Annons

Fokusera vid porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag undrar vart jag ska lägga autofokuseringen när jag tar porträtt bilder?

Man vill väl oftast att ögonen ska vara i fokus då kan man väl inte använda den mittersta punkten, då kommer väl fokus på näsan och inte ögonen om man inte har en stor bländare. Har en kamera med 9 fokus punkter.

Anledning till att jag inte använder manuell fokus är att jag har ett plastigt kitojektiv och har svårt att se i sökaren när bilden är perfekt.

Någon som också kan ge mig några tipps på hur man fokuserar manuellt på bästa sätt?

mvh Christian

Finns väl inget som säger att du måste ha näsan mitt i bilden? Vet inte vad du har för kamera. Men slå av autofokusen, och fokusera helt enkelt. På min kamera finns det en autofokusknapp. Så jag kan fokusera manuellt först och sedan trycka in AF knappen för att "finjustera".

Sen borde det väl gå att låsa autofokusen och exponeringen? Fokusera på ögat, lås fokus och komponera om bilden så ligger fokus på ögat om du absolut ska ha näsan mitt i ;).

AF, använd inte alla 9 fokus punkter använd spotmätning eller "bara" några i punkter mitten, sikta där du vill ha fokusen jag väljer ofta näs ryggen mitt emellan ögonen och sen håller du nere avtryckaren halvägs och komponerar om bilden som du vill ha den sen skjuter du av.

AF, använd inte alla 9 fokus punkter använd spotmätning eller "bara" några i punkter mitten, sikta där du vill ha fokusen jag väljer ofta näs ryggen mitt emellan ögonen och sen håller du nere avtryckaren halvägs och komponerar om bilden som du vill ha den sen skjuter du av.

Håller med dig om att man inte bör använda alla fokuspnkter om man vill ha kontroll över var skärpan skall ligga.

Ordet 'spotmätning' bör dock inte användas då man talar om fokuspunkter. Den etablerade betydelsen av spotmätning är ljusmätning eller exponeringmätning i en lite begränsad yta av motivet.

En-punktsfokusering kanske man kan säga i stället

Om porträtt här betyder stativ och studio så är Liveview och MF fantastiskt bra. Förstora bilden 10x och flytta vy-området till ögat (om dom inte är i centrum...). MF kommer då ge dig fantomskärpa på fransarna :)

Annars är det ju bra med att låsa fokus med mittpunkt och komponera om. Tänk bara på att med stor bländare är skärpedjupet kort och omkomponering kan då göra att ögonen hamnar ur fokus. Även med ett ordinärt kitobjektiv inställt på 50 mm och F3.5 är skärpedjupet bara 6 cm om objektet är 1 m bort. Omkomponering kan alltså lätt förstöra tilltänkt skärpa...

Om porträtt här betyder stativ och studio så är

Annars är det ju bra med att låsa fokus med mittpunkt och komponera om. Tänk bara på att med stor bländare är skärpedjupet kort och omkomponering kan då göra att ögonen hamnar ur fokus. Även med ett ordinärt kitobjektiv inställt på 50 mm och F3.5 är skärpedjupet bara 6 cm om objektet är 1 m bort. Omkomponering kan alltså lätt förstöra tilltänkt skärpa...

Detta är något som jag upplevt ofta! En del har dock aldrig upplevt att det hamnar ur fokus när dom komponerar om, jag vet inte hur dom bär sig åt.

Numera byter jag fokuspunkt för att bättre passa bilden. (fast det är irriterande)

Jag undrar vart jag ska lägga autofokuseringen när jag tar porträtt bilder?

Man vill väl oftast att ögonen ska vara i fokus då kan man väl inte använda den mittersta punkten, då kommer väl fokus på näsan och inte ögonen om man inte har en stor bländare. Har en kamera med 9 fokus punkter.

Anledning till att jag inte använder manuell fokus är att jag har ett plastigt kitojektiv och har svårt att se i sökaren när bilden är perfekt.

Någon som också kan ge mig några tipps på hur man fokuserar manuellt på bästa sätt?

mvh Christian

När du tar porträtt ska du sträva efter att placera ögonen på bildens översta tredjedel, om du håller kameran vertikalt. Skärpan ska ligga på ögonen och därför är det på just ögat du ska sätta fokuspunken.

När du tar porträtt ska du sträva efter att placera ögonen på bildens översta tredjedel, om du håller kameran vertikalt. Skärpan ska ligga på ögonen och därför är det på just ögat du ska sätta fokuspunken.

Skärpedjupet är lite längre bakom, än framför den punkt du fokuserar på. Sätt därför punkten på det öga som är närmast kameran.

Om man använder AF & ljusstarka objektiv kan bilderna förbättras av att man sätter en profil med några millimeter bakfokus, så får man skarp iris ist för skarpa ögonfransar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar