Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filmen förstörd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik.J

Avslutat medlemskap
Eftersom jag fortfarande är ganska ny på att fotografera så har jag ännu inte skaffat mig en digital systemkamera utan använder mig tills vidare av min fars gamla systemkamera (som nog är nästa lika gammal som mig!).

Eftersom det inte finns nån instruktionsbok till kameran har jag fått klura ut hur den fungerar på egen hand.
Dock gjorde jag ett digert misstag vid återrullningen av förra filmen:

man ska trycka in en knapp undertill som då tillåter att man rullar tillbaka filmen när den är slut. Jag måste ha glömt detta och tagit i för hårt, för när det väl lossnade så gick det lite väl lätt att rulla tillbaka filmen.

Jag misstänkte det värsta och beslöt mig för att stänga in mig i en kolsvart garderob för att känna efter vad som hade hänt inne i kameran.

Till min stora förvåning så fanns det inte nån film utanför "burken" så jag utgick från att allt var som det skulle och att återrullningen hade gått bra.
När jag sen gick ut och ställde mig vid köksbelysningen för att byta filmrulle så upptäckte jag att filmen hade lossnat från "burken" och satt kvar i upprullningssidan av kameran (ledsen att jag inte kan alla korekta termer).

frågan är nu: är filmen helt förstörd eftersom det kom ljus in mot rullen en kort sekund eller är det bara de översta korten som är förstörda?

Jag fick mata tillbaka filmrullen i burken för hand i ett helt nersläckt rum.
kommer dom kunna framkalla korten i en fotoaffär även om rullen inte "sitter fast" i burken?


Känns som ett dumt nybörjarmisstag där jag egentligen bara borde slänga rullen, men jag vill ju fortfarande ha bilderna jag tog!

Har ännu inte tillgång till mörkerrum, men snart så!
 
Beror på hur snabb du var med att stänga bakstycket på kameran igen.

Oframkallad film släpper inte igenom så mycket ljus men det kan komma genom kanterna, särskilt om filmen var löst rullad.


Framkalla filmen och se - mittpartiet kan mycket väl vara OK, särskilt längre in på rullen.
 
Om den lossnat från burken så har du tagit i med framdragningen när filmen tagit slut.
Så skadan var skedd redan innan du glömde trycka in knappen när du skulle veva tillbaka.

Det gör ingenting när man framkallar om den lossnat, däremot lär den ha ganska mycket ljusskador.
I mitten av negget finns det säkert nåt att rädda dock, lite beroende på hur hårt snurrad den var i den andra änden.

/Henri
 
ok, jo jag hoppades på att några bilder skulle gå att rädda iallfall.

Men dom kommer inte ha några problem att framkalla filmen i affären eller?
 
jag kanske borde ha svarat på denna diskussion när det hela uppdagades.
Filmen gick bra att framkalla, och en del kort var riktigt lyckade. Dock så saknades de ca 5 sista korten, vilket var synd eftersom jag hade en del förhoppningar över dessa kort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.