Annons

Fokusproblem med d600

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Hej jag använder d600 nu tillsammans med sigma 150mm macro för att fota insekter, blommor.
Förrut använde jag d90 till 150mm.

Dock upplever jag det som svårt att fokusera o få skärpa i bilderna med d600.
Någon som har ngn förklaring elelr ngt tips?
Bilderna från d90 ser minst lika skarpa ut som d600.

Använder af-s på d600 liksom jag gjorde med d90.

Använder bländare f8-f11 o fotar från ungefär 50cm-1 meters avstånd.

Tips eller samma erfarenheter?

Jag fotar från ca 50cm så det är svårt att se i sökaren om det blir skarpt då.
De gånger jag testat från det avståndet så blir fokusen inte bättre.
Förstår inte hur d90 kan ta skarpare bilder (oftare) än d600.

Kanske d600 passar bättre med ett typ 50-80mm macro-objektiv?
Då kan man gå lite närmare istället.

Hej jag använder d600 nu tillsammans med sigma 150mm macro för att fota insekter, blommor.

Du får väl kortare skärpedjup med fx jämfört med dx från samma lins o samma bländare.

Jag antar att du använder stativ (annars riskerar det att bli en väldig rörelseoskärpa med 150mm) Men du kan ju med liveview zooma in i bilden med knapparna till vänster och justera din fokus innan du tar bilden.

Förövrigt har du halva upplösningen på D90 mot D600 och att du upplever bilden skarpare med lägre upplösning, det kan även vara så att du behöver justera din autofokus på D600 en liten aning för att sätta rätt.

Du får väl kortare skärpedjup med fx jämfört med dx från samma lins o samma bländare.

Fler har sagt det o det verkar stämma?!
Trodde dock att det skulle kompsenseras iom att det är fullformat o då får jag 150m. Med d90 är det ju motsvarande 225. Alltså trodde jag att jag skulle få samma skärpa/skärpedjup om jag gick lite närmre objektet med d600.

Jag antar att du använder stativ (annars riskerar det att bli en väldig rörelseoskärpa med 150mm) Men du kan ju med liveview zooma in i bilden med knapparna till vänster och justera din fokus innan du tar bilden.

Förövrigt har du halva upplösningen på D90 mot D600 och att du upplever bilden skarpare med lägre upplösning, det kan även vara så att du behöver justera din autofokus på D600 en liten aning för att sätta rätt.

Använder enbensstativ oftast. Funkade utmärkt på d90. Ska testa Liveview. Kan vara så att man luras lite av halva upplösningen. Justerar de autofokusen på affären?

Javisst, D90:n ger fina bilder. Jag har jämfört. Jag har provat med 300 mm Nikkorobjektiv med så "nära det går" och det blir perfekt skärpa med D600:an. Just då hade jag inte macrot med mig. Min fru och jag har varsin D600 och båda fokuserar blixtsnabbt och ger skarpa bilder. Dock kan man säga att bilderna från D90:n ser skarpare ut men kollar man noga så är det nog så att D90:ns bilder bara har lite högre kontrast. Mina kameror har fabriksinställning när det gäller bildbehandling, alltså inget "extra allt". Dock kör vi på högsta jpg-kvalitet. Samma i hustruns. Vi använder ofta AF-c och snabb serie. Inte alltid mittenfokuspunkten utan en av de andra för att kunna få kameran att fokusera på rätt ställe. Jag tycker att det blir väldigt bra, mjuk och behaglig färgåtergivning. Det är alltid besvärligt med växter som svajar i vinden. Växter är tredimensionella så det gäller att placera fokuspunkten rätt. Vi har bara Nikkorobjektiv, dyrare men bättre. Vi har hållit på med detta sedan -70-talet, då med Kodachrome 64. Det är bättre nu då man när ljuset är lite svagt att kunna dra på med tio gånger så högt ISO utan kvalitetsförlust. Men det är inte säkert att det räcker för att "frysa" motivet. Använder man AF-s får man inte vänta med att exponera för växten hinner röra sig lite, det räcker med någon mm. Sammanfattningsvis, jag har inte upplevt dina problem. Vi har två D600:eek:r nu plus min första som verkstaden tog livet av, fick ju en ny, alla tre perfekta. Och vi har bara använt Nikkorobjektiv.
Som jag redan beskrivit använder vi liten fokuspunkt, det heter visst "S" som i single. I D90 heter det specifik punkt. Om du lyckats med D90:n förstår jag inte, man gör bara likadant. Jag har också en D90 och jag gör typ likadant med D600:an. Ditt objektiv ger typ samma kvalitet oberoende av sensorstorlek. Du beskriver inte hur du använder autofokus för det är verkligen noga med var man lägger fokuspunkten.//K

Använder enbensstativ oftast. Funkade utmärkt på d90. Ska testa Liveview. Kan vara så att man luras lite av halva upplösningen. Justerar de autofokusen på affären?

Ja prova att zooma in i liveview, det är väldigt bekvämt (!!) när man har svårt att se exakt. Jag använder det väldigt frekvent under nattfoto för att sätta ordentlig fokus.

Javisst, D90:n ger fina bilder. Jag har jämfört. Jag har provat med 300 mm Nikkorobjektiv med så "nära det går" och det blir perfekt skärpa med D600:an. Just då hade jag inte macrot med mig. Min fru och jag har varsin D600 och båda fokuserar blixtsnabbt och ger skarpa bilder. Dock kan man säga att bilderna från D90:n ser skarpare ut men kollar man noga så är det nog så att D90:ns bilder bara har lite högre kontrast. Mina kameror har fabriksinställning när det gäller bildbehandling, alltså inget "extra allt". Dock kör vi på högsta jpg-kvalitet. Samma i hustruns. Vi använder ofta AF-c och snabb serie. Inte alltid mittenfokuspunkten utan en av de andra för att kunna få kameran att fokusera på rätt ställe. Jag tycker att det blir väldigt bra, mjuk och behaglig färgåtergivning. Det är alltid besvärligt med växter som svajar i vinden. Växter är tredimensionella så det gäller att placera fokuspunkten rätt. Vi har bara Nikkorobjektiv, dyrare men bättre. Vi har hållit på med detta sedan -70-talet, då med Kodachrome 64. Det är bättre nu då man när ljuset är lite svagt att kunna dra på med tio gånger så högt ISO utan kvalitetsförlust. Men det är inte säkert att det räcker för att "frysa" motivet. Använder man AF-s får man inte vänta med att exponera för växten hinner röra sig lite, det räcker med någon mm. Sammanfattningsvis, jag har inte upplevt dina problem. Vi har två D600:eek:r nu plus min första som verkstaden tog livet av, fick ju en ny, alla tre perfekta. Och vi har bara använt Nikkorobjektiv.
Som jag redan beskrivit använder vi liten fokuspunkt, det heter visst "S" som i single. I D90 heter det specifik punkt. Om du lyckats med D90:n förstår jag inte, man gör bara likadant. Jag har också en D90 och jag gör typ likadant med D600:an. Ditt objektiv ger typ samma kvalitet oberoende av sensorstorlek. Du beskriver inte hur du använder autofokus för det är verkligen noga med var man lägger fokuspunkten.//K

Använder en punkt för autofokus för d600 o (S). Skall testa mer med AF-C!
Växter går bättre att fota men insekter är svårare har jag upplevt. Men jag fortsätter o testar!!
Tack för alla svar :)

Själv kör jag uteslutande manuell fokus vid macro, provat det?

På den analoga tiden fanns bara manuell fokusering att välja på. Men den tidens kameror är byggda för detta. Oerhört mycket bättre mattskiva och hjälpmedel på den. Jag är starkt närsynt och har nu progressiva linser och det fungerar inte alls i sammanhanget. Trots noggrann justering av okularet. Nu med D600:an med dess bättre autofokus blir det bra ändå. D90:n är inte lika säker, utom med mittfokuspunkten. Men det är inte så bara, man måste hitta en yta som är rätt plan för autofokus att låsa på eller tydlig. Man får inte ge af minsta chans att "se runt hörnet" eller låsa på fel ställe. Så det är inte säkert att det fungerar för alla med manuell fokusering. Autofokus är bra men det gäller att se upp enl ovan. Och fr a att vara vaken och flytta på punkten så den hamnar rätt. Kan också vara bra att låsa den så man inte flyttar den med näsan av misstag, det är lite störande!//K

Nej, det är inte sant. Det finns en hel del analoga hus med af.

Jo, men det är ändå ett relativt nytt påfund. Jag är mycket äldre än så och har inget hus med af. Det hade kostat att byta ut en hel del grejor och det var aldrig aktuellt. Så det fanns inget egentligt alternativ! Det var nog alldeles för många som redan hade omfattande utrustning och inte ville byta till nymodigheter. Jag vet inte om det egentligen blev så mycket bättre.
Men till den aktuella frågan så var jag ute i värmen alldeles nyss med v-sökaren på och en liten trebent pall att sitta på. En trollslända hade vänligheten att hälsa på i min trädgård och satt snällt på toppen av en kajp. Trots byig vind fick jag kanonfina bilder med D600:an och macrot. AF-c, snabb serie 250 ISO. Mittfokuspunkten och läge M (förstås). Så visst fokuserar kameran perfekt. Det stora problemet är vinden.
Det skrivs mycket om bakfokusering men jag tror inte mycket på det. Hade den funderingen om D90:n men junior kom på att om man lägger af-punkten på en så nära plan yta det går så fokuserar af rätt. Även på D600:an kan jag se det fenomenet. Det är ju så här, vår värld är tredimensionell och lägger man af-punkten på en välvd yta med välvningen mot kameran så kan af låsa på ytterkonturen som då befinner sig längre bort och vips har man BAKFOKUSERING. Hur många har justerat sina kameror av den anledningen?
Summan av kardemumman är ju, jag har påpekat detta tidigare, att Nikon D600 är en strålande bra kamera som med bra optik presterar verkligt fina bilder. Med typ fabriksinställning. Inget extra allt i menyerna. Och utan lekstuga i Ps. Det behövs lite positiva omdömen om denna kamera. Det är en bra kamera.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar