Javisst, D90:n ger fina bilder. Jag har jämfört. Jag har provat med 300 mm Nikkorobjektiv med så "nära det går" och det blir perfekt skärpa med D600:an. Just då hade jag inte macrot med mig. Min fru och jag har varsin D600 och båda fokuserar blixtsnabbt och ger skarpa bilder. Dock kan man säga att bilderna från D90:n ser skarpare ut men kollar man noga så är det nog så att D90:ns bilder bara har lite högre kontrast. Mina kameror har fabriksinställning när det gäller bildbehandling, alltså inget "extra allt". Dock kör vi på högsta jpg-kvalitet. Samma i hustruns. Vi använder ofta AF-c och snabb serie. Inte alltid mittenfokuspunkten utan en av de andra för att kunna få kameran att fokusera på rätt ställe. Jag tycker att det blir väldigt bra, mjuk och behaglig färgåtergivning. Det är alltid besvärligt med växter som svajar i vinden. Växter är tredimensionella så det gäller att placera fokuspunkten rätt. Vi har bara Nikkorobjektiv, dyrare men bättre. Vi har hållit på med detta sedan -70-talet, då med Kodachrome 64. Det är bättre nu då man när ljuset är lite svagt att kunna dra på med tio gånger så högt ISO utan kvalitetsförlust. Men det är inte säkert att det räcker för att "frysa" motivet. Använder man AF-s får man inte vänta med att exponera för växten hinner röra sig lite, det räcker med någon mm. Sammanfattningsvis, jag har inte upplevt dina problem. Vi har två D600
r nu plus min första som verkstaden tog livet av, fick ju en ny, alla tre perfekta. Och vi har bara använt Nikkorobjektiv.
Som jag redan beskrivit använder vi liten fokuspunkt, det heter visst "S" som i single. I D90 heter det specifik punkt. Om du lyckats med D90:n förstår jag inte, man gör bara likadant. Jag har också en D90 och jag gör typ likadant med D600:an. Ditt objektiv ger typ samma kvalitet oberoende av sensorstorlek. Du beskriver inte hur du använder autofokus för det är verkligen noga med var man lägger fokuspunkten.//K