Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foma

Produkter
(logga in för att koppla)

Bookchin

Avslutat medlemskap
Hej

Någon som har erfarenhet av Foma 400-120, hört ett rykte att den är Ilford HP5+ är det sant? Framkallningstider i D 76 eller HC 110?
Skulle gärna få tips var det går att köpa Benzotrizol helst i Sverige.

1000Tack

Peter

Foma 400 i 120 film ha jag inte testat , men en rulle Foma 400 i 135 film ha jag prövat!! o visst Foman påminner mycke om HP5an !!!

Fomapan

Jag använder Fomapan action 135-36 400, ISO är det samma film? Den är helt okej att fota med, framförallt så torkar den fort. Men om det är en ILFORD film vet jag ej. Enda nackdelen är att tungan är väl kort vilket gör det svårt att ladda den i en Nikon F3.

Mvh Berit

Jag har också bara provat Fomapan 400 action i 135-versionen, och det är absolut inte HP5+ (det kan jag lova!). Den är isf mer lik Tri-x. Skillanden är väl främst att den är billigare. Men alltså, den har lite mer framträdande korn, vilket märks om du ska skanna den. Sen har den en, nästan grönaktig färgton. Och man får tänka på att den är ganska tunn och ömtåligare än de flesta andra filmer. Men gillar man lite gammaldags sv/v filmkänsla så lär man nog gilla fomapan.

Vad jag vet så låter inte Ilford några andra företag göra deras filmer i billigare kopior. Det gör däremot Kodak, som tillåter ett företag i Mexico att göra en kopia av Trix, till ett billigare pris (Arista).

Photax rekommenderar 12 el 13 min i D-76 1+1. Men jag tycker att det är aningen lång tid. Skulle hellre köra på 10 1/2 eller 11 minuter. Annars är det risk att högdagerparierna blir utfrätta. Kolla annars tiderna här:

http://www.freestylephoto.biz/techtips_filmdev.php

Senast ändrad:
...
Vad jag vet så låter inte Ilford några andra företag göra deras filmer i billigare kopior. Det gör däremot Kodak, som tillåter ett företag i Mexico att göra en kopia av Trix, till ett billigare pris (Arista).

...

Nej, Ilford har inte lagt ut sina filmer till andra försäljningskanaler på ett tag. Det finns i och för sig fortfarande HP5+ i 135 storlek att köpa från fotoimpex.de där de kallas för ADOX CHM 400 PRO. De kostar från 2,68euro för 1 st. och ner till 2,05 euro/st om man köper 100 eller fler, så länge lagret räcker heter det visst.
All 120 film i 400 ISO är slut, däremot finns FP4 i både 135 och 120 till bra priser. (Jag har själv testat FP4 i 120 storlek parallellt med "riktig" FP4 och det är som jag ser det ingen skillnad.)
Det är ett nytt konsortsium som heter Harman Photo som har tagit över Ilford nuförtiden. Därav ska sådana här dealar förhandlas och omförhandlas o.s.v. Men det är ett känt faktum att de bl.a. tagit över tillverkningen av Bergger's papper och de som har testat det nya pappret tycker att det absolut inte är vanliga Ilford-papper i annan kartong, utan en egen produkt.

Avseende Tri-X och Arista Premium, finns det en tråd på Apug där detta diskuteras. Jag har däremot svårt att tro att Tri-x skulle tillverkas i fler än en fabrik nuförtiden. Det är trots allt inte 70-tal längre. :) Allt detta handlar om spekulationer, då Kodak inte vill säga något och Freestyle (som äger märket Arista) inte får säga något. Vad som dock är troligt är att Freestyle har köpt en komplett tillverkningscykel av Kodak. Var sedan filmen klipps, stansas, ... och paketeras är en annan sak. Det kan göras "var som helst" och varför inte billigt och bra i Mexiko. (Freestyle är en amerikansk lågprisbutik för analog fotografi.)
En seriös snubbe på Apug gjorde jämförande densitometertester på TriX och Arista Premium, vilka sammanfattas i den bifogade pdf-en. Man behöver inte vara expert för att se vad han kom fram till.

//Björn

Bilagor

• TriXvsAP400.pdf
    18.8 KB · Visningar: 129
Bump!

Jag funderar på att handla lite 120-film och har slängt ett öga på Fomapan 400. Dock är den inte jättebillig hos Photax, ca 37:- per rulle att jämföra med 45:- per rulle Tri-X.
Handlar man däremot direkt av Fomafoto (norskt?) så kostar en rulle futtiga 2.14€! Alltså ungefär en tjuga.

http://www.fomafoto.com/

Då återstår frågan om någon handlat därifrån:)

Där ser man! Det låter ju inte så skoj, men det kanske funkar om man exponerar vid ISO 200 istället. Dock är det just 400 jag vill ha, eller möjligen 800. Är det ljust så har jag säckvis med 100-film i frysen:)

Tmax 400 har jag inte testat, men Tmax 100 på småbild har varit väldigt bra. Dock inte så förlåtande vid exponeringen som Tri-X, HP5+, FP4 och Neopan 100. Den sistnämnda är nog den jag gillat bäst, men Tri-X är "bekvämast" så det är något liknande den jag vill ha.

OT: Var köper man Tri-X till lågt pris? Jag tycker Photax är liiiite onödigt dyrt. Helt okej, men det skulle inte skada med en tia mindre per rulle.

För att reda ut det hela:

Kroatiska Fotokemika/Efke KB 400 var tillverkad av Ilford och förmodligen exakt samma film som Ilford HP5. Det stod att den var tillverkad i England på Photax hemsida när de sålde den. Tror att det felaktiga ryktet att Fomapan 400 är Ilford HP5 kommer av detta, där man förväxlat Foma med Fotokemika/Efke.

Kodak tillverkar Arista Premium 400/100 åt Freestyle. Har testat dom och det är exakt samma filmer som Tri-X och Plus-X. Spolen/tejpen/klippningen/plastburken/filmens färg och allt ser exakt likadant ut, det enda som skiljer är trycket på kasetten/asken. Framkallningstider och resultat blir exakt desamma. Filmen skickas i rullar till Mexico där den spolas in i kasetter och packas. Det konstiga i sammanhanget är att även Kodak Tri-X/Plus-X packas i Mexico vad jag kunnat läsa mig till, men kostar dubbelt så mycket.

Har också provat några rullar Fomapan 400 men inte tillräckligt för att kunna säga något mera trovärdigt om filmen. Dock upplevde jag inte kornet i de småbildsfilmer jag framkallt i D76 1+1 som särskilt störande. Blev därför lite förvånad när jag läst om alla som fått stort/markerat korn med den filmen. Jag upplevde kornet som bara obetydligt större än nya Tri-X korn, ungefär som den gamla Tri-X före 2003. Men jag ska försöka fota några rullar till, jag kan ju ha gjort något "galet" som gjorde att kornet blev så pass moderat? Har även provat Fortepan 200/400, men de filmerna hade klart grövre korn än Fomapan 400.

Skulle även vilja rekommendera de som tvärsäkert vill hävda att en viss film är grovkornig eller finkornig, att införskaffa ett exemplar av häftet "Materiallära för fotografer" av Kjellberg/Andersson. Utgiven 1983 ISBN 91-7260-807-2. Här redovisas utförligt (med testresultat) de faktorer som påverkar en films kornighet. Den största påverkan på kornet har framkallningstiden, därnäst exponeringen, stoppbadets surhetsgrad och temperaturskillnader i de olika kemibaden. Jag har framkallat så pass mycket film i mina dagar (dessutom varit fotolärare under 10 år på mellan-högstadiet) att jag nog med säkerhet kan säga att eventuella kvalitétsvariationer i olika batchar för samma film i princip är betydelselösa i jämförelse med de enorma skillnader i kornstorlek som kan uppstå pga olika personer sätt att bete sig vid framkallningen. Även samma person (t.om jag själv) kan få olika resultat vad gäller detta beroende på t.ex lite överexponering med samtidig förlängd framkallning som kompensation vid låg motivkontrast.

Det skulle säkert vara jättenyttigt att läsa den där materialläraboken, men även om det är som du säger med surheten på stoppbadet och framkallningstiden osv så verkar ju Tri-X i så fall vara mindre känsligt för sådant än vad Fomapan 400 är.

Ifall man som lekman får samma resultat varje gång man använder Tri-X och får mycket varierande resultat när man använder Fomapan så skulle jag i så fall säga att Fomapan är en film för mer avancerade fotografer som verkligen kan det där med materiallära.

Därför anser jag att Tri-X är en bättre film...åtminstone för mig.

Bump!

Jag funderar på att handla lite 120-film och har slängt ett öga på Fomapan 400. Dock är den inte jättebillig hos Photax, ca 37:- per rulle att jämföra med 45:- per rulle Tri-X.
Handlar man däremot direkt av Fomafoto (norskt?) så kostar en rulle futtiga 2.14€! Alltså ungefär en tjuga.

http://www.fomafoto.com/

Då återstår frågan om någon handlat därifrån:)

Säker billigt....
Jo, så var det där med fraktkostnader och tull. Under "Terms & Delivery" på deras hemsida (www.fomafoto.com) så finns det uppgifter om denna. Texten börjar med " Til våre danske og svenske kunder
Ved bestillinger over 1500 EUR vil vi levere varer direkte til kunden. Ved kolektiv bestilling leveres varene på et sted. På denne måte sparer man fraktomkostninger.........Om så vänder man sidan och där finns det en frakttabell.
Ut över detta så är det faktiskt tull mellan Sverige och Norge-så här skiver man
Materials are shipped out of Norway tax free. Import duties may be applied to your order while crossing borders of your country, depending on the country and total purchase cost. These charges are always the recipient`s responsibility. Small orders may arrive without duty applied.

Norge har väl EES-avtal med EU-länderna, och därför är det så vitt jag känner till tullfritt mellan Sverige och Norge? Å andra sidan är tullavgiften inte särskilt stor i förh. till totalkostnaden (om det nu mot förmodan skulle vara tullavgift). Men om det skickas oskattat från Norge får man kanske betala in momsen i efterhand?

Rolf, må så vara, men det blir nog ändå väldigt mycket billigare än att köpa från Photax som ju tar nästan dubbelt så mycket per rulle;-)

Nils, mycket intressant! Jag ska genast beställa boken, för sånt här går jag igång på:))
Jag upplever – som så många andra – att Tri-X är extremt förlåtande, allt från exponering till framkallning och eventuell skanning. Men den kanske därmed också är lite "trist". Ingen egen karaktär liksom. Den får man tillföra själv.

I dagsläget ser jag noll och inget problem med kornighet vad gäller de filmer jag provat hittills i 120-formatet, så det vore kul att prova Fomapan 400. Funkar det så kan man slösa lite mer:)

Aha, det är så att just nu du kan ta in upp till 450 sek tullfritt och momsfritt till EU området. Alltså till alla länder och det är lika för Frankrike till oss, England och alla andra länder. Därutöver tull och på det moms.

Norge har väl EES-avtal med EU-länderna, och därför är det så vitt jag känner till tullfritt mellan Sverige och Norge? Å andra sidan är tullavgiften inte särskilt stor i förh. till totalkostnaden (om det nu mot förmodan skulle vara tullavgift). Men om det skickas oskattat från Norge får man kanske betala in momsen i efterhand?

Ja, du NIls - men jag har väl fel som vanligt !
Så här stå det om detta : "Varor som ska stanna i landet förtullar
du vilket innebär att du betalar tull och moms."
www.tullverket.se/download/18.4ab15...av+gods+mellan+sverige+och+norge+tv790.77.pdf
Anledningen till att jag kommenterade det "låga" priset på filmen var att man allt som oftas glömner tull och moms från länder utanför EU.Ibland finns det helt riktigt en "värdesnivå" på det man köper som också gör att man inte betalar tull men dock moms. Denna "värdesnivå" räknas i Euro. Men köper man tex film m.m så blir "värdesnivån" kanske högre och därmed betalar man tull och moms. Vilken procentsats man betalar i tull kan säkert Tullen upplysa om. Det är väl närmast en "djungel" på detta område,

Aha, det är så att just nu du kan ta in upp till 450 sek tullfritt och momsfritt till EU området. Alltså till alla länder och det är lika för Frankrike till oss, England och alla andra länder. Därutöver tull och på det moms.

Man kan alltså köpa varor från land utanför EU upp till ett värde av 450 kr, utan att behöva betala moms eller tull?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar