Annons

Fläckar på förstoring, vad göra? (Behöver snabbt svar)

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har ett stort problem! Fick ett par vattendroppar på en förstoring och direkt så fastnade dom i emulsionen på nåt sätt. Testat att dutta med papper men dom går inte bort. Vad kah jag använda mig av för att få bort dom?

Förstoringen kommer från Crimson och ska levereras idag, så jag behöver snabb hjälp!

Sen har jag en fråga till. När man får bilder från Crimson ligger dom tillsammans med nån form av tunt papper. På en bild har detta papper klibbat fast i framsidan och efterlämnat pappersrester på fotot. Hur får man bort dom och skall det behöva ske? Har aldrig varit med om liknande!
 
Det låter lite konstigt. brukar alltid försvinna så fort det torkat.
vad är det för papper bilderna är gjorda på.
testa och torka med en hårtork. men passa dig för att den blåser ut damm på bilden.
angående rester efter skyddspapper så testa med lite fuktig bomull och gnugga lite (siktigt). Det brukar lösa upp pappersrester utan att förstöra ytan på bilden. men som sagt vad är bilden printad på för papper??
 
Bilden är printad på Fuji Chrystal Archive papper. Har testat att dutta med lite blöt bomull men då framträder en lila ton på papperet? Precis så blev det med vattendropparna som kom på papperet. Dessutom verkar det som om det blev en liten förhöjning där dropparna hamnade. Och då snackar vi små droppar, 1-2 mm i diameter. Har länge varit skeptisk till kvaliteten på detta papper som Crimson kör med, men nu får jag kanske mina farhågor bekräftade.
 
att bilden får en lila ton beror bara på en reaktion av fukten. den här tonen försvinner när pappret har torkat helt. Det är helt naturligt.
 
antagligen har dem haft lite bråttom och satt på pappret när bilden har varit fuktig. då kan de klibba ihop. jävligt frustrerande. måste du leverera idag? annars kan du ju leverera dagens bild som en skissbild, och be dem att de gör en ny till dig på måndag.
 
plippen skrev:
antagligen har dem haft lite bråttom och satt på pappret när bilden har varit fuktig. då kan de klibba ihop. jävligt frustrerande. måste du leverera idag? annars kan du ju leverera dagens bild som en skissbild, och be dem att de gör en ny till dig på måndag.

Nej, det är inte ett måste att leverera idag. Men jag lovade att göra det. Nu har jag dock lyckats få bort pappersresterna, men det verkar som om allt bara vill fastna i papperet. Bomullshandskarna gav ifrån sig lite lull som genast högg fast i ytan. Skumt faktiskt. Kan det blivit nåt fel i processen som gör att ytan inte är som den ska?

Tacksam för hjälpen, guld värt!
 
låt bilden torka helt. sedan kan du borsta bort det sista dammet. ska inte vara några problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.