Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

flytande emulsion???

Produkter
(logga in för att koppla)

kreitler_

Ny medlem
Hej, är det nå'n koll på hur man gör när man använder flytande emulsion!

case:
jag gör (kite)surfbrädor i epoxy-plast, det skulle ju vara sjukt snyggt att ha svart-vita foton på bla undersidan... men hur funkar det med lack och epoxy under och över fotoytan, hur gör man när man ska framkalla brädan (känns lite jobbigt om man måste fylla upp badkaret).

Om det finns någon som jobbat med just dessa matreal så vore det ju fantastiskt, men jag är självklart intreserad av alla svar jag kan få!!!

tack
//fredrik a
kiteboards of august och www.kitesurfskolan.com

Jag har aldrig provat, men framkallaren borde du kunna pensla på om du gör det kontinuerligt. Du kanske måste ha ett badkar under dock :)

Låter som en trevlig idé för övrigt.

Jag testade Liquid Light i helgen, kul som sjutton, lite annorlunda och avgjort svårt att pensla på utan att det blir ränder.

Du kan applicera Liquid Light på nästan allt.
Utdrag från test - citat:

"..Kan användas på nästan alla underlag som tål framkallare, fix och vatten. Rena metalliska ytor bör undvikas. Om det rör sig om helt släta ytor som glas porslin mm bör man börja med att fernissa dem med en uretanbaserad lack för att få ett underlag som emulsionen fäster på. Våra tester visar att reusltatet blir bäst (på släta ytor) om man använder en tunn lack som exempelvis spätts med lacknafta. Då kan man måla på emulsionen ganska flödigt, ställa det på högkant och låta överskott rinna av....
" slut citat författare Sven Rose.

För skydd av bilden nämns fixativ och det borde vara möjligt att hitta ett bra som isolerande lager till lack ock epoxy.

Svärtan blir bättre om man stryker två lager emulsion.

Då emulsionen är samma som vanligt fotopapper måste man göra sina testremor först. Bilden kan du få över antingen med vanligt neg i förstoringsapparaten eller gör ett stornegativ 24x26 eller 24x30 som du kontaktkopierar direkt på ytan.

Idén låter urkul men planera förfarandet noga innan du provar.
Eva

Det där med uretanlack låter ju helt galet bra!!! det är nämligen polyuretanlack jag använder som färg och sista ytskick på brädorna... vet du (el någon annan) om det innebär att fotot tål att man har PU-lack både under och över? och om lacken blir försvagad och t ex spricker lättare pga flytande emultion?

lite fler frågor om någon orkar svara:
*var hittar man bra och billig f-emul, gärna i sthlm (absolut inget måste i sthlm!)?
*går det att få bort en riktigt misslyckad bild?
*hur bra går det att få bilden med en vanlig diaprjektor?

tack för svaren!
//fredrik

Har för mig att jag köpte det från Photax (http://www.photax.se) för länge sedan, men hittade det inte där.

Hittade däremot tillverkarens hemsida, kanske har lite nyttig info.

http://www.rockaloid.com/

Jag skulle nog försöka göra ett test tillsammans med någon som jobbat med produkten tidigare, erfarenhet är alltid bättre än att läsa sig till hur man gör.

Personligen skulle jag kanske kolla på lösningen att försöka skriva ut bilden på en tunn transparent film (kolla med ABA eller Arkitektkopia) som man limmar och sedan lackar in. Lättare för stora serier och möjlighet till färg.

Jag hör av mig när det blir badbart, det där måste testas :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar