Annons

fjällfototips

Produkter
(logga in för att koppla)

lassep

Guest
Ska åka till fjällen och tänkte ta med mig kameran för första gången. Är det nån som vill dela med sig av sina tips och tricks till mig.... Jag är en nybörjare, dvs. gärna enkla och grundläggande tips.
 
lassep skrev:
Ska åka till fjällen och tänkte ta med mig kameran för första gången. Är det nån som vill dela med sig av sina tips och tricks till mig.... Jag är en nybörjare, dvs. gärna enkla och grundläggande tips.

1. Vad är det för kamera?
 
Packa inte ner kameran i ryggan då lir det bara fotgraferat på rasterna. och det är när man vandrar som man ser de balla vyerna.
Ljusstark film det är dåligt med ljus i fjällen, beror väl kanske på vädret.
Försök att hitta lite djup i bilderna, ett fjäll kan vara otroligt vackert men på bild blir det bara fånigt om man inte har ngt i förgrunden...
 
Mitt enda tips är TID. Det tar tid att fotografera och kanske speciellt i fjällen. Om du inte bara tänkt dig att fotografera under raster så räkna lugnt med att dagsetapperna du planerat att gå (om du planerat att gå dagsetapper) kan ta bra mycket längre tid om du tänker fotografera under vägen. Förbered också dina medvandrare på det.

Annars gäller väl som vanligt vid fotografering, snåla inte med filmen.

/Mille
 
Min erfarenhet från Jämtlands- och Abiskofjällen är att det finns alldeles tillräckligt med ljus för ISO100 film. Jag har dessutom ett litet 10 cm högt stativ med i ryggan om det inte skulle räcka för handhållet.

Förgrunden är som sagt mycket viktig i fjällen. Jag försöker fånga för/mellan-grund för att sedan hitta fjällen i bakgrunden. Mitt låga stativ gör framstupa magläge lämpligt för fotografering, man får då oxo med mycket förgrund. MEN glöm inte att ta av ryggan innan du lägger dej på mage..:)