Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filter till Coolpix-kameror?
- Trådstartare andewid
- Start datum
Johan A
Aktiv medlem
Är kameraoptiken gängad längst fram bör det inte vara några problem. Enligt bilden på Scandinavian Photos internetbutik tycks det dock inte framgå vad det ska vara för filterdiameter (vilket brukar stå längst fram "runt" glaset). Mät själv eller ring en bra fotohandlare (läs: Scandinavian Photo) och fråga.
Jag såg även något tillbehör i form av en step-down-ring (UR-E8) vilket talar för att gluggen är gängad. Då borde det funka.
Färg- och vissa effektfilter är väl annars inte särskilt användbara på digitalkameror som automatiskt justerar vitbalans. UV och andra kan dock kanske vara värda att använda för att skydda optiken. Inte för att de är jättebilliga men helt klart en piss i havet jämfört med en spräckt frontlins.
Jag såg även något tillbehör i form av en step-down-ring (UR-E8) vilket talar för att gluggen är gängad. Då borde det funka.
Färg- och vissa effektfilter är väl annars inte särskilt användbara på digitalkameror som automatiskt justerar vitbalans. UV och andra kan dock kanske vara värda att använda för att skydda optiken. Inte för att de är jättebilliga men helt klart en piss i havet jämfört med en spräckt frontlins.
andewid
Aktiv medlem
Kameran har en gänga för att montera tex tele-adapter eller vidvinkel-lins.
Jag tänkte i första hand på att skydda linsen från smuts, damm och repor - men även att filtrera bort UV- och IR-ljus för att skydda bildsensorn.
Har även hört att vissa färgblödningar runt högdagar (chromatic aberration) blir mindre med UV-filter. Men jag kanske är helt ute och cyklar?
Jag tänkte i första hand på att skydda linsen från smuts, damm och repor - men även att filtrera bort UV- och IR-ljus för att skydda bildsensorn.
Har även hört att vissa färgblödningar runt högdagar (chromatic aberration) blir mindre med UV-filter. Men jag kanske är helt ute och cyklar?
Senast ändrad:
Johan A
Aktiv medlem
Jo jag såg det, men av någon anledning behöver man använda tidigare nämnda step-down-ring för att tele- och vidvinkeladaptern ska passa. Enligt uppgift på alla Coolpix-kameror. Jag förstår inte varför.
Men vad bra, då har du ju i alla fall en filtergänga på optiken. Allt du behöver veta nu är vilken diameter den har och sedan beställa ett UV-filter som passar. Är bra som skydd för optiken och medför samtidigt andra fördelar som du själv nämner.
Vad menar du med att filtrera bort IR-ljus?
Men vad bra, då har du ju i alla fall en filtergänga på optiken. Allt du behöver veta nu är vilken diameter den har och sedan beställa ett UV-filter som passar. Är bra som skydd för optiken och medför samtidigt andra fördelar som du själv nämner.
Vad menar du med att filtrera bort IR-ljus?
Trracer
Aktiv medlem
Optiken kommer ut ur kameran på CP5700, gängorna för stepdownringen sitter på insidan av kamerahuset (man ser det bäst när kameran är avslagen, utan optiken ute alltså). Antar att vidvinkellinsen eller telelinsen har filtergängor. Inte alla CP-kameror behöver någon adapter, typ 950, 990, 995 och 4300(?) har optiken inne i kamerahuset. Jag hade själv ett soligor 28mm UV-filter på min gamla CP950.
andewid
Aktiv medlem
Så här säger Nikon:
http://members.rogers.com/nextphoto/order5700.htm
http://www.srbfilm.co.uk/
Däremot verkar det finnas andra tillverkare som har adaptrar som passar:It is not possible to use screw-in filters with the COOLPIX 5700. The camera body thread used to the attach optical converters (via UR-E8 lens adapter) is positioned very close to the front of the lens. When the camera is switched on the lens protrudes too far forward making attachment of a screw-in filter impossible. Note that preventing the lens from moving forward when the camera is switched on can damage the lens motor.
http://members.rogers.com/nextphoto/order5700.htm
http://www.srbfilm.co.uk/
JonnyB
Aktiv medlem
Det går att fixa
Det går att få dit filter på 5700:an om man känner någon med en finmekanisk svarv. Jag känner en kille som gjorde en filteradapter av ett svart avloppsrör. Det låter underligt men ser helt proffsigt ut!
Han säger dock att det finns företag i Amerikat som säljer grejor till Nikon 5700, bla adapter för filter. Kolla Anders Widmans länkar!
Det går att få dit filter på 5700:an om man känner någon med en finmekanisk svarv. Jag känner en kille som gjorde en filteradapter av ett svart avloppsrör. Det låter underligt men ser helt proffsigt ut!
Han säger dock att det finns företag i Amerikat som säljer grejor till Nikon 5700, bla adapter för filter. Kolla Anders Widmans länkar!
andewid
Aktiv medlem
Vad jag har förstått är problemet att lins- eller adaptergängor sitter på kameran, och inte på den rörliga linsen. På den rörliga linsen sitter endast ett snäppfäste för lätta saker, som tex linsskyddet. Det kan inte bära upp andra linser.
Dock har jag sett två varianter. Den ena är ett långt rör som skruvas fast på kamerans riktiga gängor. Röret måste vara tillräckligt långt för att linsen ska kunna röra sig fritt innuti. Problemet blir dock att att det blir svårt att bibehålla zoom sammtidigt som man har extra linser på.
Däremot kommer vanliga filter att kunna monteras eftersom de inte väge så mycket.
Dock har jag sett två varianter. Den ena är ett långt rör som skruvas fast på kamerans riktiga gängor. Röret måste vara tillräckligt långt för att linsen ska kunna röra sig fritt innuti. Problemet blir dock att att det blir svårt att bibehålla zoom sammtidigt som man har extra linser på.
Däremot kommer vanliga filter att kunna monteras eftersom de inte väge så mycket.