Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläck på bilden kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Björne123

Aktiv medlem
Hej!

En kompis till mig har en kompaktkamera canon ixus 75 och det blir en svart fläck på bliden när zomar i vidvinkel läget syns inte fläcken den blir tydligare ju mer man zomar

Hälsningar Björn

Förmodligen skit på sensorn, inte alls ovanligt i kompaktkameror. Vid små bländare (i starkt ljus) syns det troligen ännu tydligare.

Troligen går den inte att rengöra utan man måste byta en hel modul där sensor och optik sitter ihop!
Det blir billigare att köpa nytt...

Försök att slå bort fläcken.

Håll kameran i ena handen och slå hårt mot den andra handflatan några gånger, så kanske skräpet faller av sensorn.
Jag "reparerade" min Lumix på det sättet.

Kanske någon typ av luft kanske kan blåsa bort "skräpet" typ tryckluft på burk för t.ex tangentbord o sånt..
eller att bara blåsa med munnen?

Är du säkert på att det inte sitter något skräp ute på frontlinsen då? Testat att rengöra med mikrofiberduk och rengöringsvätska för optik?

Kanske någon typ av luft kanske kan blåsa bort "skräpet" typ tryckluft på burk för t.ex tangentbord o sånt..
eller att bara blåsa med munnen?

Är du säkert på att det inte sitter något skräp ute på frontlinsen då? Testat att rengöra med mikrofiberduk och rengöringsvätska för optik?

Blås aldrig med munnen, det kommer salivdroppar.

Jag testade en tryckluft på burk från kjell & co och den "spottar" en del och lämnar en massa synliga märken om man sprutar mot en jämn blank yta. Så jag skulle akta mig för att använda en sån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar