Annons

Formattera minneskort från datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Jag har lite problem med min microdrive till min D100. Bl a vill inte kameran formattera. Det jag undrar är om man från Nikon Capture Camera Control kan formattera kortet som sitter i kameran, någon som vet?

Jag har även en Compact Flash-läsare kopplad till datorn, finns det något man kan göra genom den?

/Felix

Du borde utan problem kunna formatera den via din kortläsare.
När du stoppar in driven i den så kan du sedan om du kör PC öppna den här datorn, och sedan högerklicka på ikonen för din Microdrive, eller den enhet som den motsvarar.
Du får då upp en meny innehållande bland annat valet formatera. Sen är det bara att göra en FULLSTÄNDIG formatering. Välj inte snabb formatering om det är så att du redan har problem med driven. Välj fullständig för att vara säker på att allt blir riktigt!

Lycka till /Gyld

Jag kör inte PC utan Mac, men prövade att göra detta för någon vecka sedan, antagligen valde jag då fel format, för då ville inte kameran läsa den överhuvud taget. Inte heller kunde den formattera den. Detta löste jag genom att låta en annan kamera (EOS 1D) formattera den, men jag kan fortfarande inte göra det från min D100. Jag vågar nog inte göra det direkt från datorn igen utan helst genom nikon capture så att det blir rätt format på den.

Hmm.. FAT, vad är det för nånting? Kan jag göra det från en mac också?

Tack för alla svar förresten..

OK! Då ska du defenitivt formatera om den i FAT, vet inte om man kan göra det på en MAC, men vilken linux/unix eller windows maskin kan göra detta åt dig.

Har du din CF-läsare som en portabel usb eller firewire så kan du be någon polare med windows att fixa det. Men det går kanske att fixa i MAC, borde ju gå i OS X i alla fall.

FAT är ett ganska enkelt filsystem som användes mest av gamla window burkar som 95,98 och ME. Den har inga fördelar mer än att det är ett väldigt enkelt och hanterligt format för små filsystem.

Disketter för windows är formaterade i FAT.

FAT = "A file allocation table (FAT) is a table that an operating system maintains on a hard disk that provides a map of the clusters (the basic units of logical storage on a hard disk) that a file has been stored in."

Hm.. konstigt. Jag verkar inte kunna välja FAT vid formatering, får göra det hemma hos någon som har PC.

Anledningen till att jag vill formatera den är att trots att den ska vara tom (iallafall på "synliga" filer) så är 28mb upptagna av något. Är det någon som har en aning varför det kan bli så? Vad kan det vara för "osynliga" filer som tar upp platsen?

Det verkar iallafall ha blivit lite vajsing på microdriven, häromdan var 4 bilder (ej efter varandra) trasiga...

felle skrev:

Anledningen till att jag vill formatera den är att trots att den ska vara tom (iallafall på "synliga" filer) så är 28mb upptagna av något. Är det någon som har en aning varför det kan bli så? Vad kan det vara för "osynliga" filer som tar upp platsen?

Det verkar iallafall ha blivit lite vajsing på microdriven, häromdan var 4 bilder (ej efter varandra) trasiga...

Det är nog inte microdrivens fel, jag har haft liknande problem på cf kort. Kan ju bli bitfel vid överföring, använder man då raw så brukar det inte att gå och rädda... Men det måste finnas någon rep-tool där ute. Men jag har inte hittat något, har iofs inte letat så himla mycket eftersom det har hänt två gånger på två år för mig. Har både IBM microdrive och olika cf kort.

Jag har också lite osynliga filer på mitt kort, men det är inget som tar upp några mbytes precis, dock så kan det ligga kvar thumbnails osv.

Bilderna som försvann bryr jag mig inte om, bara det inte händer igen! Nu vill jag bara få bort de onödiga filerna som tar utrymme.

jfahlstrom skrev:
FAT = "A file allocation table (FAT) is a table that an operating system maintains on a hard disk that provides a map of the clusters (the basic units of logical storage on a hard disk) that a file has been stored in."

Helt riktig beskrivning av FAT tabellen. MS är ju så goa på att namnge alla sina produkter efter en benämning. FAT är ett filsystem och en File Allocation Tabell. Precis som dom har gjort en SQL server som är en SQL server, Office som är en Office produkt och Backoffice som är en benämning på produkter som SQL servrar och ePosthantering osv.. :)

Det är rätt smart marknadsföring egentligen, för om någon kommer och säger att dom måste skaffa en SQL server så slår IT-chefen upp det i sin prislista och finner just en SQL Server :)

Alla filsystem har någon typ av FAT tabell.

felle skrev:

Det är filer som macens filsystem (hfs, hfs+) lägger upp för att snabbt kunna hitta rätt i filsystemet. B.l.a ligger information hur skrivbordet ser ut, pekare till vad som ligger i papperskorgen.
Dessa filer hamnar på alla skrivbara media som ansluts till en mac (disketter, Zip-diskar, CF-kort och externa hårddiskar).
Om man ansluter en PC-formaterad enhet FAT eller FAT32 (WInXP) så skrivs filerna, efterssom en mac oftast kan läsa PC-format.
Dock kan en PC sällan läsa macens format utan extra program. Digitalkamerorna är troligtvis gjorda för att enbart läsa PC-format.

Angående formatering på mac, så skall det gå att välja MS-DOS formatering.
I Mac OS 9 på "specialmenyn", "formatera", så skall ett filsystemsval finnas.
I OSX kan man med fördel använda "Program", "Verktygsprogram","Diskverktyg"

Lycka till
/ E

felle skrev:

Om du skulle räkna ihop den totala mängden filer på din dator och jämföra med mängden upptagen plats enligt "visa info" så skulle du uppptäcka samma företeelse.. eller: Din 10 Gb hårrdisk rymmer efter formatteringen bara 9, 7 Gb (eller liknande).
Detta beror på att disken prepareras, med filsystemet, för att kunna ta emot och hålla reda på de filer du sedan lägger in.

Du kommer alltså inte ifrån problemet henom att formattera vare sig här eller där. Det skall vara så för att formatteringen tar sin egen plats på disken.

Jo, det vet jag. Problemet är bara att microdriven från ena dagen till den andra förlorade ungefär 25mb eller något liknande. Innan detta hände fick jag plats med 318 jpg-filer i fine, men efter bara 310.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar