Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Filmval till modellens fördel?
- Trådstartare lotelo
- Start datum
pl2se
Aktiv medlem
Hejsan
Jag testade nyss en rulle Portra 160 NC ( Kodak ) och lämnade in den till ett bra labb. Jag tycker bilderna blev otroligt bra. Troligen en kombination av labbet och filmvalet. Du kan se en del av bilderna i mitt album "Diverse bilder" Midsommar är med säkerhet tagen med 160 NC, de andra två "Emma" samt "Generation i medlut" kan vara tagna med den lite mer färgstarka 160 VC.
Jag rekomenderar att du provar NC.
mvh
Peter
Jag testade nyss en rulle Portra 160 NC ( Kodak ) och lämnade in den till ett bra labb. Jag tycker bilderna blev otroligt bra. Troligen en kombination av labbet och filmvalet. Du kan se en del av bilderna i mitt album "Diverse bilder" Midsommar är med säkerhet tagen med 160 NC, de andra två "Emma" samt "Generation i medlut" kan vara tagna med den lite mer färgstarka 160 VC.
Jag rekomenderar att du provar NC.
mvh
Peter
typhoon
Aktiv medlem
Portra VC
Jag har använt Portra VC och tycker den ger mustiga och fina färger, lite mer stuns än i NC.
Se bara upp med vilket labb du lämnar in den till. Fråga efter så att de verkligen har kanaler för den filmen. Tydligen skall en del slarva med det där och ibland välja en kanal som är för Kodak gold, vilket ger ett rejält grön-blått färgstick.
VC: Vivid Colour
NC: Natural Colour
Jag har använt Portra VC och tycker den ger mustiga och fina färger, lite mer stuns än i NC.
Se bara upp med vilket labb du lämnar in den till. Fråga efter så att de verkligen har kanaler för den filmen. Tydligen skall en del slarva med det där och ibland välja en kanal som är för Kodak gold, vilket ger ett rejält grön-blått färgstick.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Efter att ha använt både Portra 160VC och Reala under studentveckan (totalt runt 10 rullar).
Jag gillar också 160VC. Speciellt utomhus och i skugga där modellen annars får en blåblek hudton (även med Reala).
Reala kanske ger naturliga färger men inte som jag uppfattar mina f.d. klasskamraters hudtoner.
Det kan ju å andra sidan ha en del att göra med att vi här uppe inte hinner få så mycket sol under våren.
Jag tror inte det har så mycket med kopieringen att göra...
Så om du ska plåta en modell utomhus och vill att hon/han ska framstå i fördelaktig dager så är min rekommendation 160VC kopierad på ett bra labb.
Antingen ett proffslabb eller ett lokalt minilabb som kopierar manuellt.
Jag gillar också 160VC. Speciellt utomhus och i skugga där modellen annars får en blåblek hudton (även med Reala).
Reala kanske ger naturliga färger men inte som jag uppfattar mina f.d. klasskamraters hudtoner.
Det kan ju å andra sidan ha en del att göra med att vi här uppe inte hinner få så mycket sol under våren.
Jag tror inte det har så mycket med kopieringen att göra...
Så om du ska plåta en modell utomhus och vill att hon/han ska framstå i fördelaktig dager så är min rekommendation 160VC kopierad på ett bra labb.
Antingen ett proffslabb eller ett lokalt minilabb som kopierar manuellt.
Gote
Aktiv medlem
Re: Portra VC
Vad menar du med kanal? Talar vi framkallning eller kopiering? Upplys mig!
Jag har nämligen nyligen framkallat en Porta NC och tycker det blev väldigt blått...
typhoon skrev:
Vad menar du med kanal? Talar vi framkallning eller kopiering? Upplys mig!
Jag har nämligen nyligen framkallat en Porta NC och tycker det blev väldigt blått...
typhoon
Aktiv medlem
Vid kopiering används (i alla fall på analoga labb) kanaler. Det är en slags profil som talar om hur olika filmer beter sig. En viss sorts film kanske drar mot rött om den blir överexponerad, någon kanske drar mot blått vid underexponering, någon kanske är lite gul överlag. Dessa profiler finns sparade i kopieringsningsmaskinen som kanaler. En kanal för varje film. Innan man kopierar en film väljs rätt kanal. På så sätt talar man om för maskinen att denna filmen drar mot rött och den kommer därför att kompensera för det.
Väljer man fel kanal, kan det som i mitt fall en gång med en 160 VC, dra iväg mot grön-blått. Hade jag fått tillbaka den filmen idag, så hade jag gått tillbaka och krävt en omkopiering.
Väljer man fel kanal, kan det som i mitt fall en gång med en 160 VC, dra iväg mot grön-blått. Hade jag fått tillbaka den filmen idag, så hade jag gått tillbaka och krävt en omkopiering.