Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrkontrollen RM-UC1

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
Hej,

är det någon som öppnat sin Oly RM-UC1 fjärrkontroll och kollat om det verkar vara riktig USB-kommunikation eller (vilket jag misstänker) bara en enkel switch mot kameran?

Det andra alternativet hade ju öppnat upp fina möjligheter för en enkel hemmagjord programmerbar fjärr eller trådlöst m m.

RM-UC1 Remote Cable Release

... är ju avsedd för de nyare kamerorna: SP-550UZ, E-400, E-410, E-510.

Beträffande kontakter, så kanske Kjell & Company, Clas Ohlson, ELFA har liknande färdig-kontakterade kablar med tillräckligt många stift? Så småningom, lär nog även någon entrepenör tillhandahålla lämpliga fjärrutlösare på eBay.

Är det inte så att Olympus i dagsläget medlevererar två kablar till E-400, en för videoanslutning av analog signal och en för anslutning till dator via USB. En combo-kabel vore intressant, så att dessa kunde köras simultant, dvs både LiveView video och kontrollmöjlighet via datorn.

Ref:

Intressant idé med combo-kabel, jag har ju inte provat men det borde funka eftersom de inte delar några pinnar (förutom jord).

Jag har kollat Elfa, Kjell och clabbe men inte hittat nåt som jag tror passar. Ska besöka Elfa-butiken på måndag så får vi se vad de har för förslag.

Lite mer om mekaniska fjärrkontroll-möjligheter hittar du i det utmärkta forumet på FourThirdsPhoto.

En kreativ person från Lund, som använder signumet "OlyFlyer", har förmodligen bäst pejl på detta med USB för Olympus. Han finns vanligtvis på ett Singapore-forum.

Olympus Studio är ett annat alternativ, för att trigga kameran. Några intressanta sekvensfoto-exempel finns även på nämnda 4/3-Photo forum.

Jag är dock inte säker på om detta hjälper dig.

Ref:

Tack för tipsen, alltid kul med nya forum att regga sig på :)
Ska kolla in forumet och OlyFlyer.

Tyvärr finns det inte nån möjlighet för Oly Studio att styra min SP550 (än? verkar krävas en firmware-uppdatering isf). Den "hemliga" menyn finns i SP550 också men det går ej att välja datorkontroll (utgråat)

Jag har dock kommit en bra bit eftersom jag tidigare idag tagit det första kortet med första versionen av min "egen" fjärrutlösare (=en liten bit sladd). Det har alltså inget med USB att göra, precis som jag misstänkte. Det är säkert därför det inte fungerar med de äldre kamerorna.

Så planen just nu är att slakta videokabeln som jag ändå inte använder och använda den kontakten. Men det hade ju varit toppen att få tag i riktiga kontakter, verkligen.

USB AV/PC-2 Cable

henq skrev:
Intressant idé med combo-kabel...

Har man en kamera som klarar Live View, så kan det finnas tillfällen då både kamerastyrning och video-övervakning är intressant. Eftersom Olympus har bakat in så många funktioner i en enda I/O-kontakt på de nyare kamerorna, så behöver man dela upp de analoga och digitala signalerna, vilket kan ske med kabeln USB AV/PC-2 Cable.

This cable combines USB and A/V connections in a single cable for applications where both computer control and video output are required at the same time. For normal picture downloading use the CB-USB6 cable. The USB AV/PC-2 cable can be combined with the CB-MA1 cable when using an AC adapter to power the camera.

Compatibility:
• SP-350
• SP-500
• FE-130
• E-500
• E-330
• E-410
• E-510

Price: $34.99

Det finns otaliga möjligheter att realisera intressanta applikationer med kamerastyrning, eftersom Olympus tillhandahåller ett mjukvaru-utvecklingsbibliotek, ett s.k. SDK. Jag har några idéer om att tillsammans med en BASIC Stamp® dator styra en godtycklig Olympus kamera, både via ett IR och Radio-gränssnitt (433 MHz ISM eller Blåtand). Möjligheter till kommunikation via både Ethernet och Blåtand finnes, så en intressant koppling till mobiltelefonen är möjlig. T.ex. Sony Ericsson erbjuder en öppen och mycket bra utvecklingsmiljö för att skriva egna applikationer i både Java eller Symbian OS.

Ref:

Det är en baggis att göra en sån kabel själv om man vill, förutom att få tag i själva kontakten (vilket ju inte är helt oviktigt).

Intressanta idéer du har, min kamera klarar dock inte datorstyrning i dagsläget så jag får hålla mig till fjärrutlösning enbart (live-view funkar ju givetvis).
Jag har faktiskt också kollat in Sony Ericssons utvecklingsmiljö, tänkte styra kameran med telefonen men har inte 100% koll på vad som är möjligt än (rent elektriskt). Bluetooth hade ju varit toppen förstås.

Du får uppdatera oss när du gör några framsteg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar