Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

format/codec och arbetsförlopp?

Produkter
(logga in för att koppla)

spettma

Medlem
Jag håller på och ska till och klippa min första riktiga musikvideo som jag filmade in i helgen. Jag kör både premiere och after effects. Ett par saker har jag dock inte så bra koll på, så tänkte kolla här om nån har bättre koll.

För det första, vilket format och codec är bäst att köra på för att få så mycket information som möjligt kvar i filerna när man exporterar?

Vilket arbetsförlopp är att föredra? Min plan är att först köra color correction i after effects på alla filmklippen, exportera, sedan synka och klippa i premiere, exportera igen, sen slutligen köra color grading och möjligtvis ett par effecter i after effects. Låter detta som ett bra upplägg, eller hur hade du gjort?

Tack på förhand! // Peter
 
Du får gärna komplettera med information om vilket format filerna är inspelade i och/eller vilken kamera ni använt. Ange version på Adobe-programmen, lite om din dators prestanda, och sen hur den färdigexporterade filmen skall användas eller sparas.

Ang. ditt arbetsflöde så hade jag skippat färgkorrigeringen i början. Normal är att man klipper först och sen färgkorrigera det material man valt att ha med i produkten. Kan spara en del tid (vilket innebär pengar för vissa) Ju färre gånger ni exporterar, desto bättre.
 
Du får gärna komplettera med information om vilket format filerna är inspelade i och/eller vilken kamera ni använt. Ange version på Adobe-programmen, lite om din dators prestanda, och sen hur den färdigexporterade filmen skall användas eller sparas.

Ang. ditt arbetsflöde så hade jag skippat färgkorrigeringen i början. Normal är att man klipper först och sen färgkorrigera det material man valt att ha med i produkten. Kan spara en del tid (vilket innebär pengar för vissa) Ju färre gånger ni exporterar, desto bättre.

Filerna är inspelade på en eos 650d i 1080p, 24fps, 1/50, med cinestyle inställningen. Jag använder 5.5 på både premiere och after effects.

Datorn är en 4 kärnig med 16GB RAM, nvidia geforce 560gtx och SSD disk.

Videon kommer främst ligga på nätet (Youtube, Vimeo och liknande)

Kan nog stämma det du säger om arbetsflödet :)
 
Men då synkar och klipper jag med de avmättade cinestylefilmerna och lägger på färgkorr när klippningen är klar då, menar du? :)
 
Ok. Frågan du undrar är vilket format som behåller mest information, men du anger samtidigt att du ska främst publicera på YouTube motsv. YouTube kommer göra om din fil oavsett hur du exportera den.
Du kan i princip exportera den till ett YouTube-vänligt format h264/mp4 och få väldigt lite/ingen förändring i det som hamnar online.

Men det man brukar göra är att exportera till ett "master"-format som man sen kan använda för att skapa diverse kopior som ska till olika målgrupper, online, TV, optiskt medium, fil på USB-minne etc.

Masterformat är i regel alltid stora fil-mässigt. Så är även redigeringsformat som ibland är samma som master, Så var beredd på det.
Formatet kan vara lite olika, men tänk på att du spelar in i h264 (ditt inspelningsformat i detta fallet), vilket är ett hårt komprimerat format från början (pga h264 är främst ett publiceringsformat) och innehåller ingen mer information än det du faktiskt ser på skärmen. Men, det har gjorts tester på nätet och man har faktiskt lyckats förbättra situationen genom att exportera allt inspelningsmaterial till ett redigeringsformat. Det händer i princip inget med bilden, men det ger utrymme för om man vill t.ex. i sitt program lägga till information, vid t.ex. färgkorrigering. Hur mycket bättre är nog individuellt och beroende på vad man filmat. Jag säger inte att det är ett garanterat fungerande sätt att förbättra just ditt material. Men vill man prova och har tid så varför inte.

Eftersom du sitter på PC/windows (misstänker jag) och du ha bra dator med ett redigeringsprogram som klarar h264 direkt så kan du klippa direkt i filerna utan konvertering. Men vill du prova mitt ovanstående exempel, så kan du välja t.ex.formatet DNxHD som är gratis. Finns på Avid's hemsida. Det går att välja en rad olika inställningar som påverkar mängden information den sparar.

Ett annat är Cineform NEO, jättetrevligt format av samma kvalité som DNxHD, men kostar en liten slant.
Sitter man på Apple OSX och har tillgång till Final Cut Pro/X så är Prores ett lämpligt alternativ.

DNxHD/Cineform/Prores är alla även bra format att ha som Master också. Alltså det format man sparar först i. Och sedan skapar backup/publiceringskopior från, om man inte vill/kan spara allt källmaterial och klippprojekt.

Ska du bara ha det till Youtube/Vimeo motsv kan du i princip direkt från Adobe Media Encoder klicka på en av Youtube-presets så har du filen klar.
 
Men då synkar och klipper jag med de avmättade cinestylefilmerna och lägger på färgkorr när klippningen är klar då, menar du? :)

Just så menar jag. Du kanske ha material som inte behöver var med i projektet, då är det ju bara slöseri med tid att korrigera dem. Det är ju under klippningen sen man får en idé om "hur" man vill färgkorrigera, med faktorer som tempo, känsla, ljud osv. Risken är stor att behöver korrigera igen.. och det blir lite kaka på kaka, och oftast en export-session till som kan tumma på bildkvalitén.
 
Process för mina hemmafilmer (inte porr)...

1. Importerar och konverterar till prores422 med mpeg streamclip
2. Klipper
3. Color Correction
4. Color Grading
5. Intro/Utro med övergångar
6. Export till prores422 som masterkopia
7. Export till målgrupp

Typ så.
 
Tackar för all info. Min dator verkar palla klippa i H.264, så jag kör väl på det och exporterar till ett av dom andra formaten ni tagit upp :)
 
kan man inte lika gärna klippa i orginalformatet innan export till prores för cc o cg?

Det är absolut möjligt idag. Men det finns två faktorer som spelar roll vid valet. Det första, som det ofta pratas om, är prestandan. Eftersom formatet är byggt som distributionsformat (om vi nu använder h264 som exempel) så har det tidigare varit knepigt att klippa i. Främst pga. uppbyggnaden av själva formatet, som även landar i hur formatet är komprimerat; som då är lite själva grejen med denna typ av videoformat. Ett hårt komprimerat format; optimerat för uppspelning - var inte smärtfritt för ett redigeringsprogram. Nu är detta mer eller mindre löst, redigeringsprogrammen och datorprestandan har blivit mycket bättre och tacklar formatet som vilket annat som helst.

Det andra, som är mer riktat mot den professionella sidan, är att en redigerare/produktionsbolag bygger sin post-produktion på ett specifikt arbetsflöde. I syfte att få så lite problem som möjligt och att saker ska gå så snabbt som möjligt. Här är det normalt inte datorkraften som sinar utan folks tid att färdigställa, och överföringar mellan olika steg i produktionen. I en produktion är det inte sällan flera kameror inblandade, och ibland varierar det med typer och märken ...och format.
Så för att skapa ett optimalt arbetsflöde, så bygger man produktionen kring "ett/två" format, som passar i alla datorer på företaget (och i filmindustrin generellt), så redigeraren kan klippa, effektnördarna kan göra sitt, musikmupparna sitt, färggraderingstrollen sitt osv. Ofta görs saker samtidigt, och filer skickas fram och tillbaka mellan bolag eller klippare. Är alla samlade kring t.ex. Prores så kan alla smidigt använda det till sin uppgift. Ju mindre komprimerat det är desto bättre vid exporter och konverteringar.

Det finns egentligen en tredje anledning också, när jag ändå är varm om fingrarna. ... Ett redigeringsformat är mycket mer kompetentare i sin förmåga att innehålla information. Färginformation, upplösning, ljudkanaler etc. Kanske inte så viktigt för en hemma-konsument, men inom branchen är det normalt krav.

..men har man en riktig videokamera eller inspelningsutrustning så slipper man fundera på mycket av detta :)
 
Ett tillägg är att försöka undvika klippa nativ i h.264 för det är inte "frame accurate" (stavning), alltså beroende på processor kraften som behövs just där och då kan göra att frames flyttar sig 1 eller flera rutor på timelinen i redigeringsprogramet (vanligt i FCP, ej alls i Avid (MXF filer), AP har jag ingen aning om). Om detta fenomen uppstår blir det ett helvete att försöka synca upp tagningar och antagligen ännu värre när du börjar klippa....

För hemma filmer (FCP) slår jag om allt till ProRes HQ och en version LT 1280, klipper sen i LT för att batcha om till HQ.
I Avid... det löser ju sig själv med MXF filer :)
 
Ett annat argument för att hålla alla 'intermediates' i format som ProRes eller DNxHD är att även om det tar mer plats blir redigeringen snabbare. Man behöver stora, snabba hårddiskar, sen klarar i stort sett vilken dator som helst redigeringen.

Om sedan det man exporterar till inte kodar om innehållet (som t.ex YouTube) kan man då välja en snabbare och bättre kvalitet av transkodare, som senaste X264 eller något i en extern applikation som t.ex handbrake eller mediacoder. Detta gör ganska stor skillnad för förhållandet kvalitet/storlek. Dock kräver det att man vet lite om vad man gör för att man ska kunna utnyttja möjligheterna fullt ut.
 
Om man inte har tillgång till proress/Cineform m,m som codec så kan man göra sitt projekt i ett mindre format i Media encoder i Abobe.

Kör du 1080p så kör du kopierar du hela projektet i 480p och klipper detta i premier..sedan när du är nöjd så länkar du 1080p klippen till dessa som automatiskt lägger sig i den sekvensen som du har klippt.......pang så har du klippt i 1080p utan laggande och krångel i H264 codec.

Dock har jag inte prövat att hoppa imellan PR och AE när jag har gjort detta. utan jag kör AE när 1080p är länkat.

Kör detta vid alla klippning sedan ett tag .....funkar kanon.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.