Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter på 20-35 och vinjettering

Produkter
(logga in för att koppla)

jenkan

Aktiv medlem
Tänkte införskaffa polfilter till mitt 20-35/2.8.

Funkar det vet vilket som helst i rätt dimension, eller måste de vara extra tunna eller så, för att undvika vinjettering?

En liten bonusfundering är om det att stapla två filter på varandra?

Nu använder jag iofs objektivet på en D70, så det kanske inte blir synligt iaf. Hur som helst känns det lite dumt att köpa ett dyrt (77mm) polfilter och sen inse att det inte fungerar bra på objektivet.

Jag sitter i samma sits, har också en 20-35 men använder den på en vanlig kamera. Jag har ingen filteradapter så jag har inte kunnat testa mina cokin-filter på 20mm men en kompis som har en Canon 17-40 fick fila till sin filterhållare för att det skulle funka på 17mm (med en analog kamera).

Jag tror inte du behöver bry dig om problem med vinjettering med bara polfilter, du har ju trots allt en bildvinkel motsvarande 30mm och det klarar troligen ett standardfilter galant. Att stacka filter (två på varandra) går men det funkar nog sådär, möjligen på D70 men inte med analog kamera. Själv tänkte jag nog slå på stort och köpa ett slim-filter, har hittat b&w-filter på nätet för ca $60. Ring ScandinavianPhoto och fråga, de kanske vet hur kort brännvidd som funkar?

Jag använder Scandinavians egna polfilter (Cokin) till min 20-35/2,8 stackat på ett Hoya UV HMC Super Pro1 och det går utan vinjettering.

Edt: Detta gäller alltså när objektivet är monterat på D70. På min F4 vinjetterar det en aning vid 20mm även om jag bara kör med polfiltret. Det är nog bäst att köpa ett extra tunnt filter om du också ska använda det på en filmkamera.

Senast ändrad:
Tackar för svaren.

Då borde det alltså fungera fint med ett vanligt polfilter, om jag bara kör på D70:n. Å andra sidan verkar $60 vara riktigt billigt för ett tunt B+W.
På Cyber kostar ju ett vanligt B+W nästan 900 kr.

Lust att dela med dig om var du hittade det tunna så billigt, Emil?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar