Annons

filter

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
hej
jag funderar på att köpa filter till min utrustning nu.
tänkte höra med er om det spelar någon roll om man köper ett filter för 200kr eller 1000kr ?
märker man i kvaliten på bilderna om man kör med ett billigt filter från tex tv-spelswebb ?
eller ska man sattsa på b . w hoya mm ?

tänkte köpa kvadratiska nd filter och har hittat ett ställe där det säljs billigt, men vågar man köra på det ? kommer bildkvaliten bli sämre då ?
tacksam för svar.
sen finns det någon webb butik som säljer just kvadratiska nd filter till vättiga priser ?
själv vet jag bara tv-spelsweb men där är dom skit billiga och vet ju inte om dom är bra eller inte.
behöver råd och tips just nu.

hej
tänkte höra med er om det spelar någon roll om man köper ett filter för 200kr eller 1000kr ?
märker man i kvaliten på bilderna om man kör med ett billigt filter från tex tv-spelswebb ?

tänkte köpa kvadratiska nd filter och har hittat ett ställe där det säljs billigt, men vågar man köra på det ? kommer bildkvaliten bli sämre då ?
tacksam för svar.
sen finns det någon webb butik som säljer just kvadratiska nd filter till vättiga priser ?
själv vet jag bara tv-spelsweb men där är dom skit billiga och vet ju inte om dom är bra eller inte.

Jag har ingen större erfarenhet av filter, men jag står i begrepp att köpa ett polfilter till mitt EF 24-70, och jag har bestämt mig för ett B&W. Det kostar en del, men jag brukar följa "regeln" att man får vad man betalar för".

hej
Ja. Stor roll.

Ja, mest troligt.

För cirkulära filter, helt klart.

tänkte köpa kvadratiska nd filter och har hittat ett ställe där det säljs billigt, men vågar man köra på det ?
Inte jag iaf.

kommer bildkvaliten bli sämre då ?
Ja, mest troligt.

tacksam för svar.
www.formatt.co.uk säljer Hitech-filter, en bra kompromiss mellan pris och prestanda. Runda B+W och Hoya har jag själv köpt från www.maxsaver.net till mycket bra pris.

tsjälv vet jag bara tv-spelsweb men där är dom skit billiga och vet ju inte om dom är bra eller inte.
Mitt enda råd blir följande: tänk efter vad du behöver för filter och köp sedan hälften så många men dubbelt så dyra filter som du tänkt dig från början. Varför lägga tusentals, kanske tiotusentals, kronor på kamera och optik men sen sätta billigast möjliga grå plastbit framför objektivet? Du får vad du betalar för.

Cokin och andra billighetsmärken är mest skräp, Hitech är färgneutrala och optiskt bra plast men repar lätt. Lee och Singh-Ray är dubbelt så bra men kostar fyra gånger så mycket.

tacksam för svar.
Jag antar att du menar graduerade ND-filter. Jag har två filter, ett Cokin i plast och ett i glas från Tiffen. Cokin är sönderrepad och värdelöst. Satsa på kvalité.

tack för era svar.
men finns det inte en svensk butik som säljer kvadratiska filter då ?
måste man verkligen ha kvadratiska filter eller går det lika bra med ett cirkulärt ?

För helgrå filter, sk ND-filter, går det precis lika bra med runda som med fyrkantiga. Tonade gråfilter, sk nd-grads, skall dock vara fyrkantiga, annars mister man en stor del av poängen med dem (nämligen att kunna justera själv var i bilden toningen skall ske).

Enda fördelen med fyrkantiga helgrå filter är att de blir billigare om man har flera olika storlekar på objektivgängan. Har man inte det är runda bättre då de sluter tätare mot objektivet och minskar risken för ströljus. De är också lättare att kombinera med motljusskydd, även om det finns variabla sk kompendier till fyrkantiga filter.

Hitech finns hos Aifo men kostar betydligt mer där än hos tillverkaren Formatt. Cokin är bara marginellt billigare än Hitech men är inte värda pengarna, det finns flera trådar här på FS om besvikna användare som fått kraftiga färgstick i sina bilder pga Cokin-filter.

Ja det är ju bara att konstatera att Emil har helt rätt :)

En stor skillnad mellan dyra och billiga filter är hur smuts fastnar på dem. Billiga filter har liksom grova ytor som är svåra att göra rent medan t.ex. B+W och Hoyas finare varianter är väldigt glatta och smutsavstötande. Enbart det är tillräckligt för att jag bara ska köpa B+W i fortsättningen. Händelsevis insåg jag det när jag fick låna ett objektiv av Emil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar