du komma nära kan du zooma ut lite och på så sätt minska risken för oskärpa. hursomhelst, största bländaren och tillräckligt hög iso är det alltid som gäller i dåligt ljus.

Okej, tack! Jag ska sitta på läktaren ;)

Du kan också underexponera en aning för kortare slutartid, 1 eller 2 steg, prova dig fram till vad som funkar, bilden blir mörkare men kan lätt ljusas upp i ett bildbehandlingsprogam.

Börja med att söka här på fotosidan under forum.
Använd sökorden ridhus & hundutställning lr hundtävling.

Bara så att du vet, kameran du har valt är långt ifrån optimal för att fotografera hästar i ridhus.
Om du kan så försök att låna en ljusstark optik o testa med. Det kommer bli skillnad som mellan natt o dag.

Men ge dig inte!

Mina tankar

Hej.

Jag har experimenterat mycket under de senaste åren i ridhuset.
Utvärderat olika typer av objektiv, och vilken teknik som fungerar.
Slutsatsen är att det inte finns någon riktigt bra genväg, utan ett objektiv med bra ljusvärde, och helst en zoom som gör mig mer flexibel, är det bästa.
Men då kostar det också pengar.
Provade ett fast objektiv med bra ljusvärde, och det fungerade otroligt bra, men då blev jag lite för begränsad i min placering tyckte jag.

Som tidigare personer skrivit här så gäller det att ställa upp ISO så långt det är möjligt, och man kan även som någon skriver, prova att underexponera en aning.
Ridhus har i regel ett mycket dåligt ljusförhållande, eftersom underlaget inte reflekterar speciellt mycket ljus.
Även lysrörsbelysningen brukar ställa till det vad avser färgtemperaturen.

Jag brukar ställa in kameran på manuellt, och ”skjuta in mig” på slutartid som ger en bra exponerad bild på största bländaren, med så högt ISO som jag kan godkänna för bildkvaliteten.
Detta eftersom kamerans ljusmätning luras av hur mycket häst som finns med i bilden vid olika tillfällen, vilket kan ge knasiga exponeringar.
Sedan så ställer jag in färgtemperaturen efter belysningen, här kan man få experimentera lite för att få önskat resultat.

Alternativet är att ta bilen i RAW-format, och sedan ställa vitbalansen i bildbehandlingsprogrammet.
På Canons 7D kan jag dessutom programmera in flera olika inställningar, så då brukar jag lägga in en inställning med lägre ISO, och längre slutartid, för att snabbt kunna förbättra bildkvaliteten om jag får tillfälle att ta ett porträtt på stillastående objekt.

Jag har lite experimentbilder på min sida, där jag skrivit några kommentarer kring bilderna.
Bland annat den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2532707.htm

Sedan kan man precis som någon skriver, öva på att panorera, vilket kan ge fina effekter som ger bilden mer fart och fläkt.

Hoppas att det går bra med laborerandet, och jag känner att jag själv inte har testat färdigt på långa vägar, så det har var bara mina tankar så långt.

Lycka till i ridhuset.

M.V.H
/Tobias

Med en 50/1,8 får du helt andra möjligheter att plåta i ett mörkt ridhus.
Både AF och Ljusstyrka på kitobjektivet begränsar dina möjligheter till att göra bra bilder när det inte finns tillräckligt med ljus och dessutom dina motiv rör sig.
Mvh.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Tusen tack för alla svar! Jag ska exprimentera lite och testa mig fram, men om det är helt omöjligt så kan jag ju fota hästarna på framridningen i paddocken, det kan ju också bli roligare bilder, och bättre ljus!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar