ANNONS
Annons

Fleece och plysch problemet?

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Är det någom mer än jag som har problem med, (blixtbilder?), av fleece och plyschliknande material. Kanske även svarta material. Titta på den bifogade bilden. Det är den plyschtröja, helt svart, men mycket korta plyschstrån. På bilden ser den ut som om den inte är tvättad sedan Norrmalmstorgsdramat. Jag har flera bilder på fleece med samma effekt. Även en solskensbild där jag tror att en solfläck fördärvar en del av bilden. Är DSLR behäftade med denna onekligen allvarliga defekt, eller är det något knas på just min D70? Faktiskt ser jeansen på samma bild också flammiga ut. Bilden är ju liksom inte så snygg i detta utförnade.

Bilagor

• _dsc5344.jpg
    _dsc5344.jpg
    48.3 KB · Visningar: 445
Plyschfotografer är ett sällsynt släkte :)
däremot tar gumman min utsökta blixtbilder med plychbakgrund med sin 6 år gamla Olympus digitalis.
Mvh/Gunte..

Hmmm, vet inte riktigt vad jag ska säga. Den svarta plyschtröjan lär fungera ungefär som svart sammet, dvs det nästan suger åt sig ljus. Kontrasterna i den bilden är troligen alltför stora för att kameran ska kunna hantera dem. Med noggrann belysning skulle du kunna få textur i tröjan, men kan du inte kontrollera ljuset får man nog finna sig i att det blir svart.

När det gäller den röda fleecen så har, enligt vad jag har hört, många digitalkameror svårt med rött. Jag har aldrig sett denna effekt, men vet att folk har bränt ut den röda kanalen i bilder.

För fleece i sig är det inga problem att plåta. Själv har jag en ljusgrå melerad fleecebakgrund när jag låtsas leka studio (det blir inga veck i fleecetyg, mycket bra). Nu har jag inga bra bilder på bakgrunden för av någon anledning är de alla suddiga (bakgrunden alltså).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar