Annons

Fokusera manuellt i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur många det är av er som plåtar i studio som fokuserar manuellt?

I början körde jag autofokus med min 20D med objektiv 1.8 - men eftersom så många bilder blev oskarpa började jag köra manuell fokusering.

Jag måste säga att jag blandar friskt mellan manuellt och auto-läget. Det beror helt enkelt på...omständigheterna.

Har precis som du en 1,8 50mm men upplever inga problem med den i kombination med 20D.....

Om förhållandena är statiska finns det ingen mening med att låta kameran jaga fokus eller mäta ljus på varenda bild. (Tycker jag i alla fall)

beror på, men jag blandar lite hit och dit. det som för stunden passar bäst. använder jag mitt sigma 70-300 och vill ha skärpan någonstans där det inte är fullt ljus så använder jag enbart manuell. men om jag kan så använder jag gärna autofkous. enkelt och oftast exakt.

Instämmer med föregående.

Manuellt blir så bra så bra.

Dessutom kan det ju vara pilligt med att lägga skärpan precis rätt om man har något stilleben el likn..

/Jacob vP

Sist när jag var i studion testade jag både och faktiskt, manuellt gav skärpan precis på ögat, när jag körde med AF så hamnade skärpan aningen framför ögat, troligen en produkt att skärpesensorn är längre än vad ögat är.

Jag har börjat köra det där att jag fokuserar manuellt samtidigt som jag har avtryckaren nedtryckt halvvägs - då blinkar ju fokuspunkten till när jag har optimal skärpa...

Jag råder emot att fotta helkroppsbilder med ganska låg bländare och 45-punkts fokus. Vet inte vad jag tänkte på faktiskt. Nu har jag trettio bilder med skarpa skor och suddiga ansikten..

Nästa gång kommer jag välja fokuspunkten som är på motivets ögon. Då både jag och motivet rör på sig tror jag det är effektivare än manuell fokus på det här avståndet.

Dock vid produktfoto vid objektivets närgräns är manuell fokus bra då det är mer tydligt var skärpan ligger.

Att använda fokuspunkten och fokusera manuellt ser jag ingen vits med.

Det är som att fokusera med manuell autofokus.

Bäst är att se i sökaren när det blir skarp, vilket i och för sig kan vara ett problem i en digital systemkamera med ljussvag optik.

I bra ljus med bländare 8, på lite håll, använder jag ofta AF.
Annars alltid manuell fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar