ANNONS
Annons

Fläck i bilden, HJÄLP!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Efter att ha tagit ett kort och sedan lagt in det i datorn, har det blivit en svart prick i högra hörnet längst ner upptäcker jag. Har putsat objektivet samt testat två olika objektiv för att försöka få bort fläcken utan framgång. Vad jag förstår borde det vara något i huset, som bidrar till denna svarta fläck efter att ha gjort detta? Undrar om någon vet om/hur man kan få bort denna fläck utan att redigera bilderna i efterhand? Har en canon eos 1000D med 18-55 samt 55-250 IS som med båda obejtiven blir en svart fläck med. 55-250 IS är i princip splitter nytt så därför antar jag att det är något smuts i huset eller liknande.

Tacksam för svar!

MVH // Johan
 

Bilagor

  • flagga.jpg
    flagga.jpg
    11.2 KB · Visningar: 770
ser ut som smuts på sensorn, går att ta bort själv men om du känner dig osäker så kan du lämna in den på rengöring hos ett företag eller någon här på FS som kanske kan hjälpa dig.
 
Jag har lämnat in till min fotohandlare när jag fått in skit.
Ofta tar det bara ngr minuter.
 
Jag har gjort det där jag handlat kameran och det kostade "gratis" men kan tänka mig ngn 100 annars, men de har framkallning och gör tavlor m.m ,så jag tror man får vända sig till en sådan kunnig butik.
 
Ifall du vill försöka själv så börja med att skaffa en blåsbälg, som redan rekommenderats. Den som apoteket har tycker jag dels är för liten och dels suger den in luften igen via pipen. Det är bättre att köpa en Hama, Giotto, Kaiser e.d. av minst "handgranatsstorlek". Dessa har dubbla ventiler - insugningsventilen sitter där bak för att minska risken att dra runt dammet:

Hama Blåsbälg "Dust Ex" 129 kr på Expert och på Scandinavian Photo:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1561880

Japan Photo tar 99 kr:
http://www.japanphoto.se/product/kameratillbehor/rengoring/hama-blasbalg/

Giotto Blåsbälg "Rocket air" är något större 149 kr här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6606488

Undvik små blåspenslar som denna Hama Blåspensel "Rund Medium" - de är helt värdelösa:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1560544


Ifall du inte vill göra det själv (det är mycket lätt att skrapa sensorn - eller rättare sagt filtret - och då åker du på tusenlappar) så kan du kontakta mig, eftersom jag också bor i Göteborg, så fixar jag det åt dig gratis. Ifall sk-ten sitter hårdare så får den dock lämnas vidare.
 
Tack för alla svar! Tyvärr bor jag ej i Göteborg (var har du läst detta?). Men nu vet jag vad som problemet var och ska nog kunna lösa det. Har bara en fråga till, hur tar jag bort forumdisskussioner jag skapat?, går det?
 
Tack för alla svar! Tyvärr bor jag ej i Göteborg (var har du läst detta?). Men nu vet jag vad som problemet var och ska nog kunna lösa det. Har bara en fråga till, hur tar jag bort forumdisskussioner jag skapat?, går det?

Klantigt, jag avsåg att du bor i Västra Götalands län. På så vis ligger RCC i Göteborg närmast till.
Björn
 
Oftast så räcker det att blåsa med en sådan blåsbälg som nämns här i tråden och är inte speciellt komplicerat heller att göra. Skit på sensorn får vi alla och om man skulle behöva lämna in kameran för detta varje gång så hade man blivit pank och fågelfri (nästan).

I din kamera finns "Sensorrengöring Rengör nu" (vilken jag inte har igång per automatik) utan använder "Rengör manuellt". Viktigt är att du har batteriet väl laddat så kameran inte blir utan ström!!

Av med gluggen, ta ok och spegeln fälls upp, håll kameran upp och ned (sensorn nedåt) och blås med bälgen så att skiten faller ur men jag brukar inte ha pipen för långt in om i fall att spegeln skulle falla ned av misstag. Stäng av kameran och spegeln faller på plats. På detta sätt så har du fått bort det allra mesta av dammet på sensorn och sparat en slant. Lycka till!

Förövrigt så brukar jag också då och då blåsa mina objektiv rena med bälgen vilket funkar bra också.

//R
 
Tack för alla svar! Tyvärr bor jag ej i Göteborg (var har du läst detta?).
...
Det läste jag helt enkelt i inlägg #15 ovan av BTM.


...
Har bara en fråga till, hur tar jag bort forumdisskussioner jag skapat?, går det?
Man kan inte göra det själv i alla fall. Det kanske är möjligt att be administratörerna om det, men det är nog inte helt enkelt. Förmodar att du då först måste ha tillstånd till detta av samtliga som har skrivit i tråden.

Är det viktigt? Ifall det gäller denna tråd, så har ju varken du eller någon annan skrivit något olämpligt, och tråden kan ju vara till hjälp för andra som får samma problem.
 
Det läste jag helt enkelt i inlägg #15 ovan av BTM.

Man kan inte göra det själv i alla fall. Det kanske är möjligt att be administratörerna om det, men det är nog inte helt enkelt. Förmodar att du då först måste ha tillstånd till detta av samtliga som har skrivit i tråden.

Är det viktigt? Ifall det gäller denna tråd, så har ju varken du eller någon annan skrivit något olämpligt, och tråden kan ju vara till hjälp för andra som får samma problem.

Okej, fundera bara, för vad jag vet har jag inte skrivit eller uppgett någonstans att jag bor i GBG menmen det gör inget, :p.

Okej, ne tänkte bara att det blev många trådar, hade man kunnat ta bort dem hade jag ju kunnat göra det för nu när jag har fått svar på min fråga men som du säger så kan ju andra använda sig utav svaren och funderingarna. Så nu får de ligga kvar där. Tack för svaren och hjälpen!
 
Okej, fundera bara, för vad jag vet har jag inte skrivit eller uppgett någonstans att jag bor i GBG menmen det gör inget, :p.
...
Nejdå, det har du inte gjort heller. Som jag skrev ovan så läste jag det i BTM:s inlägg #12 (råkade felaktigt referera till inlägg #15 i mitt inlägg ovan). Så det finns ingenting du behöver oroa dig över - BTM hade bara skrivit lite för snabbt...


...
Okej, ne tänkte bara att det blev många trådar, hade man kunnat ta bort dem hade jag ju kunnat göra det för nu när jag har fått svar på min fråga men som du säger så kan ju andra använda sig utav svaren och funderingarna. Så nu får de ligga kvar där. Tack för svaren och hjälpen!
Väl bekomme! Och har du fler frågor så är det bara att fråga igen, ifall du inte lyckas söka rätt på svaret i någon gammal tråd. Sökfunktionen här skulle ju kunna förbättras en hel del...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.