Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det nackdelar med att använda ISO 100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är upp till varje tillverkare att välja var de lägger sin "unamplified readout", dvs. vid vilken ISO som de uppnår "full well capacity" - inte för mycket och inte för litet ljus faller på sensorn. Då behövs varken upp- eller nerräkning. På många DSLR är den lägst inställbara ISO-talet ett nerräknat ISO-tal.

Jag kan bara verifiera den kamera jag har, Sony a700. Den han oräknad utläsning vid ISO200, nerräkning vid ISO100 och uppräkning ( = förstärkning ) på alla ISO-inställningar över ISO200.

Det dynamiska omfånget är något större vid ISO100, men det är bruset också. Jag använder bara ISO100 när det är för ljust för att använda ISO200.
 
Hm, hur kan man minska känsligheten dvs "räkna ner"? Om man fyller sensorn vid iso 200 (om vi tänker oss en sensor med basiso 200). Är den full (utfrätt) så kan man knappast räkna ner till något vettigt...
 
Hm, hur kan man minska känsligheten dvs "räkna ner"? Om man fyller sensorn vid iso 200 (om vi tänker oss en sensor med basiso 200). Är den full (utfrätt) så kan man knappast räkna ner till något vettigt...

Sätt ett ND-filter på gluggen för att få in mindre ljus :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.