Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Epon

Aktiv medlem
Har fastnat riktigt mycket för fisheye-objektiv. Tycker dom ger väldigt häftiga effekter.. men.. det enda fisheye jag hittat hittils till A100 är Sonys egna för 11kkr... Känns lite overkill att betala så mycket pengar för ett objektiv man väl egentligen inte har fullt så mycket användning för...
Har försökt letat begagnat med har inte hittat något med minoltafattning.

Finns det inga fisheye till A100 som man slipper sälja kameran för att ha råd med? o_O

Sök på Peleng 8mm resp Zenitar 16mm
Båda finns på rugift.com

Sedan finns ett sigma 15mm, men det är i samma prisklass som Sonygluggen.

zenitar 16/2.8 är en grym glugg för pengarna (ungefär 1600kr)

Köpte den från Rugift.com och är nöjd både med deras kundbemötande och leveranstiden, fick den på mindre än en vecka.. från ryssland!

Rekommenderas!

Enda jobbiga med zenitargluggen är att den är helt manuell, men det är en vanesak.

Nome Nescio skrev:
Sedan finns ett sigma 15mm, men det är i samma prisklass som Sonygluggen.
Samma prisklass?!?!

På B&H skiljer det $400, på Adorama $500.
Sigma 15/2.8 kostar $499 medans Sony 16/2.8 kostar $879/999.
Sonyn är alltså nästan dubbelt så dyr som Sigman.

men det finns väl en Sigma 8mm för Minolta AF också? Såg en på eBay nyligen, gick för 2200 kr typ, kan dock ha varit en äldre AF-modell.
Ska det vara fisheye så ska det banne mig vara rejält :)

Kan rekommendera Peleng 8mm. Den är det drag i.Zenitar är 16 mm och blir för snällt för digital kameror med mindre sensor tycker jag.

Bifogar ett exempel på min Peleng taget vid Hötorget.

Bilagor

• peleng.jpg
    peleng.jpg
    79.8 KB · Visningar: 465
men anders, är inte meningen med fisheye att just överdriva?
eller, ja - det är väl en smaksak.

(och Patric S - OM du läser det här, släng in din 8mm Pelengbild från Mando Diao-konserten i går kväll! Och Hockeybilden från i fredags!)

Hehe, råkade faktiskt läsa tråden. Här är en testbild från när jag satte min kamera med ett Peleng 8mm på scenen under Mando Diaos spelning i karlskrona, utlöste via radio.

Bilagor

• diaofisheye 1 ps (medium) (custom).jpg
    diaofisheye 1 ps (medium) (custom).jpg
    26.4 KB · Visningar: 437
christianhylse skrev:
men anders, är inte meningen med fisheye att just överdriva?
eller, ja - det är väl en smaksak.
Joo, men det är extremt svårt att ta bra bilder med en cirkulär fisheyeglugg, det är lätt att ta "wow, kolla feta vidvinkeln!!"-bilder, men svårt att ta bilder som faktiskt är bra.
en diagonal fisheye är lite mer lätthanterlig.

I forumet på www.dyxum.com finns en hel del fisheye-bilder (från både Peleng 8mm, Sigma 15mm och Minolta 16mm).

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=11921&KW=fish
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=8410&KW=fisheye

Artikel om Peleng 8mm (massor med bilder):
http://www.dyxum.com/columns/articles/lenses/Peleng/Peleng_8mm_fisheye_review.asp

Artikel om Takumar 17mm (massor med bilder):
http://www.dyxum.com/columns/articles/lenses/Takumar-17f4/Takumar_17mmF4_fisheye_review.asp

Och så en liten hockeybild med. Jag gillar Peleng. :)

Bilagor

• mål 1 ps (medium) (2) (custom).jpg
    mål 1 ps (medium) (2) (custom).jpg
    25.8 KB · Visningar: 431
En fisheye är faktiskt jäkligt roligt att ha, inte bara som lekobjektiv utan som ett redskap att skapa intressanta och orginella bilder. Ju mer man använder det desto fler kreativa användningsområden hittar man.
MEN, köp inte ett 15 eller 16mm fisheye till en digitalkamera med APS-format om du verkligen vill ha ett fisheyeobjektiv. 15/16mm är för fullformat. En APS-censorn skär bort för mycket och det är utåt kanterna i bilden det roliga sker :)
Jag tror inte att det finns något digonalt fisheye som passar KM/SONY.
Nikon har en 10,5mm som är anpassat till APS-formatet men den passar ju bara deras kameror.
Bättre i sådana fall att skaffa en 8mm och beskära bilderna om man störs av att bildcirkeln inte täcker hela censorn.

När jag körde analogt hade jag Minoltas 16/2,8 och det var riktigt skoj men blev inte alls samma sak när jag köpte min 7D varvid jag sålde gluggen...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar