Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmval ISO400 till porträtt (dop)

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Skall plåta på ett dop. Tänker köra färgnegativ och misstänker att ISO400 kommer krävas.

Har kört Kodak Portra 160NC vid bröllop tidigare (Väldigt trevlig och fin) så nu lurar jag på Portra 400NC men har ej hittat nämnvärt mycket recensioner eller forumtrådar om denna.

Många talar iställer om Fuji Superia 400. Den trodde jag var en helt allmän "konsumentfilm" som inte utmärker sig speciellt på något sätt.

Hoppas nå'n kan ge lite mera input.

Vill ha naturlig (sparsmakad) färgmättnad, milda kontraster och så fint korn som nu går med ISO400.

Tveksamt om det räcker med ISO400. Men det beror förstås på hur ljust det är i kyrkan.

Hursomhelst...Fuji NPH400

Fuji NPH400

Ok! Den har jag kört en gång till studentbilder. Funderade dock på ifall Portran kan ha mildare färger/kontrast? Kornmässigt kanske det inte går att få så mycket bättre oavsett vilken 400-film man väljer?

Dock vinner Fujin lite just nu på att den säljs styckvis till skillnad mot Portran som ligger i 5-pack. Vill ju inte samla på mig för mycket film med ISO400. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar