Advertisement

Annons

Focus peaking på Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Varför kan inte Olympus uppdatera sin firmware så man kan få focus peaking som på Nex?

Det kan väl inte vara någon fysisk begränsning i kameran väl? Om kameran själv kan hitta högsta kontrast borde den väl kunna presentera den på skärmen också, precis som den kan göra med utfrätta högdagrar tex????

Den tråkiga sanningen är nog att man hellre säljer en ny kamera än ger ut en mjukvaruuppgradering.

Jo det stämmer nog, men Nex hade ju inte det innan firmware uppdateringen. Olympus lär väl förlora kunder i väntan på e-p4 osv.

Det handlar nog lite om att Olympus hellre säljer nya objektiv än gör det lättare att använda gamla objektiv.
Sony hade inte så mycket att förlora eftersom de inte hade många nya objektiv att sälja. Dessutom får jag en känsla av att Sony har dröjt med att introducera nya objektiv, så potentiella köpare inte så lätt ska inse hur mycket klumpigare NEX-objektiven är än m4/3. Sony är ju ett elektronikföretag och vill väl helst sälja kamerahusen. Objektiv verkar de betrakta som ett nödvändigt ont.

Det handlar nog lite om att Olympus hellre säljer nya objektiv än gör det lättare att använda gamla objektiv.
Sony hade inte så mycket att förlora eftersom de inte hade många nya objektiv att sälja. Dessutom får jag en känsla av att Sony har dröjt med att introducera nya objektiv, så potentiella köpare inte så lätt ska inse hur mycket klumpigare NEX-objektiven är än m4/3. Sony är ju ett elektronikföretag och vill väl helst sälja kamerahusen. Objektiv verkar de betrakta som ett nödvändigt ont.

Så kan det nog vara eftersom det inte ens finns på nya OMD eller vad den nu heter.
Men även med nya objektiv kan ju manuell fokus vara på sin plats faktiskt, om man vill ha fokus på exakt rätt ställe.

Hoppas VF-2 gör det lite enklare med manuell fokus (när jag nu får den...) än vad det är att använda skärmen.

Och det där med Nex och objektiven håller jag med om. Därför mitt val av m43 faktiskt. Någon skrev att Nex-systemet är som ett kanonrör monterat på en tändsticksask.

Så kan det nog vara eftersom det inte ens finns på nya OMD eller vad den nu heter.
Men även med nya objektiv kan ju manuell fokus vara på sin plats faktiskt, om man vill ha fokus på exakt rätt ställe.

Hoppas VF-2 gör det lite enklare med manuell fokus (när jag nu får den...) än vad det är att använda skärmen.

Jag tyckte att det blev ganska stor skillnad. Jag använder extremt sällan min kamera utan VF-2 (och VF-1 ibland, fast den senare är ingen som helst hjälp vid manuellt fokus. :) ) numera.

För manuelt fokuserande kan man lämpligen ställa in kameran så att den automatiskt förstorar sökarbilden när man vrider på fokuseringsringen. Det blir oftast lite lättare att ställa in skärpan med förstorad sökarbild, men eftersom Pen-modellerna inte stabiliserar bilden förrän man utlöser slutaren så kan det bli lite väl skakigt på långa brännvidder. E-M5 är ju bättre på den punkten med sin stabiliserade sökarbild.

Den enkla sanningen är väl att vi - egentligen - inte har en susning hur de tänker. Men vi kan ju givetvis spekulera.

Så är det förstås, därav ordet "nog" i mitt inlägg. Men faktum är att många av de brister jag ser hos t.ex min gamla Canon 5D sitter i mjukvaran. Var den öppen skulle jag kunna ordna dem själv, canons ingenjörer skulle säkerligen kunna ordna dem på en arbetsdag eller två. Varför de inte gjort det och varför jag inte får göra det kan man förstås bara gissa sig till... men... vissa alternativ låter mer sannolika än andra.

Det är lite lustigt men även om man kör ett manuellt objektiv på E-PL2 så markerar den ansikten. Den fokuserar inte men markerar.

Det är ju egentligen samma sak som focus peaking, men det är inte max kontrast den visar, utan identifierade ansikten.

Som någon skrev i en tråd om Nex så hade inte heller Nex 3/5 focus peaking när de kom, det kom i en fw uppgradering.
Kom igen nu Olympus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar