Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hannastahl

Aktiv medlem
Nog för att jag är på jakt efter en ny digital systemkamera, men jag har blivit lite sugen på att köpa en analog begagnad kamera att experimentera lite med vid sidan av.

Grejen är att jag är har absolut noll koll när det gäller analoga kameror, så avrätta mig inte om jag kommer med konstiga synpunkter och förslag. Men finns det någon kamera för ett inte allt för högt pris, kanske max...5-600 (som sagt, don't kill me)? Vad jag vet är att jag vill kunna fota med svartvit film, att det ska bli...gammeldags färger och stil med färgfilm, att bilderna ska bli korniga och lite...gammeldagsskitiga. Vet inte hur jag ska förklara och vet inte om det beror på kameran eller filmen heller, för den delen. Det är just därför jag behöver er hjälp!

Har varit sugen på en polaroid länge, men de är ju rysligt poppis nu och filmen kostar skjortan (vad jag läst mig till), så jag skulle vilja testa nåt annat. Nån kamera man kan få tag på film enkelt och billigt till och gärna går att framkalla relativt enkelt hemma.

Som sagt är jag helt rookie, så have mercy.
/Hanna

Det låter inte som du ställer höga tekniska krav på kameran, så då borde nästan vilken som helst som passar in i budgeten vara bra. Du kan köpa en gammal systemkamera för långt under 500kr, och så länge du köper 35mm film (den vanliga som finns i många butiker) så kommer du kunna använda den.

De effekter du beskriver beror beror mycket på filmen och en del på kameran/objektivet. Ett "dåligt" objektiv kommer ge mjuka bilder och ofta svagare kontraster, kanske lite reflektioner ibland. Helt enkelt tekniskt sämre bilder, jag tror det är det du är ute efter.

Hitta alltså bara en så billig fungerande kamera som möjligt, och gärna gammalt objektiv som inte har så bra reflexbehandling. Loppmarknad kan vara ett bra ställe att hitta det här tror jag.

Film kan du hitta ganska billigt, men framkallningen kommer att kosta en del hur som helst. Svartvitt kan du framkalla hemma, det är inte svårt men man måste ju förstås skaffa tank, kemikalier mm och lära sig processen.

Annars kan du ju kolla på en Lomo kamera, Men de är väldigt dyra för det man får.

Du får en Nikon EM för ett par hundralappar, en passande optik från en femtilapp och uppåt.
Eller, så skaffar du dig en Olympus OM och använder dig av den. Underbara saker, går att få tag på från ett par hundringar och uppåt. Helt manuella, men väldigt tåliga.

Analoga kameror finns det att köpa billigt, även om du vill ha en riktigt bra kamera!

Hur ska du visa bilderna.
Ska dom in i datorn, ska du göra kopior o scanna dem eller ska du scanna neg?
Ska du göra snygga sv/v förstoringar?..

Sv/v analogt är läckert och snyggt men det tar tid att lära sig hantverket, det finns inga ångra senaste kommando. Det går åt både film papper o kemi att komma dit man vill. Det tar tid innan du ser vad du gör innan du vet vad du håller på med.

Resultatet kan väl vara värt mödan om du har tid och intresse!
Men har man jobbat digitalt tidigare, så måste det nog erkännas att det är väldigt primitivt.

Mvh.

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar