Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fixa lös överdel på 12-60 mm-zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
Överdelen - med filtergängan - på min 12-60 mm-zoom har lossnat. Motljusskyddet satt så kärvt att ringen lossnade när jag skulle ta bort det. Det påverkar inte optiken i sig, men eftersom ringen överst både är fäste för motljusskyddet samt innehåller filtergängen är det förstås mindre bra.

Är det någon som vet hur man kan fixera överdelen? Jag vill inte skicka objektivet till verkstad eftersom jag inte kan vara utan det mer än några dagar?

Hej

Var ju ett tag sen du ställde frågan, men eftersom ingen svarat så...

Råkade själv ut för detta. Ringen satt ju i tre hopplöst små skruv som i sin tur sitter i små plastbitar, så det var ju bara en tidsfråga.
Jag limmade helt enkelt fast med tvåkomponentlim. Och tar det lite försiktigt med motljusskyddet nu...

Jag limmade helt enkelt fast med tvåkomponentlim. ...

Samma här, fast med ett annat lim, gudvetvilket, men nu sitter filtergängan. Motljusskyddet får dock vara tills vidare. Jag ska först behandla bajonettfästet så att det går smidigare att vrida motljusskyddet.

Det fungerar faktiskt riktigt bra utan skyddet. Det var ju egentligen bara vid den kraftigaste vidvinkeln som skyddet gjorde någon nytta, bortsett från att det gjorde tjänst som mekanisk buffert mot lättare stötar....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar