Annons

fjällfototips

Produkter
(logga in för att koppla)

lassep

Guest
Ska åka till fjällen och tänkte ta med mig kameran för första gången. Är det nån som vill dela med sig av sina tips och tricks till mig.... Jag är en nybörjare, dvs. gärna enkla och grundläggande tips.
 
lassep skrev:
Ska åka till fjällen och tänkte ta med mig kameran för första gången. Är det nån som vill dela med sig av sina tips och tricks till mig.... Jag är en nybörjare, dvs. gärna enkla och grundläggande tips.

1. Vad är det för kamera?
 
Packa inte ner kameran i ryggan då lir det bara fotgraferat på rasterna. och det är när man vandrar som man ser de balla vyerna.
Ljusstark film det är dåligt med ljus i fjällen, beror väl kanske på vädret.
Försök att hitta lite djup i bilderna, ett fjäll kan vara otroligt vackert men på bild blir det bara fånigt om man inte har ngt i förgrunden...
 
Mitt enda tips är TID. Det tar tid att fotografera och kanske speciellt i fjällen. Om du inte bara tänkt dig att fotografera under raster så räkna lugnt med att dagsetapperna du planerat att gå (om du planerat att gå dagsetapper) kan ta bra mycket längre tid om du tänker fotografera under vägen. Förbered också dina medvandrare på det.

Annars gäller väl som vanligt vid fotografering, snåla inte med filmen.

/Mille
 
Min erfarenhet från Jämtlands- och Abiskofjällen är att det finns alldeles tillräckligt med ljus för ISO100 film. Jag har dessutom ett litet 10 cm högt stativ med i ryggan om det inte skulle räcka för handhållet.

Förgrunden är som sagt mycket viktig i fjällen. Jag försöker fånga för/mellan-grund för att sedan hitta fjällen i bakgrunden. Mitt låga stativ gör framstupa magläge lämpligt för fotografering, man får då oxo med mycket förgrund. MEN glöm inte att ta av ryggan innan du lägger dej på mage..:)

Kameran har jag i en top-load väska från Lowe Pro plus en bärsele för att fästa väskan på magen. Telet i en väska i midjebältet. Lättåtkomligt och skapligt regnskyddat. Nackdelen är att man inte ser vart man sätter fötterna i branta utförsbackar..:)

Vikten är naturligtvis väsentlig på fjället, men spara inte på film och ett (pytt-)litet stativ är oxo bra. Polfilter ger extra lyster men knycker lite ljus..

För intresseklubben:
Jag var i Abisko kring midsommar och ska till Sylarna nästa vecka och Kebnekaise näst sista veckan i augusti. Längtar efter stora flufffiga vita molm mot blå himmel..:)
 
film

Kodak X-tra Color (iso 100) är bra, eftersom det ger bra färgmättnad även vid mulet väder. Fuji Provia 100 ger bättre korn, men inte lika färgrikt. En smaksak. Proffs använder även Fuji Velvia (iso 50) i fjällen, men det fodrar bra stativ o ljusstarka objektiv. Alla dessa är dia-filmer. Vilket är överlägset bäst i naturvyer. Fota kvällar-nätter-mornar. Grymt ljus.
 
Re: Re: fjällfototips

puppetm skrev:


1. Vad är det för kamera?

Ursäkta... men spelar det någon roll vilken kamera man har när man fotar i fjällen ?
Jag har använt flera olika och det har gått bra alla gånger !



MVH
Patrik
 
Re: Re: Re: fjällfototips

sipamoid skrev:


Ursäkta... men spelar det någon roll vilken kamera man har när man fotar i fjällen ?
Jag har använt flera olika och det har gått bra alla gånger !



MVH
Patrik

Patrik, jag tror att puppetm har lite rätt där.

Eller ser du ingen som helst skillnad på kompakt-,system-, mellanformat-,digital-,engångs-,polaroid-, och storformats kameror ?
 
Re: Re: Re: Re: fjällfototips

Fredrik H skrev:


Patrik, jag tror att puppetm har lite rätt där.

Eller ser du ingen som helst skillnad på kompakt-,system-, mellanformat-,digital-,engångs-,polaroid-, och storformats kameror ?

Ah missade att nån hade svarat här...
Jo jag menade så... man har lite olika förutsättningar med olika kameror, men det har ändå inte kommit nått svar så ja...
 
Hej

Titta igenom albumen här på fotosidan, det finns flera bra fjällbilder så du kan få lite ideer.

Gå gärna till biblioteket och bläddra i lite fotoböcker med fjällmotiv.

Roine
 
litet tips...

Om det är bra väder med mycket sol lever man med solglasögon på. Svårt att plåta med solglasögonen på. Jag har alltid haft med en keps för att kunna dra ner över pannan/kameran så att det inte kommer in en massa stör-ljus när man kollar i sökaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.